Volvo 940 Turbo

Callevettu
29 september 2010 · 11 Inlägg

• Bilmodell
Volvo 940 Turbo

• Årsmodell
1993

• Miltal
33000

• Modifikationer på bilen 
Endast höjt laddtryck och ett sportluftfilter^^ och gröna spridare.

• Hur yttrar sig felet? 
Fel nummer 1: När jag varvar snabbt så sjunker även varven snabbt när jag trycker ner kopplingen. Ibland sjunker varven så mkt att bilen dör. Testade att höja tomgången till 2000 varv. Då gick den endast ner till 500 och sen upp igen. Men det höll bara ett litet tag, sen blev det samma problem igen.

Fel nummer 2: När jag startar bilen i kallt väder så typ tjuter bilen i 1-2 sekunder direkt vid start. Hört av olika att det inte är något att tänka på, men vill höra er åsikt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Fel nummer 1: alltid.
Fel nummer 2: När bilen är kall, typ stått under natten

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Ingen.

Tack på förhand!

Brorsan har även ett problem med sin Golf GTI 95a. När tanken är full eller nästan tom så hugger bilen som fan. Men när han har ungefär halvtank så går den fint. Vad kan problemet va?

Marlboroman
29 september 2010 · 8 234 Inlägg

Att det tjutar bara vara att remmarna är blöta eller lite klent spända. Att den gör sådär med tomgången kan ju dels vara att den drar tjuvluft på nåt vis. Sen kan det ju vara som så att det beror på monteringen av luftfiltret. Jag antar att det är ett öppet? Och fuskar man med att staga upp det så det kan ligga och fara runt så går lmm'n sönder rätt fort. Samma sak omman oljar in filtret för mycket. Så du kan ju prova att dra ur kontakten till lmm. Och går den bättre då så är det dags att byta ut den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Callevettu
29 september 2010 · 11 Inlägg

Tack för svaret, ska testa det. Har inte med luftfiltret att göra då det va samma problem med original filtret, men lmm kan ju va kass ändå. Tack för svaret om tjutet också smile uppskattatat! ha de gött

schnauz
29 september 2010 · 1 758 Inlägg

Tjutet har troligen med någon rem att göra, precis som Marlboroman säger. Dock svårt att säga utan att höra det själv, men "remtjut" ger ett väldigt karakteristiskt ljud! Så kolla att alla remmar är i bra skick och lagom spända.

Det du beskriver angående tomgången låter som ett typexempel på kärvande tomgångsmotor, vilket är hyfsat vanligt på dessa motorer! Tomgångsmotorn är en silvrig, cylindrisk grunka som sitter under/bredvid insuget (går två slangar till den, samt några kablar). Lossa en av slangarna och spruta 5-56 eller annat liknande smörjmedel i den, så brukar det funka bra sen. Är den riktigt dålig kan den behöva bytas, borde gå att få en för några tior på närmsta skrot!

DalleRacing
29 september 2010 · 1 738 Inlägg

Fel 1: har du öppen dump på bilen kan du byta tillbax till original igen! volvo klarar inte öppna dumpar. Då blir felet som du beskriver, varvar du för mycket så släpper den ut för mycket luft o då dör bilen. Alt så har du en dålig tomgångsmotor!

Fel 2: dåligt spända remar, dåliga remar!

MVH

Senast redigerat av 940RDALLE (29 september 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang