Sparky_s2 skrev: Äh... Låt dom prova sig fram... Sen vad resultatet blir kan man ju ha sina funderingar och tankar om. Steg 1. Det dom är ute efter med det här projektet gällande insugskanalerna är ju att få en bättre bränsle/luftblandning och därmed en effektivare förbränning. Så länge är jag med och nyfiken på vad det kommer ge.
Steg 2 Lmm och spjällhus.. Här hade jag kopplat in en bredbandslambda först av allt för koll på hur styrsystemet hanterar förändringarna. För att få nån kontrollerad effektökning måste ju bränsle och tändning hänga med. Dvs. att samma procentulla ökning man gör på Lmm måste man kompensera med bränsle annars kommer motorn gå alldeles för snålt. om dom nu inte går sjukt fett orginal
Sen om det blir 25% mindre förbrukning och 45mer hk skulle jag bli grymt överraskad och imponerad då det knappt går på turbomotorer. Jag gissar på 15-20hk tillsammans med chippad styrbox. Men sen är jag en skeptisk jävel oxå
Hur ska vi få veta vad det blir då? Han har ju sagt att han inte tänker bromsa den. Och ska det göras riktigt så ska den bromsas före modifikationerna samt efter annars blir det bara en fortsatt gissningslek.
fish skrev: Och ska det göras riktigt så ska den bromsas före modifikationerna samt efter annars blir det bara en fortsatt gissningslek.
På riktigt? Jag tolkar de som att du menar att man inte kan ta sin bil till garaget, göra en ändring, ut och provköra och konstatera bara med upplevelsen att den går annorlunda?
Jag är ute efter resultat. Inte en effektangivelse på papper.
fish skrev: Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...
får gå på dom fakta som redan gjort det...ganska vanligt i usa...om ger exakt 220hk låter jag väl vara osagt men upp mot 200hk är rimligt.....
fakta på dom som gjort det? Finns det några bromspapepr från staterna på före och efter? iof har man ju sett bromspapepr på både det ena och det andra från staterna..
Vart siffran 220 kommer ifrån vet jag inte. Och 220 kommer man aldrig se bara av att montera större LMM och fila i en topp.
För er som vill ha hårda fakta så kan jag berätta om en kille i US vid namn Mance som är "upphovsman" till i princip alla moddningar som finns till tvååttan. Han har förvisso en Audi 90 så problemen är inte riktigt dom samma för oss med C-chassi men ändå av samma art. Hur som helst så är hans bil bromsad till (jag kommer inte ihåg exakt) c:a 350 hästar på hjulen. Rätt okej ur en tolvventilad sugis om du frågar mig. Men då ska man också veta att han har gränslöst med timmar nerlagt i motorutrymmet på sin vagn och ett otal trial and error-försök på diverse lösningar.
O tack vare hans idoga arbete och vilja att dela med sig av sina erfarenheter så kan vi vanliga dödliga få hyggligt med knuff även i våra motorer med förhållandevis rätt små medel. Allså hög bang for the buck-faktor.
LillKenta skrev: Vart siffran 220 kommer ifrån vet jag inte. Och 220 kommer man aldrig se bara av att montera större LMM och fila i en topp.
För er som vill ha hårda fakta så kan jag berätta om en kille i US vid namn Mance som är "upphovsman" till i princip alla moddningar som finns till tvååttan. Han har förvisso en Audi 90 så problemen är inte riktigt dom samma för oss med C-chassi men ändå av samma art. Hur som helst så är hans bil bromsad till (jag kommer inte ihåg exakt) c:a 350 hästar på hjulen. Rätt okej ur en tolvventilad sugis om du frågar mig. Men då ska man också veta att han har gränslöst med timmar nerlagt i motorutrymmet på sin vagn och ett otal trial and error-försök på diverse lösningar.
O tack vare hans idoga arbete och vilja att dela med sig av sina erfarenheter så kan vi vanliga dödliga få hyggligt med knuff även i våra motorer med förhållandevis rätt små medel. Allså hög bang for the buck-faktor.
Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete , kanske projekttråd eller något ? Vore kul att se.
Ni som var intresserade av resultat: Jag har fått ner snittförbrukningen med c:a 2dl/mil. Och de enda som är gjort i samband med topplyftet är att slipa upp och portmatcha insugskanalerna mot insuget. Allt annat är fortfarande original.
Eftersom Bobas bil blev krockad fick jag äran att köpa LMM + Spjällhus till min Audi Coupé 2.8 V6 Quattro. Skillnaden mot original var större än förväntat, mycket snabbare upp i varv.. känns piggare och låter bättre, märkbar skillnad helt klart, och värt bytet.
här kommer lite bilder från installationskvällen;
3" LMM
3" lmm vs original, någon skillnad
Gammalt smutsigt spjällhus!! tyvärr fick jag ej en bild på det nya , glömdes bort
Tack för lödhjälp Kenny_S här på garaget..
1/5 av alla lödningar, vart en himla gröt tillslut men funka gjorde de! (oväntat nog)..
Överlag är jag mycket nöjd, "billigt" trim för en sugmotor.. jag kan inte uppskatta hästkrafterna riktigt eftersom jag inte har en dyno hemma men 190hk+ är inte omöjligt! (jämfört med original 174hk).