Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
  • 87 Följare
  • 320 836 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2013
FordRSC Los geht's, Schumacher
5 januari 2011 · 1 510 Inlägg

Funkiee skrev:
den övre på audin i så fall smile

Håller med, så slipper du oroa dig för den minsta ojämheten

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
_aero Burn rubber! not your soul..
5 januari 2011 · 538 Inlägg

FordRSC skrev:

Funkiee skrev:
den övre på audin i så fall smile

Håller med, så slipper du oroa dig för den minsta ojämheten

Jo visst ser snyggare ut som på audin å blir samtidigt lite högre då med smile sen ska ja bygga så splittern kan fjädra uppåt nån cm ifall ja ändå skulle hitta nå å stöta i så ja slipper köra sönder så lätt

Ska fixa lite mer med kartongmallen så kommer nog lite bilder på de hela snart smile

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Funkiee Saab älskare!
5 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Grymt! kommer bli fint de!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
_aero Burn rubber! not your soul..
6 januari 2011 · 538 Inlägg

Klippte ut en mall lite snabbt i kartong bara för att få ett hum om hur de kommer se ut

http://www.geting.se/image.php/280060-DSC00636.JPG

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
johan_kallman
6 januari 2011 · 38 Inlägg

Flitens låga brinner ser jag smile det man skulle ha är ju ett par 'konade' luftintag istället för bara hål där dimljusen satt, för jag antar att du inte ska köra med dimmisarna..? Har bara hål efter mina gamla dim ljus för luftfiltret sitter ju bakom det vänstra men skulle vilja ha nåt snyggare än bara hålen..

_aero Burn rubber! not your soul..
6 januari 2011 · 538 Inlägg

johan_kallman skrev:
Flitens låga brinner ser jag smile det man skulle ha är ju ett par 'konade' luftintag istället för bara hål där dimljusen satt, för jag antar att du inte ska köra med dimmisarna..? Har bara hål efter mina gamla dim ljus för luftfiltret sitter ju bakom det vänstra men skulle vilja ha nåt snyggare än bara hålen..

Ja man måste ju ha nå å göra på fritiden wink

Jo dimljushålen tar nog inte in så jättemkt luft, en enkel lösning skulle ju va att stoppa en "sarg" på utkanten av dom som styr in luften. men nån snygg lösning vette fan?

Själv ska ja bygga en ny nederdel av fronten å då kommer ja helt skippa uttagen för dimljus, blir troligast bara hål i mitten för kylare så får väl styra luften till luftfilter å ev bromsar därifrån, inte bestämt helt hur ja ska göra men börjar bygga snart så då får vi se tongue

Gillar din bil skarpt förresten smile men måste bara få fråga en sak, läste på din sida att du är emot jättevingar osv, så va tycker du om min vinge? tongue

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
nyllet
7 januari 2011 · 2 564 Inlägg

grymt roligt tråd du har.. ser bra ut på fronten. har en fråga? listen o fronten går den ta loss eller är den ett med fronten??

tack till:
www.MBSCA.com
johan_kallman
7 januari 2011 · 38 Inlägg

He he ja men det jag menar med jättevingar det är t.ex en dubbelbladig Air force vinge på en 740 eller Supra vinge på en crx eller nåt sånt där, din håller måttet gott och väl smile

Tack för komplimangen, gillar den skarpt jag med men ska besikta som den står om 3 timmar så får vi se hur mycket jag gillar den då big_smile

Ska bli kul att se din 'växa fram' smile

_aero Burn rubber! not your soul..
7 januari 2011 · 538 Inlägg

Nyllet: Tack kul att ju gillar projekttråden smile får bara hoppas ja får ihop allt till våren smile

Angående den där listen så har ja tyvär ingen aning om de, kan kolla lite närmare hur de ser ut nästa gång ja är ut å fixar.

johan_kallman: Hehe jo förstår va du menar, men har de inte lugnat ner sig lite me å stoppa jättevingar på bilar nu för tiden? Ja vill samma som du, ah en clean bil där allt passar ihop bra så därför bestämmde ja mig för å bygga egen vinge då ja ändå ville ha en vinge som ja hoppas gör lite nytta? köper man nå eftermarknadsvinge å monterar ser de ju oftast ut som skit.

Okej hoppas de går bra för dig på besiktningen smile kan ju va lite svårt me såna här bilar men är ju iaf fredageftermiddag så kom kanske bara vill hem nu å släpper allt smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
johan_kallman
7 januari 2011 · 38 Inlägg

Jo det har faktiskt lugnat ner sig en hel del med jättevingarna men då och då dyker det upp nån stackars kärra med nåt alldeles för stort vingslag..

BESIKTNING UTFÖRD..!

1. Glapp styrled höger - Var inte så konstigt då bult/mutter hade skruvat ur sig
2. Lambda värde (0.97-1.03) Mitt värde 1.4
3. HC värde (100) Mitt 135

Hade det här på känn hela tiden att nåt var lite ur ramarna, men annars lät det - Det här var ett fint exemplar och hon som besiktade petade på sin kollegas axel och pekade på bromsarna/vinterhjulen och mumlade 'Det här var inga dåliga grejer'
Men nu är det väl bara tanka i en bra skvätt E85 och köra lite försiktigt så får de ta nya värden smile

_aero Burn rubber! not your soul..
10 januari 2011 · 538 Inlägg

johan_kallman skrev:
Jo det har faktiskt lugnat ner sig en hel del med jättevingarna men då och då dyker det upp nån stackars kärra med nåt alldeles för stort vingslag..

BESIKTNING UTFÖRD..!

1. Glapp styrled höger - Var inte så konstigt då bult/mutter hade skruvat ur sig
2. Lambda värde (0.97-1.03) Mitt värde 1.4
3. HC värde (100) Mitt 135

Hade det här på känn hela tiden att nåt var lite ur ramarna, men annars lät det - Det här var ett fint exemplar och hon som besiktade petade på sin kollegas axel och pekade på bromsarna/vinterhjulen och mumlade 'Det här var inga dåliga grejer'
Men nu är det väl bara tanka i en bra skvätt E85 och köra lite försiktigt så får de ta nya värden smile

Va säkert the fast and furious som drog igång vågen me jättevingar i början av 2000 talet..

Okej ja brukar ju kunna va lite probvlem med att få till avgasvärdena på trimbilar, hade själv också dåliga värden fast mina va lite värre än dina, har du koll på att katten är hel? jag tryckte ut hela insatsen på min. va kör du med för kammar? men kanske räcker å hälla lite sprit i tanken å gasa lite innan så katten blir varm?

Hehe kul me komentaren om bromsarna smile men har man otur kan man få ombes då man bytt till bättre bromsar konstigt nog :S

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
10 januari 2011 · 538 Inlägg

Va ut lite till i garaget å klippte ut en ny mall för å se hur de ser ut me splitter som går ner lite på sidorna. Kan nog bli nå de här men funderar på om ja skulle flytta ut vecket nån cm till kanske? Sen vet ja inte riktigt hur mkt utstick ja ska köra med, är väl 7cm nu, kanske lite mkt för å köra på gata?

http://www.geting.se/image.php/281043-DSC00638_-_Kopia.JPG

Men ska nog ta å köpa lite spånskiva nu så ja kan börja bygga pluggen till nya nederdelen av fronten iaf smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
johan_kallman
10 januari 2011 · 38 Inlägg

Kat'en är flång ny men jag hann inte varmköra den då jag hade tid 15.40 men fick komma in 15.20 redan för jag kom vid 15 tiden redan, hade tänkt att varmköra den men hann som sagt inte, ska kolla efter nå mikroskopiska läckage och hälla i några liter E85 och så förstås en rejäl varmkörning..

Har dessa kammar: http://maptun.se/shopProduct.php?pid=12 … mp;car=900

Men som sagt så är den ju besiktad i våras med samma setup fast med en annan kat så det är bara en bagatell,
ja jag var toknojig hela tiden och trodde det var kört när hon börja lysa in på bromsarna big_smile

Senast redigerat av johan_kallman (10 januari 2011)

_aero Burn rubber! not your soul..
10 januari 2011 · 538 Inlägg

johan_kallman skrev:
Kat'en är flång ny men jag hann inte varmköra den då jag hade tid 15.40 men fick komma in 15.20 redan för jag kom vid 15 tiden redan, hade tänkt att varmköra den men hann som sagt inte, ska kolla efter nå mikroskopiska läckage och hälla i några liter E85 och så förstås en rejäl varmkörning..

Har dessa kammar: http://maptun.se/shopProduct.php?pid=12 … mp;car=900

Men som sagt så är den ju besiktad i våras med samma setup fast med en annan kat så det är bara en bagatell,
ja jag var toknojig hela tiden och trodde det var kört när hon börja lysa in på bromsarna big_smile

Okej men som sagt varmkör bilen ordentligt å ha i lite sprit så ska de nog gå bra smile men brukar iof kunna va lite problem å få till avgasvärdena när man har lite värre kammar men hoppas du får till de smile

avgasläck kan ju ställa till de med. ska bli spännande å se om min bil går igenom, är ju ganska mkt mer än bara motor å bromsar som är anorlunda på min tongue men ska nog iaf skruva tillbaka baksätet under bes så de ser lite bättre ut smile diffusor, vinge å splitter kommer nog också skruvas av innan för att inte reta dom i onödan.

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
10 januari 2011 · 538 Inlägg

M_Broberg skrev:
avgasvärden? kat? Stackars satar  cool

Jo visst jobbigt å behöva krångla så mkt för att få igenom bilen men men. sen kan ja ju inte köra med katt på min bil annars för på grund av alla avgasknallar osv så slår den sönder insatsen i katten å spottar ut den, va inge kvar alls av den när ja plocka ner å kollade tongue

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
11 januari 2011 · 538 Inlägg

Vissa har de bra när de gäller avgasvärdena wink

Var å köpte spånskiva å börja kapa ut delar till pluggen men skit jävla sågen bara jävlades, nå glapp i den så den gav bara upp, ja plocka isär den å kolla igenom allt å skruva ihop den å då gick den igen men bara ett tag sen gav den upp igen så då vart ja less å gick in  tråkigt för hade gärna velat få allt ursågat så ja hade kunnat skruva ihop den å kadda på fogskum men men..

va inte så mkt å ta kort på heller men kommer när ja fått till pluggen lite mer.

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
16 januari 2011 · 538 Inlägg

Trots att ja har jobbat totalt 24h i helgen så har jag faktiskt hunnit pilla lite på bilen smile

Har inte haft tuta på bilen på några år så tänkte ja kunde ta å montera den nu när fronten ändå är nere. Tog först å slet ut kablarna till tutan ur kabelstammen å tejpade ihop dom sen tog ja å skruvade fast tutan bakom blinkersen på förarsidan så den inte är ivägen så mkt.
Har också svetsat ihop lite fästen till ic å kylare så ja kan flytta fram dom lite.
Slängde bort spolarvätskebehållaren för ett tag sen så köpte en lite mindre å smidigare som ja ska montera här nånstans iställe smile

http://www.geting.se/image.php/282369-DSC00642.JPG

Har skruvat fast en powerflex bussning på växellådan me då jag är less på den i teflon som sitter i bilen nu då den förmedlar ganska mkt transmissionsljud i karossen  :crazy:

http://www.geting.se/image.php/282372-DSC00640.JPG

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
realcarsinsweden Mr.
19 januari 2011 · 18 Inlägg

_aero skrev:

FordRSC skrev:

_aero skrev:
Var å slängde ut lite onödigt skrot ur bilen idag.

När de är under -20 ute så har man väl ändå inge behov av nån ac? lol
http://www.geting.se/image.php/276780-DSC00613.JPG

Ska försöka få bort lite dövikt till innan våren, målet är att den ska ligga på 1300kg startklar med mig i, vet inte exakt va den väger nu men nånstans mellan 1300-1350kg tror ja tongue

Detta kommer du ångra om 5 månader när det är 50 grader i bilen wink
Men lycka till med byggandet big_smile

De tror jag faktist inte wink med tanke på hur pass extrem bilen är så känns de bara dumt å ha kvar ac:n. väger ju endel å själ effekt smile sen är ja ändå inte ute å kör när de är som varmast då bilen ändå inte går så bra i värme å skulle de ändå bli lite varmt så går de ju å veva ner rutorna i värsta fall wink

AC är överskattat! o onödigt lyx!! min är oxå gone på min bil! 3 hästar till så ska jag ha det!!! tongue

Volvo S40 "Autotech" (2000)
realcarsinsweden Mr.
19 januari 2011 · 18 Inlägg

_aero skrev:
Tack för kommentarerna smile

Angående diffusorn så vette fan men nog ligger den då riktigt stadigt på vägen i 200 även fast de kommer gupp så den kanske gör lite nytta men den borde ju göra luftmotståndet lite mindre iaf smile ska bygga den plan under fronten med i vinter så de borde ju förbättra de hela när ja får mer ostörd luft under bilen smile

Jo nog har jag funderat på 4wd å hade varit grymt kul å ha de men är på tok för mkt jobb å den har ju ändå hyfsat fäste nu fast den är fwd, fick ja till en bra start förut så gick ju 0-100km/h på runt 5,5s men då måst ja göra en växling just innan 100 så nu med nya lådan kan ja nå 100 utan att växla (startar på 2an) så borde ju bara de göra så ja klarar de på 5s? sen så kommer ja ju ha diffroms till våren med å har sänkt laddtrycket lite med på 1an å 2an så då spinner de inte lika lätt. Kanske gör 0-100 på 4,5s i sommar? cool inte så dåligt me tanke på att de är en fwd smile

Edit: accfilm så ni får se att inte svamlar tongue

http://www.garaget.org/video/g5itato6oogj

visst går det bra iväg trots felhjulsdrift!? om man ska skryta lite åt framhjulsdrift så har man faktikst  klått ett par bak o 4 hjulsdrivna i sina dar! tongue

Volvo S40 "Autotech" (2000)
_aero Burn rubber! not your soul..
20 januari 2011 · 538 Inlägg

teamems skrev:

_aero skrev:
Tack för kommentarerna smile

Angående diffusorn så vette fan men nog ligger den då riktigt stadigt på vägen i 200 även fast de kommer gupp så den kanske gör lite nytta men den borde ju göra luftmotståndet lite mindre iaf smile ska bygga den plan under fronten med i vinter så de borde ju förbättra de hela när ja får mer ostörd luft under bilen smile

Jo nog har jag funderat på 4wd å hade varit grymt kul å ha de men är på tok för mkt jobb å den har ju ändå hyfsat fäste nu fast den är fwd, fick ja till en bra start förut så gick ju 0-100km/h på runt 5,5s men då måst ja göra en växling just innan 100 så nu med nya lådan kan ja nå 100 utan att växla (startar på 2an) så borde ju bara de göra så ja klarar de på 5s? sen så kommer ja ju ha diffroms till våren med å har sänkt laddtrycket lite med på 1an å 2an så då spinner de inte lika lätt. Kanske gör 0-100 på 4,5s i sommar? cool inte så dåligt me tanke på att de är en fwd smile

Edit: accfilm så ni får se att inte svamlar tongue

http://www.garaget.org/video/g5itato6oogj

visst går det bra iväg trots felhjulsdrift!? om man ska skryta lite åt framhjulsdrift så har man faktikst  klått ett par bak o 4 hjulsdrivna i sina dar! tongue

Jo nog går de å få hyfsade 0-100km/h tider trots fwd, Har för mig att supertouringbilarna gjorde de på 3,5s vilket ja tycker är riktigt bra. men visst när man kör mot trimmat rwd å xwd så märker man ju att dom har en liten fördel i starten tongue

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang