Seat Ibiza 2.0 GTI -97 Hackar/Tvekar

DeadNation
6 oktober 2010 · 132 Inlägg

Hejdär.

det är något konstigt med bilen, när man gasar på och oftast runt 2500-3000 varv så tvekar den och bluddrar till för att sen gå som vanligt, ibland hackar den till ett par gånger också.

vad kan vara fel?

Senast redigerat av DeadNation (12 oktober 2010)

DeadNation
7 oktober 2010 · 132 Inlägg

seriöst? ingen?

rybbe
7 oktober 2010 · 614 Inlägg

Ska jag dra en gissning så skulle jag säga att det kan vara luftmassemätaren som har gått sönder och inte get korrekta värden.


Skulle även kunna vara bensinpumpen som inte orkar mata in ordentligt med bränsle när du "belastar" bilen med lite högre varvtal.

Hade en polare som hade exakt det problemet med då kom det efter 5 tusen varv. och det visade sig att det var en biltema pump och så var även hans bil etanoldriven.


Men som sagt min första hypotes säger att det kan vara luftmassemätaren som är sönder.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
DeadNation
7 oktober 2010 · 132 Inlägg

rybbe skrev:
Ska jag dra en gissning så skulle jag säga att det kan vara luftmassemätaren som har gått sönder och inte get korrekta värden.


Skulle även kunna vara bensinpumpen som inte orkar mata in ordentligt med bränsle när du "belastar" bilen med lite högre varvtal.

Hade en polare som hade exakt det problemet med då kom det efter 5 tusen varv. och det visade sig att det var en biltema pump och så var även hans bil etanoldriven.


Men som sagt min första hypotes säger att det kan vara luftmassemätaren som är sönder.

Okey, för först va det bara ibland och sen har det blivit mer och mer.. men en bekant sa att det kunde vara bränslepumpen, och så kan det kanske va tändkablarna sa han.. men jag vet inte?

rybbe
7 oktober 2010 · 614 Inlägg

DeadNation skrev:

rybbe skrev:
Ska jag dra en gissning så skulle jag säga att det kan vara luftmassemätaren som har gått sönder och inte get korrekta värden.


Skulle även kunna vara bensinpumpen som inte orkar mata in ordentligt med bränsle när du "belastar" bilen med lite högre varvtal.

Hade en polare som hade exakt det problemet med då kom det efter 5 tusen varv. och det visade sig att det var en biltema pump och så var även hans bil etanoldriven.


Men som sagt min första hypotes säger att det kan vara luftmassemätaren som är sönder.

Okey, för först va det bara ibland och sen har det blivit mer och mer.. men en bekant sa att det kunde vara bränslepumpen, och så kan det kanske va tändkablarna sa han.. men jag vet inte?

Blir bilen sämre och hackar och rycker ennu mer när det är fuktig luft ute? tex när det regnar eller tidigt på morgonen eller precis efter det regnat.?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
DeadNation
8 oktober 2010 · 132 Inlägg

Blir bilen sämre och hackar och rycker ennu mer när det är fuktig luft ute? tex när det regnar eller tidigt på morgonen eller precis efter det regnat.?

Det vet jag faktiskt inte då det varit fuktigt osv. varje dag nu det senaste..

rybbe
8 oktober 2010 · 614 Inlägg

DeadNation skrev:

Blir bilen sämre och hackar och rycker ennu mer när det är fuktig luft ute? tex när det regnar eller tidigt på morgonen eller precis efter det regnat.?

Det vet jag faktiskt inte då det varit fuktigt osv. varje dag nu det senaste..

Okey okey för precis som du lite var inne på så "kan" det vara tändkablar som är kassa.. Skulle även kunna vara fördelarlocket eller rotorn som börjar bli kass.. men då brukar det ofta visa sig ennu mer när det regnar eller som sagt är fuktig luft ute


TA loss fördelaren och rotorn och kolla på bläckena som sitter i fördelaren och som sagt även på rotorn ifall det finns en del av dess metallbläck kvar.. för e dom helt utslitna så kan det bli att motorn får svårt att tända.

Var noga dock med att ha kolla på hur allt satt ifrån början och sätt det tillbaka på samma  sätt annars kan du lätt få fel tändinställningar

Senast redigerat av rybbe (8 oktober 2010)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
DeadNation
8 oktober 2010 · 132 Inlägg

var ute på en sväng nu, först gick den hur bra som helst, sen hände det att den hackade till en stund, sen gick den hur bra som helst igen, så det var typ sammanlagt 15min bra gång sen 2 min dålig, vad tror du?

Ford91
8 oktober 2010 · 74 Inlägg

kolla bränsle tryck och sen kolla luftmassemätaren, kolla även efter spruckna slangar.

Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Mät upp ohm på alla tändkablar.

Kan va en LMM som börjar bli dålig.

Det man inte dör av gör ont.
DeadNation
10 oktober 2010 · 132 Inlägg

Bullen1 skrev:
Mät upp ohm på alla tändkablar.

Kan va en LMM som börjar bli dålig.

LMM?

Ford91
10 oktober 2010 · 74 Inlägg

LuftMasseMätare

DeadNation
10 oktober 2010 · 132 Inlägg

Ford91 skrev:
LuftMasseMätare

haha lol, tack. men om man åker till en verkstad och gör en felsökning så ser väl dom vad det är fel på?

Ford91
10 oktober 2010 · 74 Inlägg

förhoppningsvis ja smile

rybbe
11 oktober 2010 · 614 Inlägg

Jag skulle fortfarande tippa att det är din LMM som har gett sig som vissa andra med tror här.. men kolla du det med rotorn och fördelaren som jag skrev tidigare? även mäta upp OHM på tändkablarna som bullen1 skriver kan nog vara vettigt.

Men sen kom jag på det.. går det inte att kolla ifall LMM är paj? sitter väl en 3 st trådar i LMM som man lätt kan se ifall någon av dom är av? Eller så ser det ifall ut på min saab 900..
Har dock ingen kolla på om alla LMM är uppbyggda på samma sett eller hur det ser ut på en seat.
Någon annan i denna tråd som vet bättre en mig?

Senast redigerat av rybbe (11 oktober 2010)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
DeadNation
11 oktober 2010 · 132 Inlägg

Ska förhoppningsvis få in bilen på felsökning imorgon smile återkommer då. tack så länge grabbar!

torpis Forummoderator
11 oktober 2010 · 10 576 Inlägg

DeadNation skrev:
seriöst? ingen?

nej för din rubrik säger inte vad tråden handlar om...


3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
•Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
•Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DeadNation
12 oktober 2010 · 132 Inlägg

oj.. det tänkte jag inte på. ska ändra direkt.

ajonasson
12 oktober 2010 · 583 Inlägg

Istället för att alla ska dra gissningar hej vilt, så är det bra att du säger vad du redan testat & felsökt så slipper alla skriva alla möjliga problem som kan ha uppkommit.

Samt så visar detta angagemang att du testat och försökt lösa problemet på egen hand.

Ifall du inte kan eller vet vad du skall leta efter så är detta givetvis godtagbart med =P

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
DeadNation
12 oktober 2010 · 132 Inlägg

Nu har bilen varit inne på felsökning med dator och den visar ingenting. dom på verkstaden sa att den va väldigt känslig med tändkablar / rotor / fördelare och rekommenderade mig att kolla detta och då återstår ju frågar... hur gör jag detta? men lite hjälp klarar jag det för tummen mitt i handen har jag då inte :p

alternativt att jag beställer dessa saker nya vilket kommer kosta ca. 1500kr vilken inte är så blodigt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang