5128
Sök

Seat Leon 1,8t överladdar och hackar vid gaspådrag

3 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Tja, behöver lite tips innan jag åker till verkstaden med bilen. Man vill ju inte stå där som ett fån när dom börjar jiddra smile

Bilen (Seat Leon 1,8t VT4, 2004) startar utan problem i alla väder och går jämnt och bra så länge man inte trycker för mycket på gasen. Det lyser inga varningslampor och den är inte chippad eller skruvad på.

Det är just vid gaspådrag som det händer grejor. Motorn känns trött och svarar inte på samma sätt som förrut, den kan också rycka eller hacka till några gånger under gaspådrag, särskilt på varvtal över 2500 rpm där turbon börjar jobba. Och när turbon börjar jobba så hörs ett kraftigt sugande ljud, långt högre än vad full gas kunde framkalla tidigare. Dessutom drar den mer bensin och har ett högre varvtal vid hastigheter över 100km/h. Det är möljigt att den drar mer vid lägre hastigheter/varvtal också men inget som märks.

Det hela började för 6 månader sedan och har långsamt blivit värre och värre.

Vad kan det vara? och hur åtgärdar jag det?

Sist jag mekade med bilar så var det B20 som gällde så ni får gärna ge detaljerade mek-tips smile

Tacksam för svar.

1 353 Inlägg
27 september 2010
Rock666 skrev:
...ett högre varvtal vid hastigheter över 100km/h...

det får du gärna förklara närmre?
du menar att du tex låt på 5;ans växel o körde i 120 o varvade 3000rpm och nu istället varvar den 3500rpm vid 120 på 5:an?
såvida nu inte nån bytt växellåda så finns ingen möjlighet för detta, förutom om kopplingen slirar...

att den rycker o har sig när du gasar... när bytter stiften senast?
har du överhuvudtaget gjort några ändringar på bilen?
har du kollat nåt på bilen?

lite mer kött på benen så ska de nog gräddas fram en lösning.. wink
lycka till!

3 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Jo när jag ligger i tex 120 km/h så har jag ett något högre varvtal än normalt... ditt exempel på 3500 rpm istället för 3000 rpm är ganska exakt. Soppaförbrukningen är propertionelig mot varvökningen dvs närmare 11 liter milen istället för 10. Lådan är sexväxlad och fungerar felfritt, vad jag vet har den inte blivit bytt.

Kopplingen greppar finfint och jag ska kanske tillägga att jag normalt sett kör väldigt lugnt eftersom jag har barn i bilen för det mesta. Jag gjorde 9000 mila service och besiktning i mars och då var det ingen som sa något. Inte helt säker på om stiften byttes men bilen fick ny olja, bromsvätska samt nya filter.

Inga ändringar har gjorts och bilen fungerade felfritt för ca 6 månader sedan.

Vid gaspådrag så rycker eller hackar den till 1-2 ggr och det kan närmast beskrivas som om motorn tappar effekt. På det stora hela så känns bilen trött och den svarar inte lika snabbt som förut plus att turbon suger luft som en galning.

Jag har inget garage så jag har bara kollat under huven för att se om någon slang släppt och allt ser normalt ut. Tror inte att det är topplockspackningen då motorn går jämnt och fint i övrigt och min gissning är att det är luftmassemätaren eller något dylikt som spökar, men rätta mig gärna på den punkten.

Kött är godis wink

1 482 Inlägg
28 september 2010
Spelar ingen roll hur dålig motorn är. Har du 3000rpm på veven har du 3000rpm på ingående axel i lådan. Det du menar är isåfall att veven varvar 3500 och lådan 3000, isåfall lär det ha luktat bränd koppling i hela stan. Går inte ihop.

Men har du bytt fälgar och rullomkretsen skiljer mycket så är det förmodligen varför den varvar mer.

BLT Service
Theracords Music Label

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Skulle kunna va ett läckage vid turbo slangen, eftersom det låter högt som du säger och "suger som en galning"

Typiskt täcken på läckage/otär, kan va en slang det är hål i, oring som gått sönder, slangkoppling som släppt eller slangklammer som släppt, allt det fnns på din bil.

Det man inte dör av gör ont.

982 Inlägg
28 september 2010
byt stift

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Beeenny skrev:
byt stift

" turbon suger luft som en galning "   så beteer sig inte turbon om stiften är dåliga, ja kan inte tänka mig att stiften är dåliga.

OP: har du servat bilen som den ska? isånt fall byttes stifften vid 6000mil, nästa byte vid 12000mil.
Jag har aldrig varit med på VAG verkstan att stift gått sönder på en seat, snarare tändspolar, men då  suger inte turbon luft som en galning.

Det man inte dör av gör ont.

982 Inlägg
28 september 2010
Bullen1 skrev:
Beeenny skrev:
byt stift

" turbon suger luft som en galning "   så beteer sig inte turbon om stiften är dåliga, ja kan inte tänka mig att stiften är dåliga.

OP: har du servat bilen som den ska? isånt fall byttes stifften vid 6000mil, nästa byte vid 12000mil.
Jag har aldrig varit med på VAG verkstan att stift gått sönder på en seat, snarare tändspolar, men då  suger inte turbon luft som en galning.

läste inte så noga smile

kolla slangen(tryckröret) precis vid höger drivaxel..från turbon..på min leon hade drivaxeln skavt hål på slangen..hel mysko
Senast redigerat av Beeenny (28 september 2010)

3 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Tack för alla svar!

Noxxer: Det jag menade var att jag får trycka lite extra på gasen för att det ska röra på sig. Koppling och låda funkar finfint och jag har inte ändrat något sedan den började gå sämre.

Bullen1 och Beeenny. Köpte bilen när den gått 8500mil så jag har bara gjort en service än så länge. Tror inte heller på stiften men ett läckage skulle kunna vara svaret. Ska genast ta en noggrannare titt, speciellt på det där tryckröret. Ska även spreja lite startgas över slangar och don så får vi se vad händer.

982 Inlägg
28 september 2010
hör av dig när du kollat smile kul om de vore standard fel hehe tongue min hade oxå gått 8000 typ

Sök