1877
Sök

Inför: Wangan Meet "3" 28 Maj 2011 @ Helsingborg

SkenLaddRacing
159 Inlägg
19 maj 2011
850teefem skrev:
pzymon skrev:
Jag tänker så här
ENDA anledningen till att jag ställer ut är för att sponsra träffen med välbehövda slantar, jag är inte ute efter att vinna, varken pokaler, ära eller en plats i en film. Jag åker ner för att se på schyssta bilar, träffa roligt  folk som har bilar (japanska bilar) som intresse, och för att ha jävligt roligt.

så länge ingen ställer till med bekymmer så kommer jag lämna träffen glad och nöjd även om jag inte vinner.

OM man nu promt vill vinna pokaler eller så. lägg då ner hela er själ i bilen, riv ner den, bygg den från grunden, starta projekttrådar. MEN FÖR ALLT I VÄRLDEN, bygg INTE din perfekta bil, utan se till att uppfylla andras drömmar, då vinner du priser, eller det är iaf vad jag tror/tycker....

tycker helt klart samma sak som dig.. Men inte kul o ställa ut o någon kommer fram o skrattar åt en typ de jag menar :S

Om någon skrattar åt din Evo så lär dom skratta tills dom dör när dom ser min Evo vii, den har levt sitt liv vid kusten i södra England och blivit polerad med sandpapper typ. Men den ska stå där för jag känner för det och skrattar nån så orka bry sig, den ska lackas om och efter det kommer den va awesome:)

Jag kan egentligen ingenting, jag bara låtsas.
Den som ingen turbo har, han får åka utan dump!

egen företagare
630 Inlägg
19 maj 2011
MrLing skrev:
850teefem skrev:
pzymon skrev:
Jag tänker så här
ENDA anledningen till att jag ställer ut är för att sponsra träffen med välbehövda slantar, jag är inte ute efter att vinna, varken pokaler, ära eller en plats i en film. Jag åker ner för att se på schyssta bilar, träffa roligt  folk som har bilar (japanska bilar) som intresse, och för att ha jävligt roligt.

så länge ingen ställer till med bekymmer så kommer jag lämna träffen glad och nöjd även om jag inte vinner.

OM man nu promt vill vinna pokaler eller så. lägg då ner hela er själ i bilen, riv ner den, bygg den från grunden, starta projekttrådar. MEN FÖR ALLT I VÄRLDEN, bygg INTE din perfekta bil, utan se till att uppfylla andras drömmar, då vinner du priser, eller det är iaf vad jag tror/tycker....

tycker helt klart samma sak som dig.. Men inte kul o ställa ut o någon kommer fram o skrattar åt en typ de jag menar :S

Om någon skrattar åt din Evo så lär dom skratta tills dom dör när dom ser min Evo vii, den har levt sitt liv vid kusten i södra England och blivit polerad med sandpapper typ. Men den ska stå där för jag känner för det och skrattar nån så orka bry sig, den ska lackas om och efter det kommer den va awesome:)

Och jag har en miljard stenskott , hela jävla fronten är vit mer eller mindre, men det bevisar bara att bilen används smile

457 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
MrLing skrev:
850teefem skrev:
pzymon skrev:
Jag tänker så här

- SPELAR INGEN ROLL VAD det är FÖR STIL !  ALLA JAPS ÄR VÄLKOMMNA OCH SJÄLVKLART SKA NI STÄLLA UT! smile

192 Inlägg
19 maj 2011
SkylinePeter skrev:
pzymon skrev:
Superior-Micke_J skrev:

Liten twister där i slutet, du är rätt ute i det mesta du säger- men våran satsning på detta kommer göra alla dessa "systematiska" bilbyggare rätt besvikna; och istället fronta genuina och originella projekt med själ i!

Jag håller med er också, men tyvärr känns det som att allt för många byggare undrar och vill ha svar på vad andra människor vill att dom ska bygga... Och när byggarna gör som dom vill får dom cred och uppmärksamhet, vilket resulterat i pokaler och priser...

här finns regelboken domarna på SCF använder

http://streetcarsfest.com/images/storie … leBook.pdf

Hmm, jag gillade kategorierna och poängsättningen. Var faktiskt förvånansvärt likt det vi högst på "prov" tänkte köra på Elmia- mest för underhållande syfte:

http://main.superiorimports.se/nyheter/ … oice-2011/

Men när det stod i varje kategori av ovan regelverk "Car should be transported by carrier to the event" så kände jag att man missade poängen med att göra det intressant för gatbilar. Vill hellre ha något mer organiskt, mer levande- som tar hänsyn till originella ideer före att man legat och skrubbat underredet dagen innan och inte ens kört bilen till eventet...

SkenLaddRacing
159 Inlägg
19 maj 2011
pzymon skrev:
MrLing skrev:
850teefem skrev:

Och jag har en miljard stenskott , hela jävla fronten är vit mer eller mindre, men det bevisar bara att bilen används smile

Den perfekta bilen finns bara i trailerqueen världen, bilar äger man för att dom ska köras:)

Jag kan egentligen ingenting, jag bara låtsas.
Den som ingen turbo har, han får åka utan dump!

420 Inlägg
19 maj 2011
lite off-topic men kan någon förklara vad JDM stilen är för något? eller hänvisa mig till en annan tråd som har skapats tidigare

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

egen företagare
630 Inlägg
19 maj 2011
Superior-Micke_J skrev:
SkylinePeter skrev:
pzymon skrev:

Jag håller med er också, men tyvärr känns det som att allt för många byggare undrar och vill ha svar på vad andra människor vill att dom ska bygga... Och när byggarna gör som dom vill får dom cred och uppmärksamhet, vilket resulterat i pokaler och priser...

Hmm, jag gillade kategorierna och poängsättningen. Var faktiskt förvånansvärt likt det vi högst på "prov" tänkte köra på Elmia- mest för underhållande syfte:

Men när det stod i varje kategori av ovan regelverk "Car should be transported by carrier to the event" så kände jag att man missade poängen med att göra det intressant för gatbilar. Vill hellre ha något mer organiskt, mer levande- som tar hänsyn till originella ideer före att man legat och skrubbat underredet dagen innan och inte ens kört bilen till eventet...

Mycket mysktiskt detta, då det är en bil utställning, och sist jag kollade så kör man väl bilar (om dom startar och är lagliga, såklart) Annars kan man lika gärna gå på galleri och titta på fina tavlor tycker jag.
trailerqueens är inget för mig.
kan dock förstå folk som precis fått ut bilen från lack 2 dagar innan utställning, att man vill visa den i just det skicket....

88 Inlägg
19 maj 2011
Ja alla japsare skall ställas ut, tycker jag. jag åker ner för att kolla på alla häftiga och fina bilar, självklart så finns det bilar som värmer mer i mitt hjärta än andra, men så är det alltid. Alla har inte samma förutsättningar att bygga en super trimmad supra tex, men vad gör det. Roligt att få lite inspiration av vad andra har gjort eller tycker. Samt att alla delar ju samma intresse Japanska bilar smile

Cya att wangan!!!

420 Inlägg
19 maj 2011
Bullet--- skrev:
Danyeal skrev:
lite off-topic men kan någon förklara vad JDM stilen är för något? eller hänvisa mig till en annan tråd som har skapats tidigare

Läs dem första sidorna i JDM-tråden, finns nog en bra förklaring där om jag inte har helt fel.

hittade det.

Eisenhut jag citerar från:

Ok, jag ska dra lite snabb bakgrundsfakta. JDM scenen startade i USA(!) 96-97 någonstans där. Grundidén var att ha en rolig bil med kvalitétsprodukter men samtidigt en känsla för stil och finess (vilket många Japsar själv saknar). I och med att USA aldrig fått dom roliga modellerna från Honda, dvs ingen riktig VTEC motor på den egna marknaden mm så var det en självklarhet att på något sätt försöka få tag på detta, tillsammans med eftermarknadsprodukter från Japan. Resultatet blev lite olika team där vissa fick sina Japanimporterade bilar inreggade, och vissa inte varpå man tog en vanlig Civic/CRX motsvarande och flyttade över allt som den Japanska marknaden var ensamma med. Det är dessutom iom detta som högerstyrda bilar är poppis i US, det är nämligen status att ha en "äkta" JDM bil. I samband med ombyggnationen så fixade man upp bilen med ny lack och allmän uppfräschning. Detta tillsammans med eftermarknadsprodukter såsom avgas, fälgar, stolar, coilovers mm mm som var reprensentativa för den japanska marknaden då man ansåg det vara betydligt bättre standard på produkterna än vad som tillverkades i US. Detta blev förstås ganska snabbt poppis och nu 10 år senare så har det växt utanför US och börjat ta stort fotfäste i resten av världen.

Team som man kan säga var med och startade eran är bla FF squad, Team Rice mm.

En film som förklarar detta väldigt bra är "Pursuit of function"
http://www.youtube.com/watch?v=ssqbMPZEm0c'

EDIT: Vad är JDM?

JDM är en japansk bil, oftast Honda(då Honda är störts i US) som är smakfullt stylad med produkter från Japan. Det kan till exempel vara en Civic -92 med bytt motor till en större, sänkt, eftermarknadsfälgar från en Japansk tillverkare (antingen hustrimmare eller vanligt företag typ, work, volk, SSR mm) dimljus som bara var orginaltillbehör i Japan, eftermarknadsstolar med samma kriterie som för fälgar samt ett eftermarknadsavgas, likadant där.

Så kan man väl säga att ett typexempel på en JDM bil ser ut, såklart finns det undantag men i stora drag så handlar JDM om kvalité och gener ifrån racing.

Tack man! big_smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

388 Inlägg
19 maj 2011
Superior-Micke_J skrev:
SkylinePeter skrev:
pzymon skrev:

anledningen till att det står med att man kan traila bilen är att den här regelboken är uppbyggd  för NTA och det är en bit att åka till final när typ danskar som ska till finland osv

SPONSORER
BRL - SONAX - 59 north wheels -
Spacer.se

850teefem
19 maj 2011
pzymon skrev:
MrLing skrev:
850teefem skrev:

jo jag har med massa stenskott på bilen och en buckla bak på bakskärmen sad men ok tack för ni övertygar mig till o ställa ut utan o skäömmas eller göra bort mig.. PS detta är min första utställning jag är på där jag ställer ut bilen sj.

2 201 Inlägg
19 maj 2011
Danyeal skrev:

JDM står för Japanese Domestic Market. Japanska bilar med japanska delar, antingen bara styling eller race eller båda delar. Många bilar säljs bara i japan  vilket gör dom riktigt jdm även original

En bil behöver inte vara trimmad o sport för att vara jdm.

38 Inlägg
19 maj 2011
Jag tänke se om folket är sugna på karavan nu när de börjar bli dags.. Jag danne(Works) åker donkan vid värnamo 07.45 har snackat lite med folket som är här ifrån och dom verkar inte vara omöjliga:) Sugna så hör av er eller så ses vi då:)

Release Me

2 077 Inlägg
19 maj 2011
ALLA är välkomna och inte enda som kommer skratta åt någon annans bil!
Alla har olika stil och det är ju samtidigt det vi vill ta vara på!
Samla alla med genuint bilintresse för Japanska bilar samt ta alla under ett och samma tak!

Jag har ju inte ens en egen bil så wink
Jobbar dock på det!

Men den kommer bli en del av detta sen!

Längtar som fan och hoppas ni kommer ha kul och kan ju säga det, det värsta jag vet är event då inga snackar men så har vi inte haft det enda gång.
Det är asbra, man blir glad av alla som kommer oavsett om ni bara kommer dit och tittar eller ställer ut!

Taggar som fan nu inför detta,snart smäller det!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Lastbilschaffis
79 Inlägg
20 maj 2011
Jag skiter i om jag vinner, jag kommer för att stödja Träffen träffa folk och att kanske få lite nya ider för nästa bil. ser fram i mot detta!

Mer kurvor åt folket!

1 464 Inlägg
20 maj 2011
Superior-Micke_J skrev:

Well said. Vad är en gatbil om den inte körs på... gatan? Lite så tänker jag oftast. Men det är inte lätt. Klart det är ett hett ämne. Vad som är intressant är dock att så många faktiskt har "rätt" syn på det;

En bil som enbart trailas fram och tillbaka, enbart rullar för hand i en hall, behöver inte vara mindre värd än en bil som används som pendlarbil 2500 mil om året. Eller mer. De flesta tar det som det är och även om jag själv tycker det är oerhört synd att många "sabbar" sina bilar på bana, så får man ändå visa förståelse.

Och med "sabbar" så menar jag inte det på ett illa sätt. Det är också tjusningen! Tanken att nån lägger ner tusentals timmar på sin bil bara för att köra skiten ur den är så härligt.

Kontentan är; Det finns inget rätt eller fel. Vi bor inte lika. Vissa gillar Södertälje, andra Sjöbo, den tredje en koja i skogen osv osv. Smaken är som sagt personlig. Därför tycker jag det är viktigare med en bred skara bedömmare både till antal och "vart de kommer ifrån". Se själv på era inslag Micke där du och Pierre diskuterar. Även om man tycker samma i stort, är det intressant att se olika vinklingar.

Detta blir nog bra oavsett. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

293 Inlägg
20 maj 2011
skulle komma, men man blev upp ringd från jobb att man ska jobba 6-1730 sad ,men kommer vara ut så länge farbror blå inte tar en sad

192 Inlägg
20 maj 2011
MrJAM skrev:
Superior-Micke_J skrev:

Well said. Vad är en gatbil om den inte körs på... gatan? Lite så tänker jag oftast. Men det är inte lätt. Klart det är ett hett ämne. Vad som är intressant är dock att så många faktiskt har "rätt" syn på det;

En bil som enbart trailas fram och tillbaka, enbart rullar för hand i en hall, behöver inte vara mindre värd än en bil som används som pendlarbil 2500 mil om året. Eller mer. De flesta tar det som det är och även om jag själv tycker det är oerhört synd att många "sabbar" sina bilar på bana, så får man ändå visa förståelse.

Och med "sabbar" så menar jag inte det på ett illa sätt. Det är också tjusningen! Tanken att nån lägger ner tusentals timmar på sin bil bara för att köra skiten ur den är så härligt.

Kontentan är; Det finns inget rätt eller fel. Vi bor inte lika. Vissa gillar Södertälje, andra Sjöbo, den tredje en koja i skogen osv osv. Smaken är som sagt personlig. Därför tycker jag det är viktigare med en bred skara bedömmare både till antal och "vart de kommer ifrån". Se själv på era inslag Micke där du och Pierre diskuterar. Även om man tycker samma i stort, är det intressant att se olika vinklingar.

Detta blir nog bra oavsett. smile

Bra inlägg, håller med om att hobbyn vore skittråkig om alla bara följde trenderna och gjorde som alla andra. Men lite inrutat har det blivit inom styling-träsket känner jag som någon annan skrev i ett inlägg tidigare.

Vågar fler fronta sina åsikter, speciellt när det gäller att ge beröm till de som vågar gå mot strömmen- så har vi en positiv framtid i hobbyn. Det är vad vi med våran lilla "TV-satsning" försöker iaf, vi får väl se på Wangan om vi med en lite proffsigare egen jury blandat med mina och Pierres åsikter kommer överraska folk med våran "Superior Top 10" @ Wangan meet III! :-D

7 120 Inlägg
20 maj 2011
Låter riktigt kul Micke! Alla vill att just sin bil ska visas oavsett om man gått all-in och renoverat upp allt eller om man går i skolan och fixat med det man kan smile

192 Inlägg
20 maj 2011
Aerodynamik skrev:
Låter riktigt kul Micke! Alla vill att just sin bil ska visas oavsett om man gått all-in och renoverat upp allt eller om man går i skolan och fixat med det man kan smile

Vi har alla börjat någonstans... Sjukt viktigt att man inte glömmer sina rötter, och satsar på att nya generationer verkligen från första början tycker det är kul fast de kanske inte har stora plånboken eller en Supra/Skyline som sin första JDM-bil att bygga på!

Ses där nere, ska bli sjukt mycker roligare än på Elmia att filma nere bland likasinnade!!! cool

http://main.superiorimports.se/superiortv

Sök