KHRacing skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:
.........Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
................
Ergh VAAA ?
Upp till 70% längre bromssträcka har mätt med dubbfria däck... är valet svårt
Det är bara att kolla på Teknikens Värld testet.
Har du gjort genomgående och vetenskapliga tester under kontrollerade former med Goodyear UltraGrip Ice+?
Nä trodde väl det.
Nick666 skrev:
KHRacing skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:
.........Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
................
Ergh VAAA ?
Upp till 70% längre bromssträcka har mätt med dubbfria däck... är valet svårt
haha

kör alltid dubb på min svensson bil, på jobbet kör vi fattiga all around eller vad de heter, riktigt värdelösa däck, har man parkerat i en liten backe så kommer man knappt där ifrån

Varför jämför du några no-name allround däck med Goodyear UltraGrip Ice+?
Tycker det är lite meningslöst att skaffa dubbdäck när för det första så är skillnaden mellan dubbat och odubbat inte så gigantiskt längre, och för det andra så presterar dubbdäcket sämre än det dubbfria däcket efter 2 säsonger, och efter 1 säsong så lär däcken prestera likvärdigt.
Visst, om man är en miljonär och har råd att köpa nya dubbdäck VARJE vinter så skulle man få 0,05% högre säkerhet vid vinterväglag, men är det värt besväret ens då? Nä skulle inte tro det.
Jag tycker det är viktigt att följa utvecklingen, jag var också en "dubbdäcks anhängare" tills Goodyear UltraGrip Ice+ kom ut.
Det har skett en enorm utveckling av friktionsdäcken på senare tid.
Som Teknikens Värld skrev om däcket: den har flyttat fram gränserna.
Det är första gången nånsin som ett dubbfritt däck har vunnit hela teknikens världs däcktest.