5060
Sök

Rover 45 motor problem, olja i vattnet

29 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Hej! jag har problem med brorsans rover 45'a det läcker olja in i vatten så den börjar koka. vi lämnade in den på en värkstad, de bytte topplocks packningen fast när de kollade på den sa de att den inte såg så dålig ut fast de bytte endå... vet inte vad problemet är och varför det läcker in olja i vattnet. skulle vara glad för alla svar jag kan få ps: det är inte en honda motor utan rovers egna

29 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
vet inte, kan inte så mycket om motorer men om toppen är sne så tar inte packningen tätt eller? det kan inte vara någon annan packning som gått tänkte på kolv ringar och så men då borde ju inte oljan blandas med vattnet eller???

29 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
ok, om det nu är topplocket som är dåligt är det bara att byta eller måste man byta allt annat också? är det svårt att kontroll mäta eller är det något man kan göra själv utan att vara så erfaren?

29 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
den kan inte börja koka för att oljan täpper igen rören som vattnet går i då?

29 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
om det går åt fel håll så kanske det kan bli att oljan tappar sin kylande effekt eller vad tror du?? det är konstigt som du säger att den kokar

5 198 Inlägg
4 oktober 2010
Den har nog inte kokat,, den har nog släpp in avgaser i kylsystemet,då ser det ut som om den kokar genom att avgaserna bubblar. Jag tycker det är en ren reklamation, en riktigt verkstad mäter toppen innan dom sätter dit den OM de inte fått andra direktiv av kunden. Även om packningen ser bra ut så kan det va en spricka i topp/block som inte syns.
Senast redigerat av gamlingen (4 oktober 2010)

29 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
okej, ska prata med han som fixa det och se om han har mätt topplocket smile tack för all hjälp

29 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
tillbax igen, har nu pratat med han som ficksade med den och han sa att han hadde kontroll mätt och att de troligen var något med cylinder fodrena. rovers motorer är lite konstiga, han sa också att detta ofta hände efter att 45'or gått bort mot 10k mil. tänkte höra om någon viste var man kunde få tag på en ny motor eller om någon har ett bättre förslag på vad man ska göra

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2010
Det är mycket riktigt foder som strular, om de inte kommer exakt i rätt läge. Inte helt lätt att få ordning på. En riktig skitmotor är det när den pajar K-motorn.

Ja en ny (begagnad) motor är inga problem. Kolla i England, antingen på ebay.co.uk eller på Roverforum. Frakten låter du PSL group ordna (ggogla) så blir det hyfsat billigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

29 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
årsmodellen som kommer efter har en Honda motor under huven, funderar på om de skulle passa eller om jag är tvungen att byta massa då:/ om man nu skulle skaffa en ny k motor, hur långt rekommenderar ni att den ska ha gått?
Senast redigerat av bossebus_92 (9 oktober 2010)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 oktober 2010
Honda passar inte. Ingen Rover 400 eller 45 har Hondamotor. Den gamla Rover 416 hade hondamotor men det är en annan bil.

Så kort som möjligt förstås. Du bör lägga in värdet i det hela, "ny" motor eller renovera den du har. Du bör även kolla så motorn du köper har suttit i en liknande årsmodell då de skiljer lite om jag förstått det rätt. Jag kan inte K-motorn speciellt bra.

29 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
okej tack så mycket

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 oktober 2010
Jag tycker du ska ringa English Car Care i Löddeköpinge. De är förmodligen de som kan Rover bäst i södra Sverige. Det kommer inte bli billigt, men å andra sidan kan de fixa din topp så den blir sjysst.

Hoppas ni får ordning på bilen.

Sök