2179
Sök

Nyqvist Drifting Skyline R33 makeover 2014 9/4

Byggs om från helt orginal till en bil utöver det vanliga man ser på en parkering . Drifting kommer det andas o bilen kommer användas brutalt o hårt som den ä värd att behandlas ?

319 726 Visningar
Projektet avslutat 4 februari 2015
922 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
ny  tillverkade motor kuddar till min och team polarens r33 or
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39682/39682-711c7f6dc0b4385c1071aebd13cb8fa4.jpg

kolvar o stakar invägda o klara för montering väntar bara på vevaxelpartiet som är på balancering
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39682/39682-fefc8785cc435867cab4ac06679ad243.jpg

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

7 281 Inlägg
20 januari 2013
Här var det stumt jävlar i mig! big_smile

1 397 Inlägg
20 januari 2013
Här blir de stumt smile Vad är fördelar/nackdelar med stumma jämfört med flexande kuddar? Inte läst på den biten smile

922 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Brains skrev:
Här var det stumt jävlar i mig! big_smile

jupp blir svetsat vxl låds fäste med kommer bilder när det blir dax för det med
kommer sitta där den skall nu

sponsor

922 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
lill3bror skrev:
Här blir de stumt smile Vad är fördelar/nackdelar med stumma jämfört med flexande kuddar? Inte läst på den biten smile

fördel motorn rörsig inte
mindre risk för wheel bumps att bilen stuttsar  när det spinner 
men har mkt göra med diff bussningar och bakvagn med
lådan sitter still lättare få i växlarna o lite så dock är juh stumt stumt om man säger så det kommer juh låta lite mer i cupen

sponsor

1 397 Inlägg
20 januari 2013
ThomasNyqvist skrev:
lill3bror skrev:

fördel motorn rörsig inte
mindre risk för wheel bumps att bilen stuttsar  när det spinner 
men har mkt göra med diff bussningar och bakvagn med
lådan sitter still lättare få i växlarna o lite så dock är juh stumt stumt om man säger så det kommer juh låta lite mer i cupen

De låter nog ändå ska du se, vad gör lite extra klonk och skrammel då? big_smile

Mega Drift
337 Inlägg
21 januari 2013
Jag hade nog inte kört med både stumma motorfästen och stumt växellådsfäste. anledningen är att r33 är ganska mjuka och flexar en hel del vid torpedväggen. Har man inte ett av fästena lite mjukare så kommer bilens flexande tas upp an motor och v-låda. Det blir som att du vrider och böjer motorn o v-låda mot varandra. jag kan tänka mig att det sliter rätt mycket på veven, kopplingen mm

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

922 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Har man stumma motor kuddar ä det förbjudet att ha mjuka vxl låds fästen
Annars vrider man sönder fästena.
Skyline flexar inte speciellt mkt mer än någon annan japansk bil

sponsor

1 397 Inlägg
21 januari 2013
intressanta inlägg.. fortsätt gärna denna diskussion, för jag tror båda har bra punkter att komma med DannyWiik har ju lite erfarenhet oxå smile

922 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Det jag vet många jänkare gör är att sätta stum kudde på den sidan motorn  vill vrida sig åt och ha mjuka kvar på låda o andra sidan för att få mer harmonisk o tyst gång  fast ändå den stumma responsen

Många diskuterar är att ända dåliga med helt stumm monterat
är vibrationerna så att skruvar o att karossen vibrerar så
Efterdragning o kontroll av skruvar skall göras  regelbundet

Många anser att det även är liten effekt förlust med mjuka kuddar då
Det motorn rör sig förlorar du i vrid lite granna
Senast redigerat av ThomasNyqvist (21 januari 2013)

sponsor

1 397 Inlägg
21 januari 2013
ThomasNyqvist skrev:
Det jag vet många jänkare gör är att sätta stum kudde på den sidan motorn  vill vrida sig åt och ha mjuka kvar på låda o andra sidan för att få mer harmonisk o tyst gång  fast ändå den stumma responsen

Många diskuterar är att ända dåliga med helt stumm monterat
är vibrationerna så att skruvar o att karossen vibrerar så
Efterdragning o kontroll av skruvar skall göras  regelbundet

Många anser att det även är liten effekt förlust med mjuka kuddar då
Det motorn rör sig förlorar du i vrid lite granna

Där ser man, jag har inte haft några planer på att byta till annat än original kuddarna. Det finns så sjukt mkt man skulle vilja ha/byta ut. Plånboken är inte djup nog hmm

Mega Drift
337 Inlägg
21 januari 2013
Jag har inte mätt, men mitt ögonmått brukar inte avika från verkligheten för mycket.
Har du bilen på pallbockar, och sen lyfter på motorbalken så kan du lyfta framenden ca 20-25mm inan den lättar från pallbockarna. det är rätt så mjukt. om man inte har svetsat skarvarna eller gått ut med bågen till fjäderbenstornen.

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se

922 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
DannyWiik skrev:
Jag har inte mätt, men mitt ögonmått brukar inte avika från verkligheten för mycket.
Har du bilen på pallbockar, och sen lyfter på motorbalken så kan du lyfta framenden ca 20-25mm inan den lättar från pallbockarna. det är rätt så mjukt. om man inte har svetsat skarvarna eller gått ut med bågen till fjäderbenstornen.

Yes åt det hållet flexar alla bilar.  Som ej har lös ram
Jobbar mkt i riktbänk med bilar o ser detta dagligen
Däremot flexar dom inte åt andra hållet så att säga ställ bilen  på däcken o hissa i motor balken  då blir ej springan annorlunda allt handlar om att bilen är konstruerad på detta vis för klarakrock

Det flex du pratar om uppstår ej när bilen körs
På det viset
Med vänlig hälsning,
Börjat nått på breddarna ?

sponsor

Mega Drift
337 Inlägg
21 januari 2013
ja jag har börjat, väntar på att gelkoten ska gela just nu smile

Mega Drift @ FB
SPONSORER

922 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
DannyWiik skrev:

Så trevligt låter bra
Hur målade du din bur ?
Pänsel elle spruta funderar om man skall för lacka rören innan bygget.
Beställt
Drifting bur i dag nämligen med lite extra rör

sponsor

1 397 Inlägg
21 januari 2013
ThomasNyqvist skrev:
DannyWiik skrev:

Så trevligt låter bra
Hur målade du din bur ?
Beställt

Ja, de där med att lacka buren funderar jag oxå på. jobbigt att behöva maskera hela insidan tongue

922 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
lill3bror skrev:
ThomasNyqvist skrev:
DannyWiik skrev:

Så trevligt låter bra
Hur målade du din bur ?
Beställt

Ja, de där med att lacka buren funderar jag oxå på. jobbigt att behöva maskera hela insidan tongue

Det ä juh det   Men behöver nog maska en hel del ändå gissar ja

sponsor

Mega Drift
337 Inlägg
21 januari 2013
Nu har jag inte laggt upp alla bilder på det av någon anledning. jag sprutade, penselmåladeburar hör bara hemma i rallyskogen och på folkracebanan;)  Men jag maskerade rutorna med genomskinlig plast för att få in så mycket ljus som möjligt.  sputade sen en grund och sen den röda färgen. Nu ger inte bilden rättvisa till färgen men den röda är det rödaste du kan tänka dig, inte orange rosa som på bilderna. Sen maskerade jag buren med plastfilm som man packar och emballerar grejer med, typ gladpack. ganska snabbt och lätt, bara knutpunkterna som behövde tejpas. 
sen srutade jag resten av inredningen svart. Men jag recomenderar en ljusare färg grått eller nått.
ett tipps kan vara att lacka rören vid a stolparna först innan montering. och även huvudbågen vid sidorutorna om dem kommer att sitta som min, så att man ser den genom rutan. jag lackade buren med en liten spruta men kom ändå inte åt riktigt på de ställerna.

en lackerare  jag hat till at lacka karossgrejer sa att man kunde koppla el till buren. då skulle det funka lite som när man pullverlackar, att färgen suger sig runt och fäster. Fast han rekommenderade inte det, det är fan livsfarligt haha.     
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-8ab72aee3b7014613e4717f9862ca643.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER

922 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
DannyWiik skrev:
Nu har jag inte laggt upp alla bilder på det av någon anledning. jag sprutade, penselmåladeburar hör bara hemma i rallyskogen och på folkracebanan;)  Men jag maskerade rutorna med genomskinlig plast för att få in så mycket ljus som möjligt.  sputade sen en grund och sen den röda färgen. Nu ger inte bilden rättvisa till färgen men den röda är det rödaste du kan tänka dig, inte orange rosa som på bilderna. Sen maskerade jag buren med plastfilm som man packar och emballerar grejer med, typ gladpack. ganska snabbt och lätt, bara knutpunkterna som behövde tejpas. 
sen srutade jag resten av inredningen svart. Men jag recomenderar en ljusare färg grått eller nått.
ett tipps kan vara att lacka rören vid a stolparna först innan montering. och även huvudbågen vid sidorutorna om dem kommer att sitta som min, så att man ser den genom rutan. jag lackade buren med en liten spruta men kom ändå inte åt riktigt på de ställerna.

en lackerare  jag hat till at lacka karossgrejer sa att man kunde koppla el till buren. då skulle det funka lite som när man pullverlackar, att färgen suger sig runt och fäster. Fast han rekommenderade inte det, det är fan livsfarligt haha.     
http://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-8ab72aee3b7014613e4717f9862ca643.jpg

Ser kanon ut kan förstå att det ä svårt komma åt med färgen överallt  men får lösa sig sen
Tycker med pensel hör hemma i skogen
Senast redigerat av ThomasNyqvist (21 januari 2013)

sponsor

1 397 Inlägg
21 januari 2013
ThomasNyqvist skrev:
DannyWiik skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/77/76996/76996-8ab72aee3b7014613e4717f9862ca643.jpg

Ser kanon ut kan förstå att det ä svårt komma åt med färgen överallt  men får lösa sig sen
Tycker med pensel hör hemma i skogen

Jag penslade hela min inredning sad i efterhand fattar jag inte varför jag inte sprutade.

En fråga till dig dannywiik. Hur har du de med plats för stol och framme vid pedalerna när du har fullbur? Jag är rädd att sidosträvorna ska ta i dörrinredningen och den kommer göra de trångt vid pedalerna. Har du bild inifrån med stängd dörr?

Sök