2749
Sök

MB 190E -88 gillar inte korta sträckor..

90 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Den går bra att starta både varm som kall, och den går klockrent på långsträckor. Däremot när det blir mycket korta sträckor, typ under milen, då börjar bilen bli gnällig.
När jag accelererar har den ingen kraft och varven ökar ej, då växlar jag ner och trycker gasen i botten, långsamt ökar den varvet lite tills plötsligt, när den får full kraft och accelererar som den ska. Plågar jag den på hög växel med mycket gas känns det som att den misständer, den går då mycket ojämnt. Men växlar jag ner och varvar ur ett par gånger så brukar det bli bättre..
Det här problemet verkar inte bero på om motorn är varm eller kall, utan inträffar enbart om jag de 2-3 senaste gångerna jag haft igång bilen bara har kört kortsträckor.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Living the good Life!
585 Inlägg
3 oktober 2010
Är det bensinare? Kan vara fukt i fördelaren som försvinner vid längre sträckor...

When the flag drops, the Bullshit stops.

90 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Japp det är bensin. Ska kolla fördelaren, men isåntfall borde den väl alltid gå dåligt när den har stått ett tag? Om jag kör bilen t.ex. 10 mil nu, och sen parkerar den i två veckor, så kommer den gå klockrent.  Men om jag åker ner till närbutiken och hem, så kommer bilen gå skit nästa gång jag startar den oavsett om det är samma dag eller om en månad..

90 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Jag får ändra mig lite från föregående inlägg,, bilen går faktiskt sämre när den är kall än när den är varm, så problemet verkar vara värmerelaterat...
Några fler tips??

90 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Kan detta ha med saken att göra? Hur kan rotorn bli såhär??
http://i606.photobucket.com/albums/tt141/pacmyc/rotor.jpg

1 043 Inlägg
8 oktober 2010
Ser inget fel på rotorn.
Blir bilen normalvarm?
Är tändstiften bra, välj med 3 elektroder om det finns.
Är luftfiltret igensatt?
Motoroljan nybytt?
Är spjällhuset igensatt surar bilen ner sig lättare också.

90 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Ser inget fel på rotorn.
Blir bilen normalvarm?
Är luftfiltret igensatt?
Motoroljan nybytt?

norpan1 skrev:
Ser inget fel på rotorn.
Blir bilen normalvarm?
Är luftfiltret igensatt?
Motoroljan nybytt?

Rotorn är svart på den högra delen, den ser bränd ut.
Jag bytte tillbaka till en gammal jag hade liggande. Problemet verkar dock finnas kvar.
Bilen blir varm som den ska, dock börjar temp-mätaren hoppa när bilen är varm, men så har det varit sen jag köpte den. Jag vet inte om det kan vara så att det läcker lite ström från en av tändkablarna in i temp-sladden.. Ska byta tändkablar så fort jag kommer över några. Tändstift är nyinköpta, NGK, har ej hunnit montera än. 3 elektroder? Betyder det att det är 3 typ armar som böjer sig ner under stiftet?
Jag tittade på luftfiltret, det var lite dammigt men knappast igensatt. Låg lite skräp oi luftburken som jag tog bort. Slangarna under luftburken såg lite "glappiga" ut i sammankopplingarna, och jag drog på 2 st slangklämmor där. Motoroljan bytt för ca 800 mil sedan, i februari.
Är spjällhuset locket som sitter i luftburken som motorn suger in luft igenom? (ca 6 cm i diameter) ? Isåntfall är det inte igensatt smile

1 043 Inlägg
10 oktober 2010
Det är sådana stift jag menar.
Spjällhuset är det som gasvajern är kopplad till, det sitter ett spjäll därinne som det kan fastna sot och olja på.
Rengäör med förgasarrengöring eller dyligt.

Sök