A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

bobafett Bounty hunter
18 december 2010 · 671 Inlägg

Lumik skrev:
aaa bara nämn till mig först så jag får chansen att köpa först! wink *ego*

absolut...dom kommer vara färdiga att bulta på..dvs planade och frästa ventilsäten...kommer vara ink packningsats oxå...då jag ändå måste köpa ventil tätningar...........så det blir dyrk kanske....runt 6000:-

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
tummen_olsson
19 december 2010 · 8 Inlägg

verkar väldigt kul. tycker mä att de borde gå få mer effekt på 2,6/8 liters motorerna. men vart sitter LMM och vart köpte du den? Mvh Tobbe

bobafett Bounty hunter
20 december 2010 · 671 Inlägg

tummen_olsson skrev:
verkar väldigt kul. tycker mä att de borde gå få mer effekt på 2,6/8 liters motorerna. men vart sitter LMM och vart köpte du den? Mvh Tobbe

det sitter ingen LMM på 2,6orna... tongue
så du kan göra allt det andra.... bäst vore om du även kunde byta insug till en ifrån 2,8n eftersom dom har bättre flöde o två kamrarsysten...hur man går till väga vet jag inte...kolla på nordicaudi ifall du hittar någe om det......

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
tummen_olsson
20 december 2010 · 8 Inlägg

okej. ja får fräsa upp de lilla spällhålet iaf:). hur gjorde du motorn mer bränslesnål då? för den är bra törstig. tar väl i snitt 1,3l/mil mä en del gasing. hehe

Senast redigerat av tummen_olsson (20 december 2010)

bobafett Bounty hunter
21 december 2010 · 671 Inlägg

tummen_olsson skrev:
okej. ja får fräsa upp de lilla spällhålet iaf:). hur gjorde du motorn mer bränslesnål då? för den är bra törstig. tar väl i snitt 1,3l/mil mä en del gasing. hehe

ja du får fixa topparna oxå...det gör sitt...

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
XorcessX
21 december 2010 · 709 Inlägg

väntar med spänning på ett resultat från en provkörning! smile

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
bobafett Bounty hunter
21 december 2010 · 671 Inlägg

XorcessX skrev:
väntar med spänning på ett resultat från en provkörning! smile

vi me...trodde det skulle vara ikväll men bil fan startade inte...ingen gnista helt plötsligt...så jag ska felsöka me vag.com i morron...

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
tummen_olsson
21 december 2010 · 8 Inlägg

har kollat de där mä å byta insuget. och på forum var det en som skrev att om man byta från 2,6l till en 2,8l så smälter kolvar och ventiler bränns om man gasar mycket över 4000rpm. vet du nåt om de?

bobafett Bounty hunter
21 december 2010 · 671 Inlägg

tummen_olsson skrev:
har kollat de där mä å byta insuget. och på forum var det en som skrev att om man byta från 2,6l till en 2,8l så smälter kolvar och ventiler bränns om man gasar mycket över 4000rpm. vet du nåt om de?

aldrig hört.... neutral har svårt o tänka mej....men som sagt jag vet inte.... du kan köpa min bil för 15 000 så får du me portade toppar,rätt LMM och spjällhus.... tongue

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
MrVain
21 december 2010 · 904 Inlägg

tummen_olsson skrev:
har kollat de där mä å byta insuget. och på forum var det en som skrev att om man byta från 2,6l till en 2,8l så smälter kolvar och ventiler bränns om man gasar mycket över 4000rpm. vet du nåt om de?

Går bilen för snålt så kan de mycket väl hända... under längre belastning.

De ska va gött å leva
tummen_olsson
21 december 2010 · 8 Inlägg

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … #Firstread
här står det MASSOR om dom motorerna;)

bobafett Bounty hunter
21 december 2010 · 671 Inlägg

tummen_olsson skrev:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=100mk2&Number=963615&page=1&view=collapsed&sb=5#Firstread
här står det MASSOR om dom motorerna;)

läste lite i den tråden förut....men eftersom jag inte har nåb 2,6 så har jag inte brytt mej....men det va bra att få in lite fakta om det i denna tråd då folk frågar....

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
tummen_olsson
21 december 2010 · 8 Inlägg

jo de va en intressant tråd. nja ja är nöjd med min. men vore kul om den gick lite bättre;)

bobafett Bounty hunter
21 december 2010 · 671 Inlägg

tummen_olsson skrev:
jo de va en intressant tråd. nja ja är nöjd med min. men vore kul om den gick lite bättre;)

ja man vill ju alltid ha lite mer...men portade toppar o spjällhus e ju en bra o enkel början....

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
tummen_olsson
21 december 2010 · 8 Inlägg

hur svårt äre att porta topparna? hur mycke effekt ger de?

bobafett Bounty hunter
21 december 2010 · 671 Inlägg

tummen_olsson skrev:
hur svårt äre att porta topparna? hur mycke effekt ger de?

vet inte exakt mer ide'n kommer ifrån ett amerikanskt forum och där e det en kille som håller på me 2,8orna eftersom 2,6 inte sålder i usa...han hade portat topparna,borrat upp spjällhuset och bytt LMM o hade fåt ut ca 220Hk....men det han gör e ju grymt proffsigt....där e alla portar likadana o hej o hå...det jag gör e ju på hobby nivå......men som sagt det är ju lägre bensin förbukning som e hela grejjen me dessa saker....den sjunker me ca 15-25%....HK får man ju på köpte...ska trimma värre köp turbo....det e nklare o billigare i länden....men annars kan porta lite o det va inte så svårt...tror jag filade ca 1 timme per kanal....

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Sparky_s2
22 december 2010 · 248 Inlägg

har ni hittat gnistan?

Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Audi S2 (1992)
bobafett Bounty hunter
22 december 2010 · 671 Inlägg

Sparky_s2 skrev:
har ni hittat gnistan?

jo jag hitatde en kontakt som satt fel...den me ljusblå skulle sitte i den som va lite mörkare vit o den med lite ljusare vit skulle sitta me den som va samma vita färg...och sånt ser man ju piss belysning... men den funkar o g¨r bra...va väl ingen jätte skillnad men kenta tyckte den känndes lute rappare...kom bättre på gasen...nu ska ju han ju åka en jävla massa mil o då ser man ju skillnade på bensin förbrukninge,,,sen ska vi byta spjällhus o LMM då kommer den stora grejjen me det

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
fish Allfixare
22 december 2010 · 1 475 Inlägg

Jag håller med MrVain... Glöm nå 45-50 hk av bonntrim. Finns inte en möjlighet. Att fila lite på måfå borra upp spjällhuset och dit med fel LMM? Kom igen, det är inte en Yamaha DT du håller på å trimmar, Visst din teori om att effekten vart för lik V8,an kanske stämmer, men jag tror inte att Audi medvetet byggde en bil som suger iom att när dom va nya så kostade 2,8an en skaplig slant. Vill man åka ekonomiskt så är nog inte V6 grejen för dig...

Sparky_s2
23 december 2010 · 248 Inlägg

Äh... Låt dom prova sig fram... Sen vad resultatet blir kan man ju ha sina funderingar och tankar om.
Steg 1.
Det dom är ute efter med det här projektet gällande insugskanalerna är ju att få en bättre bränsle/luftblandning och därmed en effektivare förbränning.
Så länge är jag med och nyfiken på vad det kommer ge. smile

Steg 2
Lmm och spjällhus..
Här hade jag kopplat in en bredbandslambda först av allt för koll på hur styrsystemet hanterar förändringarna.
För att få nån kontrollerad effektökning måste ju bränsle och tändning hänga med. Dvs. att samma procentulla ökning man gör på Lmm måste man kompensera med bränsle annars kommer motorn gå alldeles för snålt. om dom nu inte går sjukt fett orginal

Sen om det blir 25% mindre förbrukning och 45mer hk skulle jag bli grymt överraskad och imponerad då det knappt går på turbomotorer.
Jag gissar på 15-20hk tillsammans med chippad styrbox. Men sen är jag en skeptisk jävel oxå wink

Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Audi S2 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang