5061
Sök

Cheva Transsport AWD 2004 15000mil rycker

2 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Bilen har sedan en tid börjat rycka. Mest framträdande är det när den är kall. Har motor kommit i arbetstemp slutar det att rycka. Motorolja är 2mån, växellådsolja 2år, bakaxelolja (AWD) 1år, tändstift 3mån, bränslefilter/luftfilter 2år.
Min första åtgärd var att byta tändstiften då serviceintervallet var 15000mil.
Andra viktiga oljor i transmissionen är fräscha. Bränslefiltret kan vara en orsak, luftfiltret har jag blåst/kompressor i sommar.

Imorse lät det lite extra ifrån bakvagnen precis när det rycker till. Kan AWD fått fnatt och börja driva, trots att den inte ska det. Detta kanske orsakar en liten "spark".

Andra ideer/erfarenheter emottages tacksamt!

2 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Var förbi verkstad idag. När jag beskrev problemet pratade de om att Lockup kanske strular. Solenoiden kanske börjat strula eller att signalen till den inte är 100% ig.
En av mekanikerna ska låna bilen nästa vecka för att se vad han tror/upplever.
De sa att LU (lockup ~ låser utväxlingen i lådan så att den inte slirar --> lägre bränsleekonomi mm, mm) aktiveras så fort det går, men trycker man på bromsen ska den slå av. Jag testade detta (gämn gas och trycka lätt på broms för att "slå av" LU) och jag upplevde att ryckandet slutade. Måste testa mer imorgon när bilen är kall. Hoppas inte att hela TCC är slut.

Tills dess, någon som haft problem med solenoiden som styr när LU (lockup) ska slå till?
Räckte det att byta solenoid? Svårt? Dyrt?

Sök