Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
Håller med, så slipper du oroa dig för den minsta ojämheten
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Håller med, så slipper du oroa dig för den minsta ojämheten
Jo visst ser snyggare ut som på audin å blir samtidigt lite högre då med sen ska ja bygga så splittern kan fjädra uppåt nån cm ifall ja ändå skulle hitta nå å stöta i så ja slipper köra sönder så lätt
Ska fixa lite mer med kartongmallen så kommer nog lite bilder på de hela snart
Flitens låga brinner ser jag det man skulle ha är ju ett par 'konade' luftintag istället för bara hål där dimljusen satt, för jag antar att du inte ska köra med dimmisarna..? Har bara hål efter mina gamla dim ljus för luftfiltret sitter ju bakom det vänstra men skulle vilja ha nåt snyggare än bara hålen..
johan_kallman skrev: Flitens låga brinner ser jag det man skulle ha är ju ett par 'konade' luftintag istället för bara hål där dimljusen satt, för jag antar att du inte ska köra med dimmisarna..? Har bara hål efter mina gamla dim ljus för luftfiltret sitter ju bakom det vänstra men skulle vilja ha nåt snyggare än bara hålen..
Ja man måste ju ha nå å göra på fritiden
Jo dimljushålen tar nog inte in så jättemkt luft, en enkel lösning skulle ju va att stoppa en "sarg" på utkanten av dom som styr in luften. men nån snygg lösning vette fan?
Själv ska ja bygga en ny nederdel av fronten å då kommer ja helt skippa uttagen för dimljus, blir troligast bara hål i mitten för kylare så får väl styra luften till luftfilter å ev bromsar därifrån, inte bestämt helt hur ja ska göra men börjar bygga snart så då får vi se
Gillar din bil skarpt förresten men måste bara få fråga en sak, läste på din sida att du är emot jättevingar osv, så va tycker du om min vinge?
He he ja men det jag menar med jättevingar det är t.ex en dubbelbladig Air force vinge på en 740 eller Supra vinge på en crx eller nåt sånt där, din håller måttet gott och väl
Tack för komplimangen, gillar den skarpt jag med men ska besikta som den står om 3 timmar så får vi se hur mycket jag gillar den då
Nyllet: Tack kul att ju gillar projekttråden får bara hoppas ja får ihop allt till våren
Angående den där listen så har ja tyvär ingen aning om de, kan kolla lite närmare hur de ser ut nästa gång ja är ut å fixar.
johan_kallman: Hehe jo förstår va du menar, men har de inte lugnat ner sig lite me å stoppa jättevingar på bilar nu för tiden? Ja vill samma som du, ah en clean bil där allt passar ihop bra så därför bestämmde ja mig för å bygga egen vinge då ja ändå ville ha en vinge som ja hoppas gör lite nytta? köper man nå eftermarknadsvinge å monterar ser de ju oftast ut som skit.
Okej hoppas de går bra för dig på besiktningen kan ju va lite svårt me såna här bilar men är ju iaf fredageftermiddag så kom kanske bara vill hem nu å släpper allt
Jo det har faktiskt lugnat ner sig en hel del med jättevingarna men då och då dyker det upp nån stackars kärra med nåt alldeles för stort vingslag..
BESIKTNING UTFÖRD..!
1. Glapp styrled höger - Var inte så konstigt då bult/mutter hade skruvat ur sig 2. Lambda värde (0.97-1.03) Mitt värde 1.4 3. HC värde (100) Mitt 135
Hade det här på känn hela tiden att nåt var lite ur ramarna, men annars lät det - Det här var ett fint exemplar och hon som besiktade petade på sin kollegas axel och pekade på bromsarna/vinterhjulen och mumlade 'Det här var inga dåliga grejer' Men nu är det väl bara tanka i en bra skvätt E85 och köra lite försiktigt så får de ta nya värden
johan_kallman skrev: Jo det har faktiskt lugnat ner sig en hel del med jättevingarna men då och då dyker det upp nån stackars kärra med nåt alldeles för stort vingslag..
BESIKTNING UTFÖRD..!
1. Glapp styrled höger - Var inte så konstigt då bult/mutter hade skruvat ur sig 2. Lambda värde (0.97-1.03) Mitt värde 1.4 3. HC värde (100) Mitt 135
Hade det här på känn hela tiden att nåt var lite ur ramarna, men annars lät det - Det här var ett fint exemplar och hon som besiktade petade på sin kollegas axel och pekade på bromsarna/vinterhjulen och mumlade 'Det här var inga dåliga grejer' Men nu är det väl bara tanka i en bra skvätt E85 och köra lite försiktigt så får de ta nya värden
Va säkert the fast and furious som drog igång vågen me jättevingar i början av 2000 talet..
Okej ja brukar ju kunna va lite probvlem med att få till avgasvärdena på trimbilar, hade själv också dåliga värden fast mina va lite värre än dina, har du koll på att katten är hel? jag tryckte ut hela insatsen på min. va kör du med för kammar? men kanske räcker å hälla lite sprit i tanken å gasa lite innan så katten blir varm?
Hehe kul me komentaren om bromsarna men har man otur kan man få ombes då man bytt till bättre bromsar konstigt nog :S
Va ut lite till i garaget å klippte ut en ny mall för å se hur de ser ut me splitter som går ner lite på sidorna. Kan nog bli nå de här men funderar på om ja skulle flytta ut vecket nån cm till kanske? Sen vet ja inte riktigt hur mkt utstick ja ska köra med, är väl 7cm nu, kanske lite mkt för å köra på gata?
Men ska nog ta å köpa lite spånskiva nu så ja kan börja bygga pluggen till nya nederdelen av fronten iaf
Kat'en är flång ny men jag hann inte varmköra den då jag hade tid 15.40 men fick komma in 15.20 redan för jag kom vid 15 tiden redan, hade tänkt att varmköra den men hann som sagt inte, ska kolla efter nå mikroskopiska läckage och hälla i några liter E85 och så förstås en rejäl varmkörning..
Men som sagt så är den ju besiktad i våras med samma setup fast med en annan kat så det är bara en bagatell, ja jag var toknojig hela tiden och trodde det var kört när hon börja lysa in på bromsarna
Senast redigerat av johan_kallman (10 januari 2011)
johan_kallman skrev: Kat'en är flång ny men jag hann inte varmköra den då jag hade tid 15.40 men fick komma in 15.20 redan för jag kom vid 15 tiden redan, hade tänkt att varmköra den men hann som sagt inte, ska kolla efter nå mikroskopiska läckage och hälla i några liter E85 och så förstås en rejäl varmkörning..
Men som sagt så är den ju besiktad i våras med samma setup fast med en annan kat så det är bara en bagatell, ja jag var toknojig hela tiden och trodde det var kört när hon börja lysa in på bromsarna
Okej men som sagt varmkör bilen ordentligt å ha i lite sprit så ska de nog gå bra men brukar iof kunna va lite problem å få till avgasvärdena när man har lite värre kammar men hoppas du får till de
avgasläck kan ju ställa till de med. ska bli spännande å se om min bil går igenom, är ju ganska mkt mer än bara motor å bromsar som är anorlunda på min men ska nog iaf skruva tillbaka baksätet under bes så de ser lite bättre ut diffusor, vinge å splitter kommer nog också skruvas av innan för att inte reta dom i onödan.
Jo visst jobbigt å behöva krångla så mkt för att få igenom bilen men men. sen kan ja ju inte köra med katt på min bil annars för på grund av alla avgasknallar osv så slår den sönder insatsen i katten å spottar ut den, va inge kvar alls av den när ja plocka ner å kollade
Var å köpte spånskiva å börja kapa ut delar till pluggen men skit jävla sågen bara jävlades, nå glapp i den så den gav bara upp, ja plocka isär den å kolla igenom allt å skruva ihop den å då gick den igen men bara ett tag sen gav den upp igen så då vart ja less å gick in tråkigt för hade gärna velat få allt ursågat så ja hade kunnat skruva ihop den å kadda på fogskum men men..
va inte så mkt å ta kort på heller men kommer när ja fått till pluggen lite mer.
Trots att ja har jobbat totalt 24h i helgen så har jag faktiskt hunnit pilla lite på bilen
Har inte haft tuta på bilen på några år så tänkte ja kunde ta å montera den nu när fronten ändå är nere. Tog först å slet ut kablarna till tutan ur kabelstammen å tejpade ihop dom sen tog ja å skruvade fast tutan bakom blinkersen på förarsidan så den inte är ivägen så mkt. Har också svetsat ihop lite fästen till ic å kylare så ja kan flytta fram dom lite. Slängde bort spolarvätskebehållaren för ett tag sen så köpte en lite mindre å smidigare som ja ska montera här nånstans iställe
Har skruvat fast en powerflex bussning på växellådan me då jag är less på den i teflon som sitter i bilen nu då den förmedlar ganska mkt transmissionsljud i karossen :crazy:
Ska försöka få bort lite dövikt till innan våren, målet är att den ska ligga på 1300kg startklar med mig i, vet inte exakt va den väger nu men nånstans mellan 1300-1350kg tror ja
Detta kommer du ångra om 5 månader när det är 50 grader i bilen Men lycka till med byggandet
De tror jag faktist inte med tanke på hur pass extrem bilen är så känns de bara dumt å ha kvar ac:n. väger ju endel å själ effekt sen är ja ändå inte ute å kör när de är som varmast då bilen ändå inte går så bra i värme å skulle de ändå bli lite varmt så går de ju å veva ner rutorna i värsta fall
AC är överskattat! o onödigt lyx!! min är oxå gone på min bil! 3 hästar till så ska jag ha det!!!
Angående diffusorn så vette fan men nog ligger den då riktigt stadigt på vägen i 200 även fast de kommer gupp så den kanske gör lite nytta men den borde ju göra luftmotståndet lite mindre iaf ska bygga den plan under fronten med i vinter så de borde ju förbättra de hela när ja får mer ostörd luft under bilen
Jo nog har jag funderat på 4wd å hade varit grymt kul å ha de men är på tok för mkt jobb å den har ju ändå hyfsat fäste nu fast den är fwd, fick ja till en bra start förut så gick ju 0-100km/h på runt 5,5s men då måst ja göra en växling just innan 100 så nu med nya lådan kan ja nå 100 utan att växla (startar på 2an) så borde ju bara de göra så ja klarar de på 5s? sen så kommer ja ju ha diffroms till våren med å har sänkt laddtrycket lite med på 1an å 2an så då spinner de inte lika lätt. Kanske gör 0-100 på 4,5s i sommar? inte så dåligt me tanke på att de är en fwd
visst går det bra iväg trots felhjulsdrift!? om man ska skryta lite åt framhjulsdrift så har man faktikst klått ett par bak o 4 hjulsdrivna i sina dar!
Angående diffusorn så vette fan men nog ligger den då riktigt stadigt på vägen i 200 även fast de kommer gupp så den kanske gör lite nytta men den borde ju göra luftmotståndet lite mindre iaf ska bygga den plan under fronten med i vinter så de borde ju förbättra de hela när ja får mer ostörd luft under bilen
Jo nog har jag funderat på 4wd å hade varit grymt kul å ha de men är på tok för mkt jobb å den har ju ändå hyfsat fäste nu fast den är fwd, fick ja till en bra start förut så gick ju 0-100km/h på runt 5,5s men då måst ja göra en växling just innan 100 så nu med nya lådan kan ja nå 100 utan att växla (startar på 2an) så borde ju bara de göra så ja klarar de på 5s? sen så kommer ja ju ha diffroms till våren med å har sänkt laddtrycket lite med på 1an å 2an så då spinner de inte lika lätt. Kanske gör 0-100 på 4,5s i sommar? inte så dåligt me tanke på att de är en fwd
visst går det bra iväg trots felhjulsdrift!? om man ska skryta lite åt framhjulsdrift så har man faktikst klått ett par bak o 4 hjulsdrivna i sina dar!
Jo nog går de å få hyfsade 0-100km/h tider trots fwd, Har för mig att supertouringbilarna gjorde de på 3,5s vilket ja tycker är riktigt bra. men visst när man kör mot trimmat rwd å xwd så märker man ju att dom har en liten fördel i starten