2163
Sök

Volvo 740 B230E -86, Startproblem

107 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har precis köpt en 740 -86a med B230E.
Den fungerade först , men efter en stunds körning så dog bilen efter lite längre gaspådrag / pumpgas.
(Lekte med andra ord)

Den bara dog i farten alltså, rullade med växel i och tändningen i läge 2, inget hände. Stannade och provade starta ca 1min senare, då gick den igång. Sen nästa kurva man gasade fullt / pump gasade , dog den igen. Och startade efter ca 1min. Det upprepade sig 3-4 gånger, sen dog bilen och ville inte starta igen.

Vad kan det vara för fel?

Soppa pumpen går inte i läge 2 på tändningen, Men läste någonstans att på E motorn gick den bara på starten?
Provade att byta relä till ett liggande jag hade från en 940, men det var nog inte lika för då gick pumpen konstant på läge 2.

Tog då bort ett stift och det luktade bensin. Lade det mot insuget och körde på starten, hände inget, lade den även mot fjäderbenet och grenröret. Provade med ett annat stift, inget skillnad.

Bytte då alla tändkablar, tändspolen och kollade fördelarlocket vilket såg nästan nytt ut.
Men startar fortfarande inte.

Har läst lite angående Hallgivare som ska sitta i fördelaren, hur får jag bort den? Och går det att se på något sätt om den är trasig?

Vad annars kan det vara för fel?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Modigh
Senast redigerat av -Modigh (30 september 2010)

21 761 Inlägg
30 september 2010
Om det inte kommer gnista så drar inte pumprelät, vilket i sin tur betyder att pumparna inte går. 940 har inte samma pumprelä som din bil, stämmer bra. Kolla hur kabeln till hallgivaren ser ut vid fördelaren, det kanske är trasigt hölje någonstans. Hur man mäter upp Hallgivaren vet jag dock inte. smile

107 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om det inte kommer gnista så drar inte pumprelät, vilket i sin tur betyder att pumparna inte går. 940 har inte samma pumprelä som din bil, stämmer bra. Kolla hur kabeln till hallgivaren ser ut vid fördelaren, det kanske är trasigt hölje någonstans. Hur man mäter upp Hallgivaren vet jag dock inte. smile

Tack för svar!
Då har man fått svar på det.
Jag kollade lite på kabeln som jag tror var till hallgivaren, såg inga skador. Var en kabel som gick upp under fördelaren, satt någon kontakt innan sen gick det 3 kablar upp under fördelaren om jag minns rätt.

107 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Nu har jag bytt Tändspole, Kablar , Fördelare med hallgivare.

Bilen tänder fortfarande inte...
Kan man mäta impulsgivaren/hallgivaren och se om den funkar?

Vad kan annars felet vara?

Mvh

21 761 Inlägg
2 oktober 2010
Mät på tändspolen om det finns spänning med nyckeln i tändläge, sätt minusmätpinnen på batteriminus och plusmätpinnen på tändspolens stift 15 (+).

107 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Problemet löst, det var tändmodulen.

Tack för svar!

Sök