A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

hmm...för ett tag sen funderade jag roll varför min A100 2,8Q va så slö o seg, den hade ju trots allt 174hk..satt surfade runt lite o frågade min gode vän Lillkenta...han hade så klart svaret...den e så strypt ifrån början så det va läskigt.. neutral

tänkte jag ska göra en liten projekttråd angående min a100q 2,8 som ska få ca 220hk+ ca 25% mindre bränsleförbrukning utan att behöva lägga ner massa pengar,ideér o bilder kommer ifrån div forum och sidor...en del foton har jag tagit själv.... tongue

bilen kommer att vara till salu sen när allt e klart... wink

Senast redigerat av bobafett (26 september 2010)

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999402_t0yaks.jpg

spjällhuset framifrån...det lilla hålet är 25mm...illa....strypt ifrån fabrik mad

Senast redigerat av bobafett (26 september 2010)

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999403_i8tqqw.jpg

spjällhuset bakifrån....som ni ser så e lilla hålet betydligt större på baksidan...35mm....så här ska det borras/slipas lite.... wink

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999404_3xz54i.jpg

har ska det filas o jämnas ut lite....bättre flöde is the shit.... wink

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999406_m4djmw.jpg

ny LMM har införskaffats....3 tum e bra....orginal är ca 2tum och krymper på mitten till 1,75 tum...mer flöde som sagt....art nr på LMM 078133471A viktigt att den slutar på just A.... lol

Senast redigerat av bobafett (10 oktober 2010)

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999407_w7nurv.jpg

jag som har 1:a generationen 2,8 har 4st sladdar till LMM måste fixa bort en sladd genom lite lödning av div motstånd o annat....25kr på ELFA...ska lägga upp mer info hur och vilka sladdar som ska lödas... wink

Senast redigerat av bobafett (26 september 2010)

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999408_zrjtq1.jpg

så här jävla illa är det,finns massa att göra här.....skamligt av audi faktiskt..... mad

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/999409_st59me.jpg

japp....lika illa här...här har vi en anledning varför 2,8n drar massa bensin...insprutarna kan inte spruta fritt utan duschar lite på en kant på toppen...vilket bildar en droppe som då och då att det smäller i avgasröret..... sad

Senast redigerat av bobafett (10 oktober 2010)

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Sparky_s2
26 september 2010 · 248 Inlägg

Nice tråd kompis smile

Audi S2 (1992)
Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Engen HEAVY METAL
26 september 2010 · 765 Inlägg

kul ide!!! kommer att följas!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

Engen skrev:
kul ide!!! kommer att följas!!!

ja, man blir ju lite fundersam när man kollar på grejjerna...min gamla a100 2,3e kändes ju rappare...

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Engen HEAVY METAL
26 september 2010 · 765 Inlägg

Jo 2,3an är redigt pigg faktiskt,, har ju en själv som jag kuskar runt i jobbet med..,!! trivs som fan med den.. Har haft flera stycken 100a, lessnar aldrig på femman!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

Engen skrev:
Jo 2,3an är redigt pigg faktiskt,, har ju en själv som jag kuskar runt i jobbet med..,!! trivs som fan med den.. Har haft flera stycken 100a, lessnar aldrig på femman!!!

precis dom e nice....hade en 2,3E quattro...det som e lite trist e att dom har så högtvarv vid 100kmca 3000rpm...men det e lätt fixat...byta till turbo lådan e man nere på 2500rpm o betydligt bättre bränsle ekonomi

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Sparky_s2
26 september 2010 · 248 Inlägg

bobafett skrev:

Engen skrev:
kul ide!!! kommer att följas!!!

ja, man blir ju lite fundersam när man kollar på grejjerna...min gamla a100 2,3e kändes ju rappare...

men det är ju eftersom jag sotat ur den tongue

Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Audi S2 (1992)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

Sparky_s2 skrev:

bobafett skrev:

Engen skrev:
kul ide!!! kommer att följas!!!

ja, man blir ju lite fundersam när man kollar på grejjerna...min gamla a100 2,3e kändes ju rappare...

men det är ju eftersom jag sotat ur den tongue

jo...jag sotade ur den rätt hårt själv ibland

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
te_wik Forummoderator
26 september 2010 · 12 813 Inlägg

Missat denna tråden! Intressant med strypningarna, men de har väl experimenterat och kommit fram att det blir det bästa alternativet.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
bobafett Bounty hunter
26 september 2010 · 671 Inlägg

te_wik skrev:
Missat denna tråden! Intressant med strypningarna, men de har väl experimenterat och kommit fram att det blir det bästa alternativet.


Mvh Tommy

jag o polaren kenta tror att just 2,8n hamnade för nära v8n i prestanda o så....dom skrev ju ner siffrerna på A200 20v tq jämfört me flaggskeppet V8n...alla vet ju att 20vt åker skiten ur 3,6 v8n...jag har ju haft en 3,6.v8...inge vidare klipp i den wink....men shit va skön den va att åka i tongue .... 0,86 vid 110km e ju bra bränsle ekonomi....

Senast redigerat av bobafett (10 oktober 2010)

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
3 oktober 2010 · 671 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/1002667_b104pb.jpg

A100 ur-2,8 quattro RoffeRuff Edition... tongue

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Lumik Däcksvarvare
13 oktober 2010 · 227 Inlägg

Kommer följas! verkligen intressant..

Kanske en korkad fråga? Om man nu fixar allt detta, kan det inte få konsekvenser på resten av motorn då den är anpassad för att vara just som den är?

Och vad kostar en 3" LMM?

Senast redigerat av Lumik (13 oktober 2010)

The legendary
bobafett Bounty hunter
13 oktober 2010 · 671 Inlägg

Lumik skrev:
Kommer följas! verkligen intressant..

Kanske en korkad fråga? Om man nu fixar allt detta, kan det inte få konsekvenser på resten av motorn då den är anpassad för att vara just som den är?

Och vad kostar en 3" LMM?

ja allt e anpassat,spridarna är förstora orginal,(det e ju inga enorma HK man får)..så dom behöver man inte byta...jag köpte en pirat LLM ifrån england...gick på 550:- me frakt tror jag.....

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang