5089
Sök

Kangoo diesel -02 rycker på tomgång.

6 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Hej alla!

Min kangoo diesel -02 (11000 mil, fullservad) startar utan problem. Men när den får stå på tomgång en liten stund så börjar den rycka lite. Den rycker till lite, blir bra igen, rycker igen, osv. Jag kanske ska kalla det går ojämt, det är flertal ryckningar efter varandra föjlt av upphåll. Den händer också lite när jag kör bilen.
Jag kan se luftbubblor i den transparenta bränsleslangen som går från bränslepumpen (tror att det är bränslepumpen), kan det ha med det att göra? Hur åtgärdar jag det? Har sett att där finns en "plastskruv" på baksidan av bränslepumpen, ska den släppa in luft?

Jag har mekat lite innan, och skruvar gärna lite till.big_smile

Tacksam för all hjälp

Annica

Motborgare
1 099 Inlägg
29 september 2010
Luftbubblorna skall definitivt inte vara där och är nästan helt säkert orsaken till att den missar.
Sen är problemet att hitta var läckan är.

Minns inte om lyftpumpen sitter i tanken på den där, eller om det är en in-line pump. På motorsidan av lyftpump skall det alltid vara positivt tryck, så där skall det inte komma in luft.

Är det skillnad om du kör med helt full tank, jämfört med nästan tom tank?

Googlade lite:
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=78108

-- K
Senast redigerat av Kavli (29 september 2010)

6 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Tack för länken, ska kolla upp det snarast.

6 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Har tittat närmare på bilen nu! Bubblorna börjar att dyka upp i slangen från bränslefiltret. Bankar jag lite på bränslefiltret så kommer det bubblor när bilen i igång. Jag misstänker att det kan vara en av snabbkopplingarna som läcker eftersom dom kommer först ur filtret.
Min fråga till er kunniga är, kan det vara ngt annat i bränslefiltret som läcker, kanske någon packning bortsett från snabbkopplingarna?
Nästa fråga är om man kan få tag på endast snabbkopplingar?

Tack

Annica

Motborgare
1 099 Inlägg
5 oktober 2010
Jag hade bytt filter och filterlockspackningen. (montera inte packningen torr)
Sen hade jag kollat om kopplingarna ser rena ut och att hankopplingarna (locket) inte har nån skada.
lite diesel på snabbkopplingarna innan du monterar, precis som för lockpackningen, och sen ser du hur det går.

-- K

Sök