4882
Sök

855 2.0 t5 95a trimmad? hur?

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Hejsan garaget. Jag skulle behöva lite hjälp.

Min bil är 855 2.0 t5 95a.

Jag har precis bytt alla slangar till turbon osv och nu läcker bilen ingenting mer. Jag har nu 1bar i laddtryck. Helt normalt för en chippad t5a tänkte jag. Men igår så öppnade vi styrboxen och till min förvåning så är det orginal chippet som sitter kvar...

Det är alltså någon som har "hemma" trimmat bilen men jag vet inte hur men jag har läst att det inte är bra för bilen och jag vill absolut inte ha det så...

Jag kan se 2 st slangar som går till wastegaten som är avklippta och igenpluggade med 2 st skruvar.. varför?

Kan även tillägga att LMM är utkopplad då den är kass men ny är påväg men ändå har jag 1.0 bar i ladd fast bilen går i nödläge....

Någon som vet vad jag ska göra för att ta bort detta "fejk" trimmet och ersätta det med ett riktigt chip.

Om ni behöver någon mer information för att hjälpa mig säg vad så ska jag informera er...

Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
ingen som vet? smile

4 586 Inlägg
15 september 2010
Slangen till wasegaten ska ej vara avklippta. Låter pystrimmat big_smile

Dom två slangarna som sitter i en hållare på högersidan av toppen ska gå till en reglerventil som har 3st anslutningar.

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Okej ska försöka ta en bild när jag kommer hem men detta är väll farligt för motorn?

4 586 Inlägg
15 september 2010
Glimbrink skrev:
Okej ska försöka ta en bild när jag kommer hem men detta är väll farligt för motorn?

Utan luftmassemätaren inkopplat så ska den knappt ladda alls. Du lurar motorn att ladda mer

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Glimbrink skrev:

Utan luftmassemätaren inkopplat så ska den knappt ladda alls. Du lurar motorn att ladda mer

Jo jag vet det är därför jag menar att det är ju nån fjant som har klippt i kablarna och gjort något eget men så vill jag ju inte ha det + att det kan ju inte va bra för bensinförbrukningen?

4 586 Inlägg
15 september 2010
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:
Glimbrink skrev:

Jo jag vet det är därför jag menar att det är ju nån fjant som har klippt i kablarna och gjort något eget men så vill jag ju inte ha det + att det kan ju inte va bra för bensinförbrukningen?

bensinförbrukning är det minsta du ska oroa dig för.

Motorn går magert alltså för för lite soppa till 1.0 bars tryck.

varför har du kopplat ur luftmassemätaren utan att byta ut den ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (15 september 2010)

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
för att bilen går inte med LMM inkopplad och måste ha bilen dagligen.

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
nu blir jag förvirrad. Bilen går som en kråka nu när jag har kopplat in den nya LMM som kom idag.

Jag har sökt felkoder men får endast för högt laddtryck som jag har p.g.a dem har pillat och trimmat.

Och 2-1-4 Fenix 5.2 - Impulsgivarsignalen är polvänd eller felaktig

Kan det vara lambdan som spökar? Motorelektronik lampan har slocknat nu när jag kopplat in den nya lambdan jag har nollställt allt och felsökt igen då fick jag detta...

Tacksam för er som hjälper mig!!

8 282 Inlägg
15 september 2010
214 indikerar ju att din grundtändlägesgivare inte är frisk vilket brukar innebära dålig gång elle att den helt lägger av / inte startar.

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
men varför går bilen så bra när jag tar ur LMM?

8 282 Inlägg
15 september 2010
Glimbrink skrev:
men varför går bilen så bra när jag tar ur LMM?

Antagligen för att den då går över i lh-läge och gör allt för att kompensera för bortfall av signal dem olika givarna och då jobbar den på ett helt annat sätt än under normala förhållanden.

723 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Okej nu har jag varit och tränat och nu kom jag knappt hem nu fungerar bilen inte alls varken med eller utan LMM inkopplad... Var kan man lättast få tag i en ny tändgivarsignal?

Tackar för all hjälp den är guld värd!

8 282 Inlägg
16 september 2010
Man byrter helt enkelt givaren, den som läser på svänghjulet.

Sök