5678
Sök

SAAB 900 2.0T, för hög co-halt!

5 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Tjena,
var hos härliga bilbesiktningen idag och besiktade bilen.
Fick dock 2 anmärkningar, CO-halten var för hög vid förhöjd tomgång samt att spindellederna måste bytas på båda sidor.

Fråga nr 1;
Har ett 3tums system som sitter på bilen nu, katalysatorn fungerar inte som den ska (inte enligt BB iaf). Så jag undrar om man endast kan byta katalysatorn och köpa denna del och montera på eller om det är ett helt nytt system som gäller. Är inte direkt sugen på att byta bort mitt 3 tum....

Fråga nr 2;
Spindellederna måste bytas på bilen på båda sidor, är detta något svårt att genomföra eller något relativt lätt som man kan fixa själv hemma på en dag?

Tack på förhand!
Danne

5 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Eller kan det vara något annat fel än just katalysatorn som bidrar till den förhöjda co-halten?!?!

5 198 Inlägg
12 oktober 2010
ordentlig service kan hjälpa...olja/filter och tänddelar..

5 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Har precis gjort de, bytt olja, oljefilter, tändstift. Tändkassetten ser fin ut, drog i k-sprit i tanken innan besiktningen hjälpte ändå icke....

5 198 Inlägg
12 oktober 2010
katalysatorn gör ju sitt naturligtvis den måste ju fungerar annars för du dåliga värden. men jag vet inte vilka värden som den påverkar

5 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Den gick inte igenom på CO 2500, värdet för att den skall gå igenom är 0.3 min bil hade 0.5. Så det är inte mycket vi talar om här, funderar på att byta hela systemet till orginal eller liknande men känns riktigt tråkigt.....

5 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Har någon förslag på eventuelle lösningar ?!

Sök