2415
Sök

Volvo 850 se, dör och misständer vid start

3 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
kan vara världens mest mystiska fel...
Ibland går bilen hur bra som helst och ibland samtidigt som motorvärme mätaren (?) i kupen lägger av att fungera så dör bilen om jag inte gasar och dör den är det svårstartad och efter ett tag brukar den starta igen (ca 10 min) och då måste man hålla fullgas så den står å typ misständer/bluddrar på 800 varv och sen sakta stiger varvtalet (Ryker svart i detta läget) sen vid ca 4500 varv så går den som vanligt igen tills man släpper gasen igen.... och så håller det på...

jag har gjort komptest på bilen och fick 9 kg/bar på alla 5 cylindrar, den drar lite olja men inte så mkt så man tycker att toppen vore kass? eller det kanske inte behövs så mkt, men som sagt innan så är det just det med att mätaren i kupen lägger av samtidigt...

hoppas det kanske är ngn som förstår vad jag menar, jag har själv funderingar på om det kanske är ngn kallstartsventil eller liknande??? får inte heller fram några felkoder alls på bräsnlesystem då den inte verkar fungera...

Bilen då är en vanlig volvo 850 se automatare.

tacksam för hjälp:D

3 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#2
ingen med ngt hjälpbart svar???sad

23 Inlägg
9 oktober 2010
#3
har du kollat över batteri och laddning osv? låter som att det är fel med matning av ström eller dylikt.

rätta mig om jag har fel. man kan inte allt men lite kan man wink


1 321 Inlägg
9 oktober 2010
#4
Om tempmätaren i instrumentet dör av som du säger, blöddrar, misständer vet jag till 10000000000% att det är tempgivaren som sitter i termostathuset.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#5
som sagt temgivaren är säkert defekt, men att bilen går så dåligt pga en kass tempgivare låter lite mysko.

Är den så varm som kall?

Det man inte dör av gör ont.

3 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#6
Bullen1 skrev:
som sagt temgivaren är säkert defekt, men att bilen går så dåligt pga en kass tempgivare låter lite mysko.

Är den så varm som kall?

Njae jag tycker det börjar först när bilen går upp i temp, faktiskt.

Sen tackar vi för dessa svar och en ny givare är beställd så får vi se vad som händer då.

1 321 Inlägg
9 oktober 2010
#7
Bullen1 skrev:
som sagt temgivaren är säkert defekt, men att bilen går så dåligt pga en kass tempgivare låter lite mysko.

Är den så varm som kall?

Den givaren är den enda tempgivare som finns på motorn, förutom mätaren i bilen hör den även till motorns styrsystem som känner av temperaturen på motorn.

Funkar den inte så får motorn fel signaler och den går riktigt illa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#8
jo jag vet vad det är för givare,och vad den gör.
Om en temp givare blir defekt så ger den fel signaler om att bilen är varm eller kall.

Men jag har aldrig under min år vart med om att en bil går så dåligt pga av den, att den kan rycka kall eller varm händer, men att den ryker svart har ja aldrig sett.

Det man inte dör av gör ont.

Fri fart för ett fritt folk!
14 749 Inlägg
9 oktober 2010
#9
Bullen1 skrev:
jo jag vet vad det är för givare,och vad den gör.
Om en temp givare blir defekt så ger den fel signaler om att bilen är varm eller kall.

Men jag har aldrig under min år vart med om att en bil går så dåligt pga av den, att den kan rycka kall eller varm händer, men att den ryker svart har ja aldrig sett.

det handlar om huvida motorn tycker signalen är rimlig eller ej

anser den att den är rimlig låter styrenheten tempmätaren uppge motortemp och ger då blanding efter hur varm eller kall motorn är

så troligen ger den inte orimlig signal utan inom gränsvärdena
och då kan den feta på rätt mycket
men tillslut kommer den att inse att den går fett och gå i felsäkert läge
eftersom lambdasonden kommer tycka att den går för fett för att vara rimligt

men under kortare perioder så hinner den inte slå begräsningar
dessutom räknar inte styrsystemet med att lambdan fungerar när motorn är kall
så den kommer troligen att bortse från att den går fett pga tempraturen på motorn

polarn hade en 740turbo där någon klämd sönder kabeln till tempsensorn till sprutet
och den öste sås så det stack i ögonen om man var i närheten av skrotet smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök