BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug
  • 190 Följare
  • 428 127 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2014
BrajjAxx 040 RedLine
12 december 2010 · 1 219 Inlägg

EkF skrev:
Varför kör du inte 16V ? sad

Lite sport ska det va jue wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
zepppe SMR | SM Racing
12 december 2010 · 280 Inlägg

sant tongue

Men de blir ju mer pulver i en sån. mer häst? wink

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
BrajjAxx 040 RedLine
12 december 2010 · 1 219 Inlägg

EkF skrev:
sant tongue

Men de blir ju mer pulver i en sån. mer häst? wink

Ja det är rätt, men var ska man dra gränsen?

Varför inte slänga i en t5:a eller kanske en v8a, mer pulver då jue...

Tänk dig att dra en bil som har lika många cylindrar som du har ventiler, det är respekt!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
gjutarolle
12 december 2010 · 669 Inlägg

BrajjAxx skrev:

EkF skrev:
sant tongue

Men de blir ju mer pulver i en sån. mer häst? wink

Ja det är rätt, men var ska man dra gränsen?

Varför inte slänga i en t5:a eller kanske en v8a, mer pulver då jue...

Tänk dig att dra en bil som har lika många cylindrar som du har ventiler, det är respekt!

jävligt rätt!

dannnej
12 december 2010 · 761 Inlägg

Blir det verkligen alltid mer häst med fler ventiler?
Man bör tänka på att det finns volvo 8V motorer som har bänkats med över 1000hk

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Alle86 YEAH!!!
12 december 2010 · 559 Inlägg

skulle vilja se dom motorerna wink

V o L v o
BrajjAxx 040 RedLine
12 december 2010 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:
Blir det verkligen alltid mer häst med fler ventiler?
Man bör tänka på att det finns volvo 8V motorer som har bänkats med över 1000hk

Man kan väl säga så att så länge man inte är expert på portning och utformning av förbränningsutrymmen så är det lättare att få ut mer effekt ur 16v än 8v.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Johan-Westin
13 december 2010 · 56 Inlägg

dannnej skrev:
Blir det verkligen alltid mer häst med fler ventiler?
Man bör tänka på att det finns volvo 8V motorer som har bänkats med över 1000hk

Det blir ju bättre fyllnads grad, lättare ventiler + att man får tändstiftet rätt i mitten av förbränningsrummet! allt blir mycket effektivare!

strandberg31
13 december 2010 · 2 419 Inlägg

Johan-Westin skrev:

dannnej skrev:
Blir det verkligen alltid mer häst med fler ventiler?
Man bör tänka på att det finns volvo 8V motorer som har bänkats med över 1000hk

Det blir ju bättre fyllnads grad, lättare ventiler + att man får tändstiftet rätt i mitten av förbränningsrummet! allt blir mycket effektivare!

Beror ju helt på vad för toppar vi pratar om! men en riktigt bra portad 16v slår ju en 8v!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
dannnej
13 december 2010 · 761 Inlägg

strandberg31 skrev:

Johan-Westin skrev:

dannnej skrev:
Blir det verkligen alltid mer häst med fler ventiler?
Man bör tänka på att det finns volvo 8V motorer som har bänkats med över 1000hk

Det blir ju bättre fyllnads grad, lättare ventiler + att man får tändstiftet rätt i mitten av förbränningsrummet! allt blir mycket effektivare!

Beror ju helt på vad för toppar vi pratar om! men en riktigt bra portad 16v slår ju en 8v!

Just precis, men man kan inte bara generalisera och säga att 16 ventiler är bättre än 8.

beror på vem som portar och kammar osv.

och det är inte många som kan porta en 16v rätt

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
zepppe SMR | SM Racing
13 december 2010 · 280 Inlägg

Sant så sant, men en otrimmad/lätt trimmad 16v är oftast lite piggare än 8v motorerna.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TouringJohan
15 december 2010 · 38 Inlägg

riktigt grymt! längtar till en tur i den i sommar;)

Audi A4 1,8Ts Quattro Avant "snowmobile" (2000)
Yamaz TBM Yamaz
15 december 2010 · 199 Inlägg

300hp skrev:
riktigt grymt! längtar till en tur i den i sommar;)

du får inte! :@

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK
BMW E30 320i "Justin Beemer" (1988)
TouringJohan
15 december 2010 · 38 Inlägg

Yamaz skrev:

300hp skrev:
riktigt grymt! längtar till en tur i den i sommar;)

du får inte! :@

joho cool

Audi A4 1,8Ts Quattro Avant "snowmobile" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
15 december 2010 · 1 219 Inlägg

Alla som väger över 60kg får åka med smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
CruzarN 040 RedLine
15 december 2010 · 182 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Alla som väger över 60kg får åka med smile

hahahahhahahahahhahahhahahhaa

BMW E39 523 "Daily" (1998)
Malmosnubben
16 december 2010 · 70 Inlägg

Får väl se om jag får tag i en lite roligare bil till sommaren så kan vi glida runt jacob;)

Rojpen
16 december 2010 · 2 230 Inlägg

Alle86 skrev:
skulle vilja se dom motorerna wink

vasse god smile där har du en på 1140hk.. låg på blocket för 130 000:- för ett tag sedan wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23183/1029894_5qnsw9.jpg

sorry för OT.

Senast redigerat av Rojpen (16 december 2010)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
BrajjAxx 040 RedLine
16 december 2010 · 1 219 Inlägg

Volvo_744gl skrev:
Får väl se om jag får tag i en lite roligare bil till sommaren så kan vi glida runt jacob;)

Haha ja det tycker ja! Bakhjulsdrift och turbo är det som gäller wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Jonasarvidsson Maniac
16 december 2010 · 536 Inlägg

Tycker du uppdaterar dåligt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang