Volvo 850, GLT, 1996 - problem med batteriet

Andrey
7 oktober 2010 · 34 Inlägg

Hej alla Volvo och icke-Volvo ägare som är elkunniga! Jag fick problem med ett bilbatteri på min Volvo 850. Batteriet är BARA 1,5 år gammal och Volvo originell som tillverkad i Tyskland (alltså ej kinesisk skit). Jag kör bil varje vecka minst 1 timme. Helt plötsligt vägrade batteriet att starta bilen för ett par dagar sedan (bilen står i ett varmt garage). Mitt försök att ladda batteriet misslyckades. Ampermeter på laddaren visade "noll" när jag slog på strömmen och trots att batteriet stod under laddningen hela natten hjälpte det inte. Frågan är om det blev kortis inne i batteriet eller felet ligger i bilen (generator, stömtjuvdragningar osv). Pratade med bilverkstaden som installerade batteriet förra året och då sa dem att jag skulle hämta det för kontroll. Men de kan säga att det är bilens fel helt enkelt...

Drönirettab
7 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Börja med att konstatera om batteriet verkligen är dåligt. Mät med multimeter på själva batteripolerna och se vilken spänning det visar, är spänningen över 12,2 V så mäter du hur spänningen på polerna beter sig när du försöker starta bilen. Skriv vilka resultat du får. smile

Andrey
8 oktober 2010 · 34 Inlägg

Hej Drönirettab. Mätte spänningen och den var ... 5.4V Idag fick jag ett nytt batteri från bilverkstaden. De konstaterade att batteriet är helt dött och de ska reklamera det till Volvo försäljare. De sa att ett nytt Volvo originell batteri borde absolut hålla mycket längre än 1.5 år.

Andrey
8 oktober 2010 · 34 Inlägg

En till fråga. Om jag vill mäta om bilen eventuellt tjuvdrar ström någonstans ska jag koppla amperemetern mellan pluspolen och kabelnn eller minuspolen och kabeln? Det är många som säger att man ska mäta mellan pluspolen och kabeln. Men hur är det med anslutningsrekommendationer som säger att man alltid ska koppla loss minuskabeln först och koppla in den sist??? Det verkar att det är mycket säkrare att mäta mellan minuspolen och kabeln.

Drönirettab
8 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Du kan mäta på båda sätt, ingen fara. Dock blir det ju ändå pluskabelmätningar som måste göras när du ska mäta vidare, då känns det kanske mer naturligt att även mäta mellan pluspol-pluskabel. smile

Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2010)

Andrey
11 oktober 2010 · 34 Inlägg

Mätte strömmen mellan minuspolen och kabeln och då visade ampermetern att bilen drog ca 0.76mA utan nyckeln i tändningen. Är det normalt?
Kollade också med voltmeter hur generatorn laddade - 13.9V.

Drönirettab
11 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Det lät ganska lite med 0,76 mA, menar du inte tex 7,6 mA?

Åtminstone några mA brukar det dra vad jag vet, har man larm så kan det bli typ 50 mA eller liknande. 13,9 V på batteripolerna fungerar, skulle förstås inte skada med några tiondelar högre. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang