BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug
  • 190 Följare
  • 427 976 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2014
Hermanssons_Garage
8 januari 2011 · 2 415 Inlägg

ja det är riktigt drygt faktiskt.. men får hoppas jag får råd att hyra ett garag snart.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Volvox40
8 januari 2011 · 777 Inlägg

fint bygge! bygger jag med nu, men 16v istället. lite goare ljud i den tycker jag smile
kolla mitt bygge!! som sagt snyggt bygge!

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Rallyhalle
8 januari 2011 · 4 299 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Nej det är det verkligen inte, har aldrig sett så mycket dret i en oljepump förr yikes

Kan ha vart nån packing lr liknande som gett med sig lite å samlats upp i oljepumpen

Håller med där, ser ut som packningsrester faktiskt. Liite skumt dock att de ligger i silen.

I övrigt ett fint bygge, bilen såg väldigt fräsch ut smile

P--JawZ--K
9 januari 2011 · 579 Inlägg

Ja precis, jag har sett att det har lågit lite dret i oljetråg då å då, men inte ens då va dä så mycket yikes å som sagt i oljepumpen??

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
j0hannesson
9 januari 2011 · 120 Inlägg

Fint jobbat smile prenumeration lagd!

voLvo <3
Hermansson
9 januari 2011 · 235 Inlägg

röstar på att du ska skippa dubbelmasse hjulet smile

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Alle86 YEAH!!!
9 januari 2011 · 559 Inlägg

Hermansson skrev:
röstar på att du ska skippa dubbelmasse hjulet smile

V o L v o
BrajjAxx 040 RedLine
17 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Nu har jag äntligen fått hem blocket! Nu är de borrat, honat och toppdeckat.

Så fint de blev, BILDER:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042605_yxctuy.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042606_c042fx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042607_1q12if.jpg

Tvätta de me
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042608_ffdc6k.jpg

b230fk
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042609_p7tmjw.jpg

Rött ska de va fan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042610_lbov7t.jpg

Helt rent nu!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042611_qeabul.jpg

Snart e dom i smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042613_7ji6zk.jpg

Måla måla måla...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042615_s3c09j.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042617_vj930f.jpg

Fy fan så fint de blev, men kommer nog ett lager till tror ja smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/1042618_qe24w9.jpg

Tack för mig

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
TouringJohan
17 januari 2011 · 38 Inlägg

NAJS! 86 dagar kvar nu wink

Audi A4 1,8Ts Quattro Avant "snowmobile" (2000)
Rojpen
17 januari 2011 · 2 230 Inlägg

vad är toppdeckat igentligen? men fint block smile

EDIT: hittade info smile läcker bygge är det då big_smile

Senast redigerat av Rojpen (17 januari 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
P--JawZ--K
17 januari 2011 · 579 Inlägg

Trevligt Brajjen, är ju snart hög tid för montering ju smile Blocket blev ju som nytt både inuti å utanför wink

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
BrajjAxx 040 RedLine
20 januari 2011 · 1 219 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Trevligt Brajjen, är ju snart hög tid för montering ju smile Blocket blev ju som nytt både inuti å utanför wink

hehe ja de blev de:) Ska bara vikta kolvar och stakar:P hur mycket ska man vikta tycker du?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
P--JawZ--K
20 januari 2011 · 579 Inlägg

Ok gött smile ja ett par ton kanske tongue hehe. Nä men jag vet inte, har inte vart inne på så mycket på den biten än. Men dä kommer säkert nån som ger dig ett ordentligt svar wink

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
20 januari 2011 · 80 Inlägg

Att dom skall viktas in är så att allt skall väga näst intill lika mycket inom en liten tolerans nivå balansering med andra ord vilket jag hoppas du gör på vevaxel samt svänghjul även.

Obalans mäts i vikt mot längd i ounches/inches, eller konverterat till gram/inches. ISO-standarden heter för balansering av förbränningsmotorer. En notering, vikten på vevaxeln har också betydelse angående toleransen.
G-6.3 för racingmotorer.
G-16 for normala standardmotorer.
Industristandarden för vevaxelbalansering är följande enl. ISO:
Standardmotorer.............0.5 ounce/inches ( 14.17 gram/25.4 mm )
Racemotorer...................0.2 ounce/inches ( 5.67 gram/25.4 mm )
NASCAR.........................0.1 ounce/inches ( 2.83 gram/25.4 mm )
1 ounce = 28.35 grams
1 inches = 25,4 mm

Även slitage minskar ju kraftigt av just viktning/balansering om inte annat så kan du varva mer med motorn om allt görs rätt,

Senast redigerat av Skeden (20 januari 2011)

Kör 940Sleeper
Skeden Mekaniker/Fordonstek
20 januari 2011 · 80 Inlägg

Glömde ju även säga Kul projekt! lycka till med allt smile

Kör 940Sleeper
dannnej
20 januari 2011 · 761 Inlägg

Toppdeckningen är extremt viktig på en turbomotor, och svårt att få till då det finns olika teorier.

Var vänder kolven? är dom ovanför cylinderkanten?

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
20 januari 2011 · 80 Inlägg

dannnej skrev:
Toppdeckningen är extremt viktig på en turbomotor, och svårt att få till då det finns olika teorier.

Var vänder kolven? är dom ovanför cylinderkanten?

därför man låter bli tongue

Kör 940Sleeper
dannnej
20 januari 2011 · 761 Inlägg

Snarare så att man har ett val, mycket bottendrag, men begränsad maxeffekt, eller dålig bottendrag och mycket maxeffekt och laddtryck.

Med mycket spalt mellan kolv och topp kan man ladda mera och ha högre tändning, men man tappar effekt i botten, framförallt blir motorn trött utan laddtryck.

lagom är nog bäst, jag har för liten spalt så jag har problem med för hög avgastemp då jag inte kan höja tändningen så mycket, men i gengälld har jag brutat bra bottendrag redan innan laddtryck, jag skulle vilja påstå att min bil utan laddtryck går som en fulltryckare med fullt ladd.
Det är ett svårt val smile vill man göra det enkelt så svarva man av kolvarna och gör en kraftig spalt... men men

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

Ja precis beroende på vad han vill göra då. Jag tar det som han gjort toppdeck utan att tänka på varför. Du gillar drifting gissar jag vilt på tongue så passar ju fint med att inte bry sig om maxeffekt utan mer drag från botten, blir så med hög komp smile, nu slutar jag med off-topic och väntar med spänning på lite uppdatering från trådskaparn.

Kör 940Sleeper
dannnej
21 januari 2011 · 761 Inlägg

Skeden skrev:
Ja precis beroende på vad han vill göra då. Jag tar det som han gjort toppdeck utan att tänka på varför. Du gillar drifting gissar jag vilt på tongue så passar ju fint med att inte bry sig om maxeffekt utan mer drag från botten, blir så med hög komp smile, nu slutar jag med off-topic och väntar med spänning på lite uppdatering från trådskaparn.

Nja, kompet har inte med klämspalten att göra, jag har lågt komp, bara 8.5
Jag gjorde som jag gjorde med minimalt spel för jag blev rekomenderad det, man gör så på sugmotorer, men i mitt fall blir det inte helt bra så jag måste ändra på toppen eller kolvarna.
Det är välldigt få som känner till detta verkar det som. Och dom som vet håller det i hemlighet som vanligt smile

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang