linuslinje skrev:
Det där är en tolkning som varken jag, Polis eller Transportstyrelsen tolkar på samma sätt som du.
Lägg gärna till källa med de paragrafer som du tycker gör att du får framföra ett
epikage med totalvikt över 3,5 ton..
Vart står det att ett ekipage
inte får väga 4250kg då? Det står att ett släp med totalvikt under 750kg
alltid är lätt, och att med en personbil får man
alltid köra ett lätt släp.
Jag citerar ditt inlägg: "Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släp." Och ett lätt släp är ett släp med totalvikt på 750kg eller lägre. Oavsett ekipagets vikt, det skriver dem ingenting om i den paragrafen.
Först när totalvikten på släpet
överstiger 750kg börjar man dra in totalvikten på hela ekipaget för
då får den inte överstiga 3,5 ton.
Registreringsbevis för tunga personbilar talar sitt tydliga språk, (max totalvikt på släpvagn för att få framföra med B-körkort: alltid 750kg trots att bilen väger över 3 ton)
Jag utbildar inom detta varje vecka och det är så jag och alla andra trafiklärare blir lärda (av folk som kan lagboken utantill) så jag känner mig rätt säker på min sak.
Men gissa om det är svårt att få 17-åriga elever att lära sig när inte vuxna människor är med på noterna

No offense..

Sammanfattat, en personbil får alltid dra en lätt släpvagn. Vad är en lätt släpvagn? Jo ett släp med totalvikt på 750kg eller lägre. Ett släp med totalvikt över 750kg kan
också räknas som lätt om dess totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt eller om totalvikten på ekipaget inte överstiger 3,5 ton. Men ett släp med totalvikt på 750kg är som sagt alltid lätt, det står det i de paragraferna du lade fram.
Googla en sväng och läs på lite husbilsforum t.ex. Jag hinner inte (läggdags) men jag länkade i mitt förra inlägg.