Volvo V70 D5 -04 Ökat tryck i kylsystemet men tappar inte vatten.

Bas Galen · 41 Inlägg
Skrivet 13 september 2010 · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare Garaget, Nu kommer jag med en liten kluring som 2 verkstäder inte klarat av att lista ut.
Tänkte höra om ni kanske hade en aning om vad det kan vara.

Det är så att när jag kör med min Volvo V70 D5, så sväljer den ner ALLT vatten i expansionskärlet.
Den blir alltså helt tom under drift. Låter jag bilen svalna så återkommer ytterst lite vatten i kärlet. Men lossar jag locket kommer allt vatten tillbaka upp i behållaren. Sen kan jag köra bilen i kanske 2 - 3 dagar, så sväljer den alltihopa igen.

Verkstäderna har haft inne bilen, Dom har provtryckt systemet och den släpper inget tryck, dom har även haft itu och spolat hela systemet samt luftat. Den fortsätter att bygga detta tryck.

Alla slangar är kontrollerade och det är ingenting som sväller, och jag tror inte heller att det kan vara något i motorn som sväller direkt.

Kan även påpeka att bilen går felfritt i övrigt och den ryker INGET alls (som brukar vara vanligt vid toppackning) Där är varken olja i vattnet eller vatten i oljan heller.

Så har ni några idéer så bara spåna på. Jag tar emot allt och provar allt ni har att ge mig ! smile

Tackar på förhand ! // Fredrik.

...
1 295 Inlägg
Skrivet 15 september 2010 #2

vad händer om du har bilen igång och öppnar locket?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Bas Galen · 41 Inlägg
Skrivet 15 september 2010 · Inlägg av trådskaparen #3

Volvofarfar skrev:
vad händer om du har bilen igång och öppnar locket?

Absolut ingenting. kan inte testa om den suger åt sig, för det gör den enbart när jag kör. Glömde nämna det.

Men det bubblar inte eller något sånt när bilen står på tomgång.

Om jag lossar locket medans bilen är igång har jag samma fenomen, där blir ett tryck som släpper.
Men bilen måste ha rullat lite (inte nödvändigtvis blivit varm) för att det ska bli detta höga trycket.

...
1 295 Inlägg
Skrivet 15 september 2010 #4

Hmm..Prova att byta kylarlocket... kan ju vara det de är fel på...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Gödseldräng · 4 529 Inlägg
Skrivet 15 september 2010 #5

har inte volvo samma skumma grej som lite äldre mercedes
sitter en behållare innanför skärmen o när bilen börjar bli lite varm så byggs nåt tryck upp o vattnet åker ut i den behållaren sen när trycket släps åker det tebax igen
bytte mitt expansionskärls lock och problemet försvann
enligt mercedes verkstan så ska locket på expansionkärlet släppa ut nåt tryckt vid en viss grad
dock vet jag inte alls hur det ser ut på en så pass ny volvo
men kanske värt att byta locket ?

Bas Galen · 41 Inlägg
Skrivet 15 september 2010 · Inlägg av trådskaparen #6

Volvofarfar skrev:
Hmm..Prova att byta kylarlocket... kan ju vara det de är fel på...

Team-Adolfsson skrev:
har inte volvo samma skumma grej som lite äldre mercedes
sitter en behållare innanför skärmen o när bilen börjar bli lite varm så byggs nåt tryck upp o vattnet åker ut i den behållaren sen när trycket släps åker det tebax igen
bytte mitt expansionskärls lock och problemet försvann
enligt mercedes verkstan så ska locket på expansionkärlet släppa ut nåt tryckt vid en viss grad
dock vet jag inte alls hur det ser ut på en så pass ny volvo
men kanske värt att byta locket ?

Jag tackar för era svar ! smile det kan verkligen vara värt ett lock för nån 100-lapp än riva motor för flera tusen wink

...
1 295 Inlägg
Skrivet 16 september 2010 #7

Skriv gärna och berätta om locket var felet..

Senast redigerat av Volvofarfar (16 september 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Bas Galen · 41 Inlägg
Skrivet 16 september 2010 · Inlägg av trådskaparen #8

Volvofarfar skrev:
Skriv gärna och berätta om locket var felet..

Locket var inte problemet, Blir fortfarande ett högt tryck. Tänkte jag skulle ta och slänga på en tryckklocka på en slang och se hur högt trycket lägger sig.

...
One Man Clan · 4 286 Inlägg
Skrivet 16 september 2010 #9

åk till en verkstad å be dom ta avgastest i expansioskärlet efter en lite längre åktur, visar avgasmätarn utslag på avgaser i expansionskärlet så har du nånstans där cylindertrycket går ut, tex via en spricka i toppen eller dålig toppapackning.  visar inte avgasmätarn något hade inte jag brytt mig.

1 Inlägg
Skrivet 17 september #10

Hej. Fattar det var längesen denna tråden skrevs men testar ändå.

Kom du fram till vad som va fel på bilen?

Jag har en - 07 V70 bifuel med samma fenomen.

2 609 Inlägg
Skrivet 17 september #11

Hej!
Om det blir onormalt mycket tryck i expansionskärlet så måste trycket komma någonstans ifrån! Och kan endast komma från ett läckage i en cylinder, alltså en spricka i toppen eller en spricka i topplockspackningen! Sprickan kan vara så minimal att olja inte kan ta sig ut eller åtminstone inte märks.

158 Inlägg
Skrivet 18 september #12

nu känner jag inte till exakt denna bilen men hade samma problem på min och det försvann efter byte av termostat .

1 693 Inlägg
Skrivet 18 september #13

Jaka glömde en sak.

Tryck blir det i system som kokar.
Tror väl att han kokat potatis någon gång, och observerat att grytlocket släpper ut ånga?

Är inte systemet tätt ( nu var det visserligen provtryckt ) när det är varmt, så kommer kylvätskan att koka på extra heta delar i block o topp. Så var det inte förr när man hade kraftigt gods i motorerna. Då var det inget tryck alls i systemen.
Kollade faktiskt nivån under helgen på genomvarm motor i min T24, sen 50-talet, efter ett längre pass med motorgång. Inget tryck där inte.

Genom att trycksätta så höjer man kokpunkten på kylvätska. Trycket bestäms av en tryckventil oftast placerad i expansionslocket. Där brukar även finnas en ventil, som släpper in luft, när kylsystemet svalnar.
Nu var locket bytt. Men sitter ventilerna där?
Var det ev fel på ventilerna?


En felaktig tremostat gör att systemet endera går kallare, eller varmare.

Varmare då kokar det lättare även om det är tryck i systemet.

Ånga letar sig upp i expansionskärlet, vätskan där sjunker, för att slangar ger med sig lite vid värme o tryck.
Kanske finns det en luftficka någonstans som komprimeras något.
En ficka i delvis igensatt kylare t ex.

Alltså lägre nivå vid värme. Och högre nivå när systemet kyls av.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 september )

158 Inlägg
Skrivet 18 september #14

Meaganeowner skrev:
Jaka glömde en sak.

Tryck blir det i system som kokar.

Tror väl att du kokat potatis någon gång, och observerat att locket släpper ut ånga?

jupp öppnar inte termostaten helt då så cirkulerar inte vattnet som det ska och tillslut kokar det

158 Inlägg
Skrivet 18 september #15

öppnar inte termostaten sjunker nivån i behållaren och slangarna som sitter innan termostaten bliv jättevarma och hårda av vattentrycket . öppnar du locket på expansionskärlet då flödar vattnet tillbaka upp bakvägen . byt termostat så tror jag du har löst problemet

359 Inlägg
Skrivet 18 september #16

Hade samma fenomen på min bil för några veckor sedan, visade sig att termostaten inte fungerade och det blev jättehögt tryck i systemet. Tempmätare visade inga tecken på kokning och det slutade tyvärr med en ny kylare.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang