Felsökning på förgasare på volvo 240!

___Johan___
12 september 2010 · 18 Inlägg

Hej, jag har en volvo 240 1981 med b230A motor och pierburg förgasare och jag undrar varför de smäller när jag varvar 6000 varv och släpper på gasen? Får den för mycket bränsle eller tar den tjuvluft nånstans? Tacksam för svar

Senast redigerat av ___Johan___ (12 september 2010)

rallykleen Rally Mupp
12 september 2010 · 300 Inlägg

Jag hade en 740 med samma motor (likadan) densköt små eld-puffar ur avgasröret när man varvade mycket och sedan motorbromsade. Det var läck mellan toppen och avgasgrenröret. Låter konstigt, men det försvan när jag bytte packningarna .

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
___Johan___
13 september 2010 · 18 Inlägg

Okej, så du tror att den drar tjuvluft mellan toppen och blocket? Min mammas man sa också att den kan dra tjuv luft. Men ska ta och kolla upp de med start gas och se. För tändningen är rätt inställd kam remmen är kollad och inte fel kuggad.

twin_cam Smålänning
13 september 2010 · 7 877 Inlägg

Kolla förgasarmembranet. Inte ovanligt att det pajar. Buslätt att byta och kostar 10 kr smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
rallykleen Rally Mupp
13 september 2010 · 300 Inlägg

Nä, det kan dra tjuvluft mellan toppen och GRENRÖRET. Inte blocket...

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
___Johan___
14 september 2010 · 18 Inlägg

Okej ska ta och kolla upp de dåsmile De ska inte smälla även om inte avgassystemet är helt kompllet?

volvo_Tobias
14 september 2010 · 687 Inlägg

Saknas det ljuddämpare så brukar det smälla lite..

Sitter det pulsairsystem på denna motorn? Isåfall är det nog inget ovanligt att det smäller till lite när man gasar, men det ska inte bli såna knallar så man undrar om trumhinnan sitter kvar på samma ställe.

Senast redigerat av volvo_Tobias (14 september 2010)

___Johan___
14 september 2010 · 18 Inlägg

Sitter bara en ljuddämpare på nu. Nej de är orginal avgassystem och grenrör. Bara toppen som är planad och portad enligt förra ägaren:P Och de smäller högt som fan. Skulle då dra åt sig många blickar om man varvar på stan eller nått sånt:P

picko TheDevil
14 september 2010 · 9 Inlägg

Det fettar ju på rätt bra vid fulltrottel. så är dett läck någonstans mellan m motor grenrör eller avgas så smäller det då soppan antänds. inget farligt. mycke vanlig när man plockar en dämpare eller liknande.

Dev
LKPG
KÖR gamla bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang