2384
Sök

Wirgart garage - Volvo 760 Gle Projekt T6

3 292 Inlägg
3 juni 2011
siimmy skrev:
byggisboy skrev:
jaja! coola har projekten varit big_smile

Just nu siktar jag på 30hk ur en Am6 motor och 8sek på 201m

Funderar åxå på att greja nåt liknande.. baserat på en Yamaha dt SM..  några tips eller trix att dela med dig av and am6 motorn.. ?  big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

196 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
siimmy skrev:
byggisboy skrev:
jaja! coola har projekten varit big_smile

Funderar åxå på att greja nåt liknande.. baserat på en Yamaha dt SM..  några tips eller trix att dela med dig av and am6 motorn.. ?  big_smile

Jaha, am6 motorn är bra, men derbi motorn är faktiskt bättre.
Många original delar i am6 motorerna håller bättre än vad delar som säljs i butik.
Lager, koppling, pinbultar, packningar osv så är det am6 som gäller.
Original veven är bättre än många vevar. Men om du ska byta rekommenderar jag Barikit (BRK Racing).
Sedan ska jag tipsa dig om stage6 R/T cylinder 70cc eller Arisal extrem 88cc. Det är två cylindrar det finns krut i!

3 292 Inlägg
3 juni 2011
siimmy skrev:
Danne_1977 skrev:
siimmy skrev:

Många original delar i am6 motorerna håller bättre än vad delar som säljs i butik.
Original veven är bättre än många vevar. Men om du ska byta rekommenderar jag Barikit (BRK Racing).
Sedan ska jag tipsa dig om stage6 R/T cylinder 70cc eller Arisal extrem 88cc. Det är två cylindrar det finns krut i!

Funderat lite på 88cc.. kostar dock en bra slant.. men kostar att ligga på topp, men o andra sidan, med rätt kringutrustning så borde den gå som satan.. mycket hänger ju på perfekt avstämt avgasrör och perfekt bestyckad förgasare åxå..

Jag vet att det går att få sånna här moppar att gå som självaste faan... med rätt delar även ganska hållbara.

196 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
siimmy skrev:
Danne_1977 skrev:

Funderat lite på 88cc.. kostar dock en bra slant.. men kostar att ligga på topp, men o andra sidan, med rätt kringutrustning så borde den gå som satan.. mycket hänger ju på perfekt avstämt avgasrör och perfekt bestyckad förgasare åxå..

Jag vet att det går att få sånna här moppar att gå som självaste faan... med rätt delar även ganska hållbara.

Den cylindern är värd pengarna! Har jämfört den med t.ex. teemspeed 2 cylindern som drygt kostar 7000kr och R/T cylindern. Finns inget riktigt bra avgasrör till den cylindern att köpa, men har byggt ett par egna rör. Så målet är att jag ska ha ett rör anpassat för den cylindern inom ett år.

3 292 Inlägg
3 juni 2011
siimmy skrev:
Danne_1977 skrev:
siimmy skrev:

Den cylindern är värd pengarna! Har jämfört den med t.ex. teemspeed 2 cylindern som drygt kostar 7000kr och R/T cylindern. Finns inget riktigt bra avgasrör till den cylindern att köpa, men har byggt ett par egna rör. Så målet är att jag ska ha ett rör anpassat för den cylindern inom ett år.

Alltid roligt med planer och mål... kollade i vintras lite vad det skulle kosta att bygga en skapligt trimmad motor och det blev en bra stor slant.. men mycket roligt kan man ha åxå när den väl är klar... dom flesta cylindrarna med stor borrning kräver 45mm vev.. vilken även den kostar ett par tusen.. hehe,

196 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
siimmy skrev:
Danne_1977 skrev:

Alltid roligt med planer och mål... kollade i vintras lite vad det skulle kosta att bygga en skapligt trimmad motor och det blev en bra stor slant.. men mycket roligt kan man ha åxå när den väl är klar... dom flesta cylindrarna med stor borrning kräver 45mm vev.. vilken även den kostar ett par tusen.. hehe,

Tänk då om du ska köra i FFA klassen.
De motorerna kostar runt 100K

3 292 Inlägg
3 juni 2011
siimmy skrev:
Danne_1977 skrev:
siimmy skrev:

Tänk då om du ska köra i FFA klassen.
De motorerna kostar runt 100K

Haha.. ja fy faan... njaa tänkte mig nog mer amatörmässigt.. fast endå bland det bättre man kan ha.. man vill ju att själva moppen ska vara av en stabil modell åxå.. därför jag tänkt på  just Yamaha SM modellen.. kraftig ram och bra modell.. big_smile

Skåning
739 Inlägg
5 juni 2011
Häng dit en 500-kubiks tvåtaktare istället smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 292 Inlägg
5 juni 2011
Ibanezman skrev:

Det kallas fusk...tongue

Skåning
739 Inlägg
5 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Ibanezman skrev:

Det kallas fusk...tongue

Näää, det är bara ett billigare och enklare trim wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

196 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Ibanezman skrev:
Danne_1977 skrev:
Ibanezman skrev:

Det kallas fusk...tongue

Om man ska ha 500cc får man plockat ut 150-200hk med ;D

3 292 Inlägg
5 juni 2011
siimmy skrev:
Ibanezman skrev:
Danne_1977 skrev:

Det kallas fusk...tongue

Om man ska ha 500cc får man plockat ut 150-200hk med ;D

Skulle vara coolt med en moppe som har 150-200 hästar under tanken.. big_smile

35 Inlägg
6 oktober 2011
Derbi ska det vara, har en 04 i garaget och har hittat ett 110 cc cylinder kitt till den...
Kanske värt att investera i så man kan dra bilar vid rödljusen tongue
OM man nu verkligen ska köra en sån på väg.

196 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Har inte haft orken att skriva något i tråden pga har inte hänt mycket. Bara onödigt att skriva massa onödig skit tycker jag. Driver ju som sagt ett eget förtag, studerar, kör motorcross och har varit sjuk. Så har inte haft tiden eller orken att meka med 760in... Men Planen just nu är att jag och min far ska få bilen besiktad sedan ska det bli ett rullande projekt till så vidare. Men har ju självklart stora planer för bilen!

Men det som har hänt är:
Att bilen har varit inne på Volvo så har dem felsökt motorn och bytt insugnings packningar och lite andra packningar så nu går motorn som en dröm. Har även rivit ner hela bromssystemet och framvagnen. Har har tvättat av all gammal skit och färg från bromsoken. Nu är nästa steg är att blästra och lacka dem röda. Ett par av kolvarna hade sett sina bästa dagar men efter lite kärlek gick dem att rädda.

På Volvos Parkering, första turen med bilen på över 4år.
http://img52.imageshack.us/img52/2098/imag0095z.jpg

Bromsoken efter rengöring och skicket var helt okej.
http://img341.imageshack.us/img341/9466/img0082v.jpg

Som ni ser lyckades en kolvspricka för mig.
http://img214.imageshack.us/img214/922/img0085mu.jpg[/url]

Lite nya grejer.
http://img684.imageshack.us/img684/1194/img0079kb.jpg[/url]
Senast redigerat av siimmy (22 november 2011)

196 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
lukkii skrev:
Derbi ska det vara, har en 04 i garaget och har hittat ett 110 cc cylinder kitt till den...
Kanske värt att investera i så man kan dra bilar vid rödljusen tongue
OM man nu verkligen ska köra en sån på väg.

Parmakit är ren jävla skit om jag får uttrycka mig!
De cylindrar är något av det sämsta du kan köpa, sedan är dem fruktansvärt dyra med....
Du får inte ut mycket effekt med en sådan med.

196 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Nu har det hänt lite små saker i garaget.

Har börjat med att skruva ner framvagnen och skrapa underredsmassa i hjulhusen fram. Hitta lite små rost men det mesta var bara ytrost. Är fortfarande förvånad hur rostfri bilen är och har hittills bara hittat två rosthål på hela bilen.

Har funderat en hel del hur jag ska göra pga jag ska sänka bilen mer men vill inte försämra väghållningen.
Så det kommer bli egen byggda coilovers fram som ska förses med sportstötdämpare till 240 och ställbara topplagringar. Även länkarmarna kommer att förses med uniballs och spindelleds fästena på fjäderbenet skall flyttas ner. Bak kommer ställbara coilovers från Gaz  och ett eget panhardstag med uniballs kommer komma. Funderar även att tillverka ett eget moment stag och har även planer på grövre krängningshämmare.

Hoppas jag inte behöver bygga om hjulhusen, pga jag vill ha bilen låg men ändå ha kvar väghållningen. Är trött på att åka med bilar som ligger på genomslagsgummit!

http://img94.imageshack.us/img94/2341/img0005tq.jpg

http://img6.imageshack.us/img6/1600/img0061wg.jpg

Har även skaffat en bruksbil, nämligen en Volvo 940 GL -94a. Den är i relativt fint skick och har haft en privat ägare innan mig. Den är nämligen även en gammal tjänstebil bil från Volvo som min 760.

http://img546.imageshack.us/img546/2807/img7873z.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/1622/img7903s.jpg

196 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
den framskärmen var inte och leka med!

Den är riktigt dålig, men ska byta hela skärmen. Sedan ska jag byta torpedplåt och svetsa ett hål i tröskeln så är den bilen så gott som rostfri big_smile

198 Inlägg
28 december 2011
siimmy skrev:
Tänker bjuda på en bild på en liten målning som ska få pryda garaget big_smile

http://img857.imageshack.us/img857/9716/img3718p.jpg

Har även fått tag på två vänster dörrar pga förardörren är ganska rostig på ett par ställen. Har även funderingar att köra bilen till Volvo och göra en felsökning för hittar inte felat på motorn. Någon som har någon ide vad felet kan vara ?

Är det du som gjort målningen? Du har inte lust att komma och måla lite på min bil?

196 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Broden skrev:
siimmy skrev:
Tänker bjuda på en bild på en liten målning som ska få pryda garaget big_smile

http://img857.imageshack.us/img857/9716/img3718p.jpg

Har även fått tag på två vänster dörrar pga förardörren är ganska rostig på ett par ställen. Har även funderingar att köra bilen till Volvo och göra en felsökning för hittar inte felat på motorn. Någon som har någon ide vad felet kan vara ?

Är det du som gjort målningen? Du har inte lust att komma och måla lite på min bil?

jag har lackat en hel del men är inte jag som har gjort den. Är en vän till mig som har gjort den till mig.

Sök