Problem med kompressor/lack

Adse "The guy who never make up his mind"
6 oktober 2010 · 347 Inlägg

Hej!

började ganska nydligen att lackera min bil.

nu är det så att det blir "fläckar" som är mörkare än den andra lacken, och vill inte försvinna även efter 2a lagret. vad finns det att göra?


& fick låna en kompressor av en polare, dock så laddar den "bara" till 12 bar. den är seg att spruta med & laddar om luften "hela tiden"

kan det vara att luften flödar olika beronde på kompressorns bar(därför det blivit fläckar)?


Mvh Adde

Nulla tenaci invia est via
turboforssen Telge Drifting Team
6 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

lackar du med 12 bars tryck?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Adse "The guy who never make up his mind"
6 oktober 2010 · 347 Inlägg

Tydligen, inte använt kompressor så mycket, tips ? behöver bli lärd, annars hadejag aldrig denna tråd.

Nulla tenaci invia est via
turboforssen Telge Drifting Team
6 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

http://www.garaget.org/video/telxax7ciu80
denna kan nog va bra att titta på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Adse "The guy who never make up his mind"
6 oktober 2010 · 347 Inlägg

Tack, det hjälpte en hel del!

Nulla tenaci invia est via
H0lmgren
7 oktober 2010 · 572 Inlägg

Lackerar du din bil utan att veta hur man lackerar??

DZ Design På Facebook
sir_daniel www.kudoz.se
7 oktober 2010 · 3 802 Inlägg

try'n error smile

läser ni alltid manualen innan ni börjar använda grejor?

man måste våga lite även om det ibland innebär att man får göra om det.

granadadr
7 oktober 2010 · 7 268 Inlägg

sir_daniel skrev:
try'n error smile

läser ni alltid manualen innan ni börjar använda grejor?

man måste våga lite även om det ibland innebär att man får göra om det.

kan bli jävligt dyrt då wink  så vissa saker bör man ju veta innan man gör saker å ting,,

Adse "The guy who never make up his mind"
7 oktober 2010 · 347 Inlägg

Dannz0 skrev:
Lackerar du din bil utan att veta hur man lackerar??

prövade ju på en bit av bilen.. hade väll inte lackerat hela bilen när jag märkte att det var problem.........

Nulla tenaci invia est via
Adse "The guy who never make up his mind"
7 oktober 2010 · 347 Inlägg

Prövat det mesta nu, ställa om till ungefär 2,0 bar, ställa in bredare/smalare vid på sprutningen. luftmängden, m.m..

kan det vara att färgen är för trögflytande?

Mvh

Nulla tenaci invia est via
A-Lindskog
7 oktober 2010 · 48 Inlägg

de ska finnas papper att få där du köper lacken där de står hur du blandar färgen, vilket lufttryck du ska ha, vilket munstycke i sprutan, torktider mellan lager osv.
samma info kan du hitta på färgtillverkarens hemsida också

Senast redigerat av A-Lindskog (7 oktober 2010)

Adse "The guy who never make up his mind"
7 oktober 2010 · 347 Inlägg

A-Lindskog skrev:
de ska finnas papper att få där du köper lacken där de står hur du blandar färgen, vilket lufttryck du ska ha, vilket munstycke i sprutan, torktider mellan lager osv.
samma info kan du hitta på färgtillverkarens hemsida också

pratade med killen i butiken, han sa att jag skulle blanda ut den 10%. redan gjort, borde ju fungera lite bättre än vad det gör liksom...

Nulla tenaci invia est via
inline_90 Är jag Medlem?
7 oktober 2010 · 125 Inlägg

Tycker de låter som färgen är för tjock. Tunna ut den mer o prov måla på nått du inte e rädd om.

Gillar Merca
Adse "The guy who never make up his mind"
7 oktober 2010 · 347 Inlägg

ah precis! tack smile

Nulla tenaci invia est via
tucce
7 oktober 2010 · 106 Inlägg

Färgen är hel klart för tjock, hur konstigt det än låter så brukar jag blanda billacker med 60-100% thinner
Färg som man sprutar med riktiga pistoler och rätt tryck ( 1,5-2,5 bar) skall vara tunnare än vatten

  mvh  Bosse

Adse "The guy who never make up his mind"
7 oktober 2010 · 347 Inlägg

tucce skrev:
Färgen är hel klart för tjock, hur konstigt det än låter så brukar jag blanda billacker med 60-100% thinner
Färg som man sprutar med riktiga pistoler och rätt tryck ( 1,5-2,5 bar) skall vara tunnare än vatten

  mvh  Bosse

oj wow! okej. får pröva det.

så kan bara blanda på ett ungefär? med lite av färgen & pröva på någon plåt eller så?

Nulla tenaci invia est via
tucce
7 oktober 2010 · 106 Inlägg

Gå till din lokala färghandlare och få en tomburk och en mätsticka så går det lätt att blanda,sedan är det bara att testa sig fram.
Att sprutlackera bra är ett hantverk som kräver låååååång tid av övning,övning,övning........
Det är flera parametrar att ta hänsyn till: lufttryck, luftmängd,sprutmunstyckets storlek och vinkel, färgviskositet
Eftersom färgen är mycket tunn är det lätt att få rinningar om man inte har sprutan i rörelse hela tiden.
Men övning ger färdiget

  Mvh    Bosse

Adse "The guy who never make up his mind"
7 oktober 2010 · 347 Inlägg

tucce skrev:
Gå till din lokala färghandlare och få en tomburk och en mätsticka så går det lätt att blanda,sedan är det bara att testa sig fram.
Att sprutlackera bra är ett hantverk som kräver låååååång tid av övning,övning,övning........
Det är flera parametrar att ta hänsyn till: lufttryck, luftmängd,sprutmunstyckets storlek och vinkel, färgviskositet
Eftersom färgen är mycket tunn är det lätt att få rinningar om man inte har sprutan i rörelse hela tiden.
Men övning ger färdiget

  Mvh    Bosse

Tack Bosse!

jag har fått tillbaka min motivation.

ja övning ger färdighet : )

har målat graffiti sen jag var 12 år, så har nog lite lackkänsla i händerna ! smile hehe!

Nulla tenaci invia est via
kristoffersson
7 oktober 2010 · 505 Inlägg

Hmm, både ja och nä bosse.
Eller ja, allt det spelar säkert en väldig roll, men hade jag frågat någon av våra 5 lackfirmor här i stan så hade nog ingen (möjligtvis en) förstått mer än lufttryck/färgviskositet.

Men helt rätt att det krävs många lackeringar innan man hittar vad man föredrar.
Men för en garagelackerare så spelar det ingen roll om du har 0.8 eller 2.0mm nål, inte heller hur mycket förtunning som används ( för personen i fråga vet antagligen inte ens vad skillnaden är med mer/mindre förtunning). om vi nu antar att det är 1a-5e gången man lackerar hemma.

Också luftmängd och vinkel är nästan helt orelevant. Tänk på att meningen är att hjälpa en icke lackerare och göra det så enkelt som möjligt men så att det ändå blir bra.

Så, har man bara rört om färgen ordentligt och silat den innan man slår i färgsprutan så brukar det lösa sig. Gå över ytan så många gånger det behövs (2gånger brukar vara lagom). och vänta 15min mellan varje lager färg. (tills ytan är matt)  är du osäker och försiktig, samt vill slippa rinningar, så måla många tunna lager istället för 2 tjocka. förr eller senare har ytan den kulören du är ute efter.

Allt det är för thinnerbaserad färg alltså.
Om du nu har oturen att måla med vattenfärg så kan missfärgningarna helt enkelt bero på att färgen inte torkat än...

Måla först hela ytan en gång "tjockt" (men inte så att det rinner), gå sedan direkt över hela ytan igen med ett "ryk-lager".. alltså spruta bara ett tunnt lager på avstånd. låt sedan torka tills färgen är HELT MATT, ca 1-3 timmar beroende på hur tjockt med färg du har lagt. Vänta helst över natten innan du lägger klarlack för att vara helt säker på att det är torrt !  För lägger man klarlack över våta fläckar kommer dem inte att torka, utan blir inlåsta under klarlacken i en mörkare kulör ( det är alltså fortfarande vått).

Jag har lärt mig från grunden och gjort tusen misstag. även jobbat 1år på lackfirma, och jag gör topp lackeringar i mitt garage, utan utsug eller likande. Så fråga gärna om du undrar något!

Jag säger alltså inte emot dig bosse, menar inte att vara snutig eller så.
Vill bara göra det så enkelt som möjligt för Adse! smile

tucce
7 oktober 2010 · 106 Inlägg

Bra inlägg kristoffersson, det är klart att man skall göra de så lätt som möjligt för Adse, men han  vill säkert ha ett bra resultat.
Det är bra om det kommer tips från en som kan lackera hela bilar. Jag har aldrig hellackat en bil utan är motivlackerare och då är luftmängd,lufttryck,nålstorlek och sprutvinklar mycket viktiga.

Mh  Bosse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang