5123
Sök

Startproblem, elproblem ev kortis?

17 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Tja.
har en golf gti 82a med ett 2l block och en 1.8 topp.
men nu till problemet.  den vill inte starta för de mesta.
jag kan ladda batteriet så de är helt fulladdat, kanske ska nämna att batteriet är ca 1 vecka gammalt.
när jag vrider på nyckeln så känns de som om startmotorn inte orkar dra runt ibland. den drar runt och startar ca 1 av 15 försök. annars är den bara seg
samt att batteriet tar slut på ca 3 min.
börjar bli lite små less på de här:P
saker jag kollat samt bytt
nya + kablar från gen, startmotor
samt nya jord från batteri till chassie, samt från motor till chassie.
har satt på ny startmotor.
bytt kol i generatorn.
några tips?smile

1 043 Inlägg
23 september 2010
Vad är det för batteri? Inte ett fritidsbatteri väl?
Hjälper det med startkablar?

21 761 Inlägg
23 september 2010
Började detta efter batteribytet eller före?

Ibland kan man ha otur och får tag på ett batteri med fabrikationsfel, det är bla därför jag frågar. Du skulle behöva kontrollera batteriet med en riktig belastningstestare, men enklast är ju att lite snabbt prova ett annat batteri som du vet funkar. Blir det bra med ett annat batteri så är det rimligtvis ditt nya som är dåligt.

Eftersom du även har bytt startmotor så borde man kunna utesluta den saken tycker jag. smile

17 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
jag har ett batteri från statiol. men har testat mitt batteri från min andra bil med samma resultat=/
de är säkert nått litet skitfel som är skit lätt som man inte tänkt på lr nått:P

17 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
och nej de fungerar inte med startkablar heller. =/

21 761 Inlägg
23 september 2010
Gör några mätningar, för att se exakt hur spänningen beter sig vid startförsöket. Mät först direkt på polerna (inte polskorna), sedan mäter du på båda polskorna. Är spänningen över 10 V fastän startmotorn inte orkar snurra så kan du mäta själva spänningsfallet i batteripluskabeln och jordkablarna.

Mät alltså i varsin ände på den aktuella kabeln, multimetern fortfarande i spänningsmätning. Värdet som mäts är spänningsförlusten, därför ska just denna mätning visa så låg spänning som möjligt (helst bara några tiondelar). smile

17 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
alltså jag har mätt lite. och när jag mäter på bara batteriet så är de 12, nått och när jag vrider på nyckeln så sjunker de till ca 7-8 volt. och batteriet blir sär varmt. då är frågan om de kortslutar någonstans tro?
smile

21 761 Inlägg
24 september 2010
När spänningen på ett fräscht batteri sjunker ner till 7-8 V vid en omgivningstemperatur på flera plusgrader, då drar det väldigt mycket ström. Det är inte troligt att batteriet är orsaken, med tanke på att du dels har testat ett annat och dels provat med startkablar. Försök kolla upp alla kablar igen så att det inte kortsluter någonstans, tex kardeler som sticker ut. smile

Hade du även bytt ut batteripluskabeln ner till startmotorn?

Motborgare
1 099 Inlägg
24 september 2010
Hur är det att veva rundt motorn för hand? Går det tungt som fan?

-- K

17 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
hejhej. den vevar man runt rätt så lätt faktist.

17 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
har även bytt ut + kabeln till startmotorn.

21 761 Inlägg
26 september 2010
Generatorns laddkabel var utbytt, då ska det inte bli kortslutning där. Koppla bort laddkabeln från generatorn och provstarta, kanske det är kortis i själva generatorn. smile

17 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
funka inte de heller=/ haha jag vet inte om jag ska skratta lr gråta:P

21 761 Inlägg
26 september 2010
Och du mätte alltså direkt på batteripolerna när du fick 7-8 V vid startförsöket?

Bara dubbelkollar för säkerhets skull. smile

Förresten, om det hade varit kortis i generatorn eller batteikablarna så skulle batteriet ha blivit urdraget så fort batterikablarna sattes på batteriet, inte bara vid starten. Blev en tankevurpa där.
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2010)

17 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
jo precis direkt på polerna mätte jag. de är så konstigt allt verkar skysst men ända vill de sig inte. hmm
men men. de är säkert nått litet skit fel som man inte tänkt på:P

21 761 Inlägg
26 september 2010
Det måste röra sig om någon sorts kortslutning med tanke på att spänningen på batteriets poler sjunker till 7-8 V och att batteriet blir varmt, men eftersom du har bytt både batteri och startmotor med tillhörande kablar så kommer jag inte på så mycket andra saker som kan ge kortslutning.

Skulle vara tändlåset möjligen, men då borde diverse tunna kablar däromkring börja smälta tycker jag. hmm

Prova att koppla bort alla kablar på startmotorn utom batteripluskabeln, plocka även bort eventuella andra pluskablar som sitter på batteriets pluskabelsko. I det läget borde det endast vara startmotorn som är kopplad till batteriet, prova då att bygla på startmotorns solenoid så att startmotorn snurrar.

Med det testet ska det rimligtvis inte kunna bli problem, då kan man nog kanske misstänka tändlåset.

17 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
de gick segt som fan då med. har nu tagit av startmotorn och kollade art nr, och såg att de var från en 1,8 motor och den motorn låg på 0,8 kw. då är frågan om den är för klen kanske. hittade en från en 2.0l och den låg påv1.1 kw. ska köpa en ny startmotor imorgon och får se om de fungerar bättre=)

21 761 Inlägg
26 september 2010
Även om startmotorn är klen så ska inte spänningen sjunka till 7-8 V på batteripolerna tycker jag. Testa att köra startmotorn löst någon enstaka sekund, men se till att den hålls fast ordentligt (tex spänna fast i skruvstäd) eftersom den lätt vrids ur händerna vid startögonblicket. smile

17 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
om jag tillex skruvar ur tändstiften ur motorn (provade de nyss) då driver startmotorn runt motorn lätt utan att spänningen sjönk så mkt. så de är ju lite klurit:P

21 761 Inlägg
26 september 2010
Ligger tändningen rätt?

Skulle kunna vara att tändningen är så pass fel att motorn "motverkar sig själv" när du försöker starta den, då blir det nästan helpall för startmotorn.

Sök