Volvo 740 B230ft utan gnista

piison
1 oktober 2010 · 26 Inlägg

Hej! Det började med att bilen var lite svårstartad så man fick prova 3 gånger innan den gick igång. När den startat gick den bra, inga ryckningar eller missljud. Men nu imorse när jag skulle starta var den stendöd, provade massa gånger men stendött. Soppa får den men ingen gnista. Provade förut att byta tändspole, hallgivare, tändmodul och tändbox. Har även kollat kamrem,fördelarlock och provat med andra tändkablar.

Motorn är en B230ft -90 med 531topp med vx3kam, LH2.4

Vet inte om det har nåt med saken att göra men vi bytte växellåda på den i tisdags.

Uppskattar snabba svar då jag behöver den för att komma till jobbet.

EDIT!

Efter många dagars pillande nu så har jag inte kommit någon vidare vart men har iaf sett att det kommer en svag gnista från tändspolen. Om man sätter ett tändstift på kabeln som går mellan tändspolen och fördelarlocket och lägger stiftet mot blocket så blir det 2 gnistor när man drar på starten. Gnistorna kommer med en liten stunds mellanrum. Den gamla hallgivaren var väldigt oljig och skitig såg jag när jag bytte till den nya. Funderar på om det kan sitta skit i hålen på på svänghjulet som hallgivaren ska känna av och ge gnista efter. Eller är det helt fel tänkt?

Senast redigerat av piison (3 oktober 2010)

Xuri One Man Clan
1 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

bytte du växelåda + svänghjul ? svänghjulet går å sätta hur som men den startar bara på 2-3olika sätt...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
piison
1 oktober 2010 · 26 Inlägg

nej bara låda och koppling.

Xuri One Man Clan
2 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

jag sätte min röst på att svänghjulsgivarn e pajj...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
piison
2 oktober 2010 · 26 Inlägg

den är precis ny från volvo

Xuri One Man Clan
2 oktober 2010 · 4 287 Inlägg

piison skrev:
den är precis ny från volvo

tyvärr kan de vara fel på även nya grejer, har du 15 matning te tändspolen ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
piison
3 oktober 2010 · 26 Inlägg

japp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang