A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

bobafett Bounty hunter
23 december 2010 · 671 Inlägg

Sparky_s2 skrev:
Äh... Låt dom prova sig fram... Sen vad resultatet blir kan man ju ha sina funderingar och tankar om.
Steg 1.
Det dom är ute efter med det här projektet gällande insugskanalerna är ju att få en bättre bränsle/luftblandning och därmed en effektivare förbränning.
Så länge är jag med och nyfiken på vad det kommer ge. smile

Steg 2
Lmm och spjällhus..
Här hade jag kopplat in en bredbandslambda först av allt för koll på hur styrsystemet hanterar förändringarna.
För att få nån kontrollerad effektökning måste ju bränsle och tändning hänga med. Dvs. att samma procentulla ökning man gör på Lmm måste man kompensera med bränsle annars kommer motorn gå alldeles för snålt. om dom nu inte går sjukt fett orginal

Sen om det blir 25% mindre förbrukning och 45mer hk skulle jag bli grymt överraskad och imponerad då det knappt går på turbomotorer.
Jag gissar på 15-20hk tillsammans med chippad styrbox. Men sen är jag en skeptisk jävel oxå wink

precis...

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
LillKenta Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
8 januari 2011 · 10 Inlägg

Intressant med så många förstå-sig-påare roll

quattro gör det på alla fyra.
bobafett Bounty hunter
8 januari 2011 · 671 Inlägg

LillKenta skrev:
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

japp så e det.... alla är bäst tongue

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Sparky_s2
8 januari 2011 · 248 Inlägg

Men okej då.... eftersom ni är så övertygade ökar jag min gissning på effektökningen till 20-30hk mer än orginal smile

Audi S2 (1992)
Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Lumik Däcksvarvare
8 januari 2011 · 227 Inlägg

bobafett skrev:

LillKenta skrev:
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

japp så e det.... alla är bäst tongue

Kul att alla tror olika , då blir det mer spännande att se slutresultat big_smile

The legendary
bobafett Bounty hunter
8 januari 2011 · 671 Inlägg

Lumik skrev:

bobafett skrev:

LillKenta skrev:
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

japp så e det.... alla är bäst tongue

Kul att alla tror olika , då blir det mer spännande att se slutresultat big_smile

japp...finns ju massa du läsa på http://forums.audiworld.com/forumdisplay.php?f=52


bara sitta o leta där

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
fish Allfixare
8 januari 2011 · 1 475 Inlägg

Hur ska vi få veta vad det blir då? Han har ju sagt att han inte tänker bromsa den. Och ska det göras riktigt så ska den bromsas före modifikationerna samt efter annars blir det bara en fortsatt gissningslek.

LillKenta Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
9 januari 2011 · 10 Inlägg

fish skrev:
Och ska det göras riktigt så ska den bromsas före modifikationerna samt efter annars blir det bara en fortsatt gissningslek.

På riktigt?
Jag tolkar de som att du menar att man inte kan ta sin bil till garaget, göra en ändring, ut och provköra och konstatera bara med upplevelsen att den går annorlunda?

Jag är ute efter resultat. Inte en effektangivelse på papper.

quattro gör det på alla fyra.
fish Allfixare
9 januari 2011 · 1 475 Inlägg

Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...

bobafett Bounty hunter
9 januari 2011 · 671 Inlägg

fish skrev:
Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...

får gå på dom fakta som redan gjort det...ganska vanligt i usa...om ger exakt 220hk låter jag väl vara osagt men upp mot 200hk är rimligt.....

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
MrVain
10 januari 2011 · 904 Inlägg

bobafett skrev:

fish skrev:
Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...

får gå på dom fakta som redan gjort det...ganska vanligt i usa...om ger exakt 220hk låter jag väl vara osagt men upp mot 200hk är rimligt.....

fakta på dom som gjort det? Finns det några bromspapepr från staterna på före och efter?
iof har man ju sett bromspapepr på både det ena och det andra från staterna..

De ska va gött å leva
LillKenta Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
17 januari 2011 · 10 Inlägg

Vart siffran 220 kommer ifrån vet jag inte. Och 220 kommer man aldrig se bara av att montera större LMM och fila i en topp.

För er som vill ha hårda fakta så kan jag berätta om en kille i US vid namn Mance som är "upphovsman" till i princip alla moddningar som finns till tvååttan.
Han har förvisso en Audi 90 så problemen är inte riktigt dom samma för oss med C-chassi men ändå av samma art.
Hur som helst så är hans bil bromsad till (jag kommer inte ihåg exakt) c:a 350 hästar på hjulen. Rätt okej ur en tolvventilad sugis om du frågar mig. Men då ska man också veta att han har gränslöst med timmar nerlagt i motorutrymmet på sin vagn och ett otal trial and error-försök på diverse lösningar.

O tack vare hans idoga arbete och vilja att dela med sig av sina erfarenheter så kan vi vanliga dödliga få hyggligt med knuff även i våra motorer med förhållandevis rätt små medel. Allså hög bang for the buck-faktor.

quattro gör det på alla fyra.
Lumik Däcksvarvare
17 januari 2011 · 227 Inlägg

LillKenta skrev:
Vart siffran 220 kommer ifrån vet jag inte. Och 220 kommer man aldrig se bara av att montera större LMM och fila i en topp.

För er som vill ha hårda fakta så kan jag berätta om en kille i US vid namn Mance som är "upphovsman" till i princip alla moddningar som finns till tvååttan.
Han har förvisso en Audi 90 så problemen är inte riktigt dom samma för oss med C-chassi men ändå av samma art.
Hur som helst så är hans bil bromsad till (jag kommer inte ihåg exakt) c:a 350 hästar på hjulen. Rätt okej ur en tolvventilad sugis om du frågar mig. Men då ska man också veta att han har gränslöst med timmar nerlagt i motorutrymmet på sin vagn och ett otal trial and error-försök på diverse lösningar.

O tack vare hans idoga arbete och vilja att dela med sig av sina erfarenheter så kan vi vanliga dödliga få hyggligt med knuff även i våra motorer med förhållandevis rätt små medel. Allså hög bang for the buck-faktor.

Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete , kanske projekttråd eller något smile ? Vore kul att se.

The legendary
LillKenta Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
17 januari 2011 · 10 Inlägg

Lumik skrev:
Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete, kanske projekttråd eller något?

Följ länk i inlägg 87 i denna tråd. Där finns all information daterad från -02 och framåt.

quattro gör det på alla fyra.
Lumik Däcksvarvare
17 januari 2011 · 227 Inlägg

LillKenta skrev:

Lumik skrev:
Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete, kanske projekttråd eller något?

Följ länk i inlägg 87 i denna tråd. Där finns all information daterad från -02 och framåt.

Nice! Thanks smile

The legendary
LillKenta Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
21 januari 2011 · 10 Inlägg

Höll ju på att glömma.

Ni som var intresserade av resultat:
Jag har fått ner snittförbrukningen med c:a 2dl/mil. Och de enda som är gjort i samband med topplyftet är att slipa upp och portmatcha insugskanalerna mot insuget. Allt annat är fortfarande original.

Fortsättning följer..

quattro gör det på alla fyra.
MrVain
21 januari 2011 · 904 Inlägg

haha jojo smile

De ska va gött å leva
Lumik Däcksvarvare
23 januari 2011 · 227 Inlägg

SLUTRESULTAT!

Eftersom Bobas bil blev krockad fick jag äran att köpa LMM + Spjällhus till min Audi Coupé 2.8 V6 Quattro.
Skillnaden mot original var större än förväntat, mycket snabbare upp i varv.. känns piggare och låter bättre, märkbar skillnad helt klart, och värt bytet.

här kommer lite bilder från installationskvällen;

http://img69.imageshack.us/img69/9219/img6219s.jpg
3" LMM

http://img690.imageshack.us/img690/2918/img6225kp.jpg
3" lmm vs original, någon skillnad wink

http://img20.imageshack.us/img20/6295/img6226n.jpg
Gammalt smutsigt spjällhus!! tyvärr fick jag ej en bild på det nya , glömdes bort sad

http://img708.imageshack.us/img708/6629/img6233q.jpg
Tack för lödhjälp Kenny_S här på garaget.. smile

http://img814.imageshack.us/img814/9754/img6232u.jpg
1/5 av alla lödningar, vart en himla gröt tillslut wink men funka gjorde de! (oväntat nog)..

Överlag är jag mycket nöjd, "billigt" trim för en sugmotor.. jag kan inte uppskatta hästkrafterna riktigt eftersom jag inte har en dyno hemma smile men 190hk+ är inte omöjligt! (jämfört med original 174hk).

Tack för delarna Boba smile

Senast redigerat av Lumik (23 januari 2011)

The legendary
lada2104
19 januari 2013 · 144 Inlägg

fick ni till några toppar för försäljning? smile

bobafett Bounty hunter
19 januari 2013 · 671 Inlägg

lada2104 skrev:
fick ni till några toppar för försäljning? smile

jag har ett par liggandes,portade.....men dom behöver nog planas och slipa in ventilerna....

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang