Grejen med dubbdäck är att de blir sämre mycket fortare än vad dubbfria blir.
Efter 2 säsonger så presterar ett dubbat sämre än ett dubbfritt. (Båda däcken har då förstås gått 2 säsonger) Teknikens Värld har testat detta noggrannt.
Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
Och sen har dubbfria flera färdelar mot dubbat: billigare i inköp, lägre rullmotstånd, sliter mindre på vägarna, tystare.
Om du ska ha odubbat så är det GoodYear UltraGrip Ice+ som gäller, det är ett nytt däck som har vunnit test efter test. Om du nu verkligen ska ha dubbat så är det Continental ContIce Contact (bättre vinteregenskaper men sämre barmarks egenskaper än Hakkapeliitta 7) eller Nokian Hakkapeliitta 7 (sämre vinteregenskaper men bättre barmarks egenskaper än ContiIce Contact) som gäller.
Däckens betyg i Teknikens Värld testet:
Goodyear UltraGrip Ice+(dubbfritt) =
BROMS
Is: 20, Snö: 20, Vått: 5, Torrt: 7
VÄGEGENSKAPER
Is: 18, Snö: 16, Vått: 6, Vattenplaning: 3, Älgtest: 6, Komfort: 7, Rullmotstånd: 8
Totalt: 116
Continental ContiIce Contact (dubbat)=
BROMS
Is: 20, Snö: 16, Vått: 4, Torrt: 5
VÄGEGENSKAPER
Is: 20, Snö: 20, Vått: 5, Vattenplaning: 2, Älgtest: 6, Komfort: 2, Rullmotstånd: 5
Totalt: 105
Nokian Hakkapeliitta 7 (dubbat)=
BROMS
Is: 20, Snö: 16, Vått, 5, Torrt: 6
VÄGEGENSKAPER
Is: 18, Snö: 16, Vått: 6, Vattenplaning: 3, Älgtest: 6, Komfort: 3, Rullmotstånd: 6
Totalt: 105
Som ni ser så har UltraGrip Ice+ (dubbfritt) lite bättre vinteregenskaper än Hakkapeliitta 7 (dubbat), och detta med sprillans nya däck, så efter några säsonger lär UltraGrip utprestera Hakkapeliitta, ContiIce också för den delen.
Observera att poängen är rakt jämförbara med varandra oavsett om det är dubbfritt eller dubbat, de betygsätts efter samma förutsättningar och krav.
Vinteregenskaperna poängsätts från 0-20, allt annat poängsätts från 0-10.
Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (19 oktober 2010)