4856
Sök

Volvo 850 GLT får ingen gnista! 93a

1 813 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
hejsan. försöker få igång min flickväns 850 GLT jag köpte te henne. kamramen e bytt för 60 mil sedan lika så topp å lite sånt.
köpte bilen utan gnista då jag trodde det skulle vara enklare än vad det var.

jag har bytt startmotor då den gamla var kass.
motorn går runt som den ska iaf
bytt det mesta inom tändsystemet

Nytt
router
fördelar lock
tändkablar
kamaxel givaren
tändspole
tändstift

vi har mätt strömen å verkar som strömmen kommer fram te tändspolen men sen dör den där.
kan databoxen vara kass? hur mäter man den boxen någon som vet ?

torkarbladen hackar sig fram när man försöker starta bilen tänkte jordfel ? någon stanns ?
men kan ju inte vara jordfel i motorn efter som den går runt bara att ingen gnista kommer fram ?

någon som vet vad man mer ska testa sig fram med ?

mvh padde!
Senast redigerat av dj_padde (26 september 2010)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

8 282 Inlägg
26 september 2010
Grundtändlägesgivaren kanske? Den måste ha signal från både den och kamxelgivaren för att styrboxen ska ge order om gnista.

1 813 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
e det den som sitter nere på vevaxlen ? isf e den oxå redan bytt! ändå kvarstår problemet :S

8 282 Inlägg
26 september 2010
Ja, det är det som läser på svänghjulet. Det kan ju vara ide att prova med en annan tändbox. Det är sällan boxarna ger upp, men visst är det möjligt. Inga felkoder?

1 813 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
ja den på svänghjulet e bytt bytt det mesta tycker jag nu :S förutom boxen men känner inte för att köpa en ny för att prova den oxå och känner ingen som har en GLT box liggandes som man bara kan prova skulle det vara den så får jag köpa en box ju smile men ska kolla efter lite jordfel oxå se om det kan ligga något i det.

för när jag hämtade bilen så sa killen att den fungerade hur bra som helst sen bara tvärdog den och han fick ingen gnista i den. sen dess hade den stått sa han!

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 september 2010
hmmm ett orginal fel på vit motorN...byt databoxen...om den inte funkar efter de bytet så är det bara någon liten grej...kolla säkringarna och relä!
Senast redigerat av dieselkungen1 (26 september 2010)

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

1 813 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
satt å funderade det kan inte vara så att larmspärren har gått i ? efter som ingen gnista kommer fram ?

efter som det e ju orginal larm i bilen och fick inte med någon dosa te bilen fick bara en nyckel. och vet inte om den kodar upp när man öppnar dörren med bara nycklen. bara en fundering om det kunde vara så enkelt att det e larmet som gått i ? får inte upp någon felkod så vet inte lr så e det något annat som e vajsigt med bilen :S

vill inte lämna in den på felsökning kan springa iväg mkt pengar på den å det vill jag inte lägga för felsökning när man kan prova själv smile

kom gärna med ideer om ni kan några=) så får jag prova mig fram lite till smile

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 september 2010
kan mkt väl tänkas att larmet spökar! koppla ur larmet!

1 813 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
japp ska testa detta. måste bara hitta vart fan säkringen sitter tongue tror det e orginal larmet som sitter på den. ska kolla detta te helgen får det bli smile

glad
493 Inlägg
27 september 2010
padde, ring mig, jag kan kolla felkoderna.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

1 813 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
får inte upp några felkoder det e det som e konstigt .. om inte dom som haft bilen innan raderat dom å dom kanske inte kommer tillbax när jag inte ens får bilen att tända så kanske det inte kan bli felkod :S inte en aning har iaf ström fram till tändspolen där efter inget och tändspolen e helt ny ! och har provat med en annan beg som fungerade men det går inte :S

8 282 Inlägg
27 september 2010
Tänkte på en sak: det är inte så att det är en bil med automatlåda? Isf kan ju växellägesgivaren strula. Elelr så lär man kolla så man har rätt växelläge i för attd en ska starta.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
27 september 2010
braa där marlboroman

1 813 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
nej bilen e manuell..!

Fri fart för ett fritt folk!
14 980 Inlägg
27 september 2010
eftersom motorn går runt är det ej larm eller liknande som strular

börja med att mäta spänningen fram till tändningsboxen är det dött där så gissar jag spontant på startklumpen på baksidan av tändingslåset

Kör fort så hinner inget hända...

1 813 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
okej. men när jag vrider på nyckeln så går ju motorn runt som vanligt. det e bara att det inte kommer gnista te stiften. förra ägaren hade bara skitit i bilen efter att den dött han hade inte orken te att fixa den :S ! men får kolla lite mer i helgen å se vad fan jag ska göra annars blir det motorbyte helt enkelt men lite synd när den inte ens gått 20 000mil :S

Fri fart för ett fritt folk!
14 980 Inlägg
27 september 2010
även om motorn går runt så betyder det inte att man har ström till boxarna
lättaste är helt enkelt att mäta direkt på stiftet i kontakten nere vid boxen

att byta motor hjälper dig garanterat inte eftersom felet säkert är någon annanstans

Kör fort så hinner inget hända...

Sök