15 september 2010
Trådstartare
Hej,
Skulle vara tacksam om någon här kunde hjälpa till.
Har haft problem med en motorlampa som har lyst nu ett bra tag. Med tanke på att bilen ska säljas så vill jag fixa den. En volvo s40 04, Nya karossen.
Har flera gånger kört en diagnos på den och felet jag har fått är 0101 - luftlödeskrets. Något i den stilen.
Förra veckan så åkte jag till verkstaden för att fixa den, mekanikern koppla den till dator och felet som kom upp var luftmassmätare. Då var felet hittad då, tänkte jag .
Han beställer en från skroten och den kommer dagen efter. han sätter in den och nollställer allt och då slocknar lampan. Jag kör iväg och efter ett tag så lyser den igen.
Jag åker tillbaka och då säger han att luftmassmätaren är en känslig del och att de på skroten inte är så varsamma med allt. Så han ringer de och ber om en ny.
Den kommer dagen efter och jag åker dit igen. Ny luftmassmätare sätts in i bilen, bilen nollställs och lampan slocknar. Samma sak igen, efter ett tag tänds lampan.
Denna stund tänkte jag att det bästa var att köpa en helt ny från volvo ( bilia) 4200 SEK (skrot 2000 sek)
Den kom idag så jag åkte dit ännu en gång för att få den fixad. jag åker iväg och helt plötsligt tänds lampan igen efter ett tag. Han kopplar dit datorn och felet som kommer upp ännu en gång är LUFTMASSMÄTAREN.
Alla gånger jag diagnotiserat bilen så har samma fel kommit upp. Men jag har nu köpt en ny och samma sak där.
Vad ska jag göra? har någon haft samma problem? Vad ska jag göra?
Killen på verkstaden blev helt förbryllad och visste inte vad han ska göra. Det rådet han gav mig var att åka till bilia och be de ta en titt. Det finns ingen retur på elektrondelar så den går på garantin.De kommer säkert köra den med datorn igen,de kommer förmodligen även se att felet som kommer upp är luftmassmätaren.
Vad tror ni de kommer be mig att göra? kommer jag få betala för att de ska ta en titt på bilen? Jag tänker på att de måste diagnotisera bilen för att se felmedd. Måste jag då betala 800 sek som de brukar ta?
Snälla Hjälp. !
Tack för alla svar och förslag.
Må gott