2678
Sök

Byte av bakaxel volvo 740

37 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Hejsan har suttit å spanat lite här men har inte fått något ordentligt svar!  Har en 740 utan abs som bakaxeln rasat på. Har en bakaxel från en volvo 740 med abs. Går det att plocka ur abs kransen och sätta i kransen från den utan abs å få detta att fungera ? Mvh
Senast redigerat av stenberg91 (13 november 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 november 2010
Byta kransen är svårt, då måste man pressa av difflagret och jävlas.

Men huvudsaken är att uttaget i kransen för hastighetsmätaren är samma, abs:en behöver du egentligen inte bry dig om eftersom den inte behövs.

37 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Du skulle inte kunna förklara lite mer är inte så insatt i detta ? smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 november 2010
Jo det är ju så att det enda du behöver bry dig om är hastighetsmätaren i bakaxeln. Eftersom bilen du har inte har abs så behöver du ju inte veta om absgivaren är rätt eller inte på den nya axeln.

Hastighetsmätaren mäter, presic som abs:en, på korgen som sitter runt diffen, och denna korg finns i lite olika utföranden. Tror det främst är 12-delad eller nåt i stil med 48-delad. Detta måste överrensstämma med den axeln du har nu för annars kommer hastighetsmätaren att visa skitfel wink

37 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Okej då är jag med smile tack för svar !!!!

31 Inlägg
16 november 2010
Har samma dilemma på en polares bil , den har abs , visserligen inte fungerande . men nu sitter där en bakaxel utan abs och som jag trodde funkar ju inte hastighetsmätaren, funderar på om det räcker med att sätta dit ett instrument hus från samma bil?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 november 2010
A-Rickardsson skrev:
Har samma dilemma på en polares bil , den har abs , visserligen inte fungerande . men nu sitter där en bakaxel utan abs och som jag trodde funkar ju inte hastighetsmätaren, funderar på om det räcker med att sätta dit ett instrument hus från samma bil?

Ja det ska fungera, fungerar i alla fall på 240 wink

Sök