2869
Sök

Kemisk metall på oljetråg i alu?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
DahlinPics skrev:
mk2_power skrev:
DahlinPics skrev:
De va de jag klurade på också.. Varför inte liksom?
Tror du biltema vs. mekonomen prylar är samesame? wink (Lite långt till biltema)

mekonomen har bättre grejor än biltema enligt min erfarenhet. däremot har jag inte provat kemiska metallen. du ska ha en 2-komponents iaf. en burk med metallpulver som du blandar med en vätska som blir som spackel.

En sån här? cool http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa … gnr=BDE915

länken funkade ej, men den jag använde har du här http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- … sk-metall/

Fotograf
97 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Såg att länken inte funkade -.- Less ja blir på sådana sidor!!

mekonomen.se -> katalog -> tillbehör -> sök på "kemisk" -> Den för 85 Kr... (Plastic Padding)

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
DahlinPics skrev:

mekonomen.se -> katalog -> tillbehör -> sök på "kemisk" -> Den för 85 Kr... (Plastic Padding)

jo om den är 2-komponents så är det en sådan. jag vet att den jag använde stelnade fort så det borde det vara smile
glöm inte värmetålig packningsmassa! den kemiska metallen gör det inte 100% tätt.
Senast redigerat av mk2_power (29 september 2010)

Fotograf
97 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
DahlinPics skrev:

jo om den är 2-komponents så är det en sådan. jag vet att den jag använde stelnade fort så det borde det vara smile

Okej, ska åka på mekonomen imorgon o höra lite med dem smile Har du nån länk på det du hade haft över metallen? smile

tack så jätte mycket för hjälpen allihopa!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
DahlinPics skrev:
mk2_power skrev:
DahlinPics skrev:

Okej, ska åka på mekonomen imorgon o höra lite med dem smile Har du nån länk på det du hade haft över metallen? smile

tack så jätte mycket för hjälpen allihopa!

absolut http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin … peraturer/ exakt den fast det krävs en del mer än 1 liten tub. jag köpte en stor tub till fogspruta smile

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
mk2_power skrev:
en sak till..
vad dom andra än säger, svetsa INTE i tråget när det inte är avplockat vad du än gör!
du vill väl inte att oljan som är kvar i motorn tar fyr? dumma idéer folk har här verkligen..

dumma ideèr?  jag har svetsat ett antal alu tråg, ink ett par på plats. jag har aldrig misslyckats.
Du får givetvis töma oljan,o se till att så mycket som går har runit ut.

men du tycker det är en bra idè att spackla ett tråg:rolleyes:

Ja skulle aldrig göra något så oseriöst som o spackla.  man vet aldrig om det är en bra anliggnings yta.
det kan släppa pga av väder o vind, under vinterna kan saltet, stenskott osv göra så det släpper, kul om man är ute o åker o det släpper o börjar läcka 20 mil hemmi från.
Nuddar man en sten så släpper det. riktigt bra idè.

Så du är imot svetsning men för spackling, kanon.

Kan bara säga en sak, lycka till.

Det man inte dör av gör ont.

Fotograf
97 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Det låter faktiskt väldigt vettigt det han säger!
Och dessutom.. Ska man tömma tråget på olja så de är "tomt" så ligger det ju dessutom ett litet lager i botten kvar och är då mer lättantänligt än vad ett helt tråg är..
Man får väl rugga på ytan lite runt om så metallen har mer o fästa emot?
Sen packningsmassan är ju elastisk.. Så den tar ju smällen lite från ett stenskott..
Eller?

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
det är inte vettigt o spackla ett oljetråg överhuvudtaget, det är väldigt oseriöst och osäkert.
Finns ingen garanti att det sitter kvar. stora vibrationer från motorn, temperaturväxlingar,stenskott,kantstött osv.
amatör hemma mekare gör sånt.

Det tar inte fyr inne i tråget,
hur stor är skadan, någon cm?, det är en sluten kammare,syrefattigt.

o det är inte så att man ska elda inne i tråget, det kommer glöda.

men du gör som du vill, men ja skulle aldrig göra det om det inte vore för en tillfällig lösning på några dagar.
Senast redigerat av Bullen1 (29 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

8 267 Inlägg
29 september 2010
DahlinPics skrev:
Det låter faktiskt väldigt vettigt det han säger!
Och dessutom.. Ska man tömma tråget på olja så de är "tomt" så ligger det ju dessutom ett litet lager i botten kvar och är då mer lättantänligt än vad ett helt tråg är..
Man får väl rugga på ytan lite runt om så metallen har mer o fästa emot?
Sen packningsmassan är ju elastisk.. Så den tar ju smällen lite från ett stenskott..
Eller?

Det enda vettiga är att svetsa. Annars kan man lika gärna dra ett par varv silvertejp runt tråget istället för att "krångla" med kemisk metall. Dessutom är inte olja direkt lättantändlig, oavsett om tråget är tomt eller ej. Hade det varit bensin hade det varit en annan sak. Och är bara oljan kall, så spelar det ingen roll att den ligger kvar.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Bullen1 skrev:
mk2_power skrev:
en sak till..
vad dom andra än säger, svetsa INTE i tråget när det inte är avplockat vad du än gör!
du vill väl inte att oljan som är kvar i motorn tar fyr? dumma idéer folk har här verkligen..

dumma ideèr?  jag har svetsat ett antal alu tråg, ink ett par på plats. jag har aldrig misslyckats.
Du får givetvis töma oljan,o se till att så mycket som går har runit ut.

men du tycker det är en bra idè att spackla ett tråg:rolleyes:

Ja skulle aldrig göra något så oseriöst som o spackla.  man vet aldrig om det är en bra anliggnings yta.
det kan släppa pga av väder o vind, under vinterna kan saltet, stenskott osv göra så det släpper, kul om man är ute o åker o det släpper o börjar läcka 20 mil hemmi från.
Nuddar man en sten så släpper det. riktigt bra idè.

Så du är imot svetsning men för spackling, kanon.

Kan bara säga en sak, lycka till.

har jag sagt att det är fel att svetsa? jag sa att om det ska svetsas så ska tråget av.
dessutom har jag egen svets och kan hantera den då jag har ett antal års erfarenhet och utbildning.
men killen i fråga kan ju inte svetsa och då är det ju dumt att börja svetsa aluminium det första man gör. dessutom när metallen antagligen inte ligger intill utan det är stora glipor.

Fotograf
97 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Som ja skrev, känner en som kan svetsa... och nej det är inte glipor.. Det är en LITEN spricka i hörnet.. Den är 5-7 mm lång o max 1 mm bred..
Det är de enda..

Så.. Har en svetskunnig med "vanlig" svets men alu tråd och en MINI spricka..
Svets/Kemisk metall?

982 Inlägg
29 september 2010
har en kompis som lagat ett tråg på en a4 med kemisk metall..funkar hitills iaf (4 månader senare)

sen hur seriöst de är , är ju en annan fråga

Performance meck
342 Inlägg
29 september 2010
slipa med groft papper runt sprickan sen kör på kemisk metall överdriv dock inte

och för tusan om det läcker nu så tömm bilen på olja och låt stå utan plugg några timmar varmkör motorn innan. sen spola bromsrent eller lacknafta så all olja är borta annars fäster det inte!

Mvh viktor

Fotograf
97 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Okej, ska köra med kemisk metall idag, slipar, sköljer rent med lacknafta och sen kladdar ja på...
Kör med det så länge det håller koll under tiden..
Tack för hjälpen alla! smile

Sök