Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre hållbarhet på köpet. Alltså en bil som är rolig att köra till cruisingar, bilutställningar, alla fina sommarkvällar eller bara och köpa en korv Den kommer att förses med LT1 V8 som normalt sitter i Corvette, Camaro Z28 och Pontiac Trans am, de blir mildare bas trim och sedan på vårkanten kommer den lackeras och förses med en egendesignad stripning. Fjädrarna och stötdämpare är bytt till eibach runt om. Detta är ett skynda lite lagom takt projekt och budgeten är inte skyhög utan men de ska fungera bra och se hyfsat ut, utan att man behöver skämmas Ombyggnaden kommer att ske i sundsvall i SBT Autos lokaler, tackar till Fredrik Holmberg för hjälpen Lackeringen kommer att bli på Leffes Lack här i Härnösand. Styrboxen är omprogrammerad och stöldskyddsfunktioner, egr funkti
  • 143 Följare
  • 266 030 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 december 2021
Formula
1 juli 2012 · 398 Inlägg

Otroligt snygg bil och ett fantastiskt bygge! Keep up the good work!

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
N_W V8 de bästa som finns!
1 juli 2012 · 1 092 Inlägg

Formula skrev:
Otroligt snygg bil och ett fantastiskt bygge! Keep up the good work!

Roligt att höra att någon gillar projektet, lite grejer återstår och behöver byggas om lite men man väntar tills hösten och kör en del med bilen istället smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
RannerKing www.LynxTalk.se
1 juli 2012 · 420 Inlägg

Har läst igenom din "lilla" tråd, väl spenderade timmar! Efter att jag började läsa i morse gick det ju inte att sluta smile

Mycket bra jobb du gjort, och en rejäl mängd tid och tålamod har tydligt resulterat i en riktigt fin bil!
Synd med allt onödigt strul du haft bara...

Var skeptisk till LT1  konverteringen när jag såg tråden först, men resultatet under huven blev ju mycket väl godkänt! Resultatet efter liknande konverteringar har ju ofta slutat med att det ser alldeles för modernt ut under huven. Tycker däremot att du fick till en fin helhet på motorn, ser modern ut men ändå inte överdrivet på något sätt.

Enda jag tycker att du bör göra är att fixa till något som gömmer undan luftfiltret. Jag tycker dessa filter är fula som stryk, speciellt i en bil av denna ålder. Kanske någon box i ny-gammalt stuk kanske hade funkat?

Som sagt så är det en riktigt fin bil du har, från alla håll och kanter!

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Dummle
3 juli 2012 · 649 Inlägg

Hade inte tackat nej till ditt garage ! Grymt jobbat !

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
N_W V8 de bästa som finns!
3 juli 2012 · 1 092 Inlägg

RannerKing skrev:
Har läst igenom din "lilla" tråd, väl spenderade timmar! Efter att jag började läsa i morse gick det ju inte att sluta smile

Mycket bra jobb du gjort, och en rejäl mängd tid och tålamod har tydligt resulterat i en riktigt fin bil!
Synd med allt onödigt strul du haft bara...

Var skeptisk till LT1  konverteringen när jag såg tråden först, men resultatet under huven blev ju mycket väl godkänt! Resultatet efter liknande konverteringar har ju ofta slutat med att det ser alldeles för modernt ut under huven. Tycker däremot att du fick till en fin helhet på motorn, ser modern ut men ändå inte överdrivet på något sätt.

Enda jag tycker att du bör göra är att fixa till något som gömmer undan luftfiltret. Jag tycker dessa filter är fula som stryk, speciellt i en bil av denna ålder. Kanske någon box i ny-gammalt stuk kanske hade funkat?

Som sagt så är det en riktigt fin bil du har, från alla håll och kanter!

Tackar så mycket, meningen var ju litegrann att man skulle iaf kunna se under huven att det fortfarande satt en v8 där. Lt1:an har ju ett snyggare utseende än efterrföljaren Ls1 som har separata tändspolar så dår är det svårare och få det och se lite äldre ut.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
26 september 2012 · 1 092 Inlägg

Det var ett tag sen man skrev något i projektråden men det beror mycket på att jag åkt med bilen i sommar sen har man även köpt hus, så med indragning av jordvärme, takbyte, murande av skorsten, renovering av garaget och insidan av huset, byggande av biorum och jobb så har man haft lite ont om tid tongue
Det känns dock bra att få ett riktigt garage nu med plats att öppna dörrar och plats för arbetsbänkar mm.

Hur som helst har vissa saker tagit väldigt lång tid så jag väntar fortfarande på diffklumpen till nya bakaxeln men det är klart att det blir nya utväxlingsdrev och sen så ställer de ner diffbromsverkan så får man hoppas det blir bra.
Imorgon så ska den in på lackering pga av att en låssmed tappade en låskolv på den för ett knappt år sedan men jag har väntat tills nu med att åtgärda det. Så det har blivit en del demontering igårkväll.

I vinter blir det en dryga saker att ta tag i, styrningen av cabben behagade att ge upp så det är kortslutning någonstans på vägen ifrån cabmotorn så det är bara att börja riva.
Jga tycker även att konstigt resonansljud kommer från de rostfria headersna så jag har köpt helt nya gjutjärnsgrenrör som blandannat finns till de nya Vortecmotorerna, original grenrör är som sagt riktade rakt ner på ena sidan så de går in i framvagnsbalken.

http://i.ebayimg.com/t/1996-2000-Chevy-GMC-Truck-5-0L-5-7L-Exhaust-Manifold-302-350-RIGHT-/00/s/MTAwMFgxMDAw/$T2eC16JHJIIE9qTYI6DRBQDbduYOs!~~60_57.JPG

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
CarbonLoader Team Carkings
14 november 2012 · 2 300 Inlägg

Kollar jag på utgångsobjektet & sedan vad du ska göra/har gjort så blir detta grymt snyggt!
Elmia kanske?

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
N_W V8 de bästa som finns!
14 november 2012 · 1 092 Inlägg

CarbonLoader skrev:
Kollar jag på utgångsobjektet & sedan vad du ska göra/har gjort så blir detta grymt snyggt!
Elmia kanske?

Njaae på Elmia ska det vara vara fina bilar, tror inte man platsar på nå sånt ställe, sen är man väl inte så sugen och ta den på biltransport över 80mil enkel resa heller.
Roligt och höra att du gillar bilen iaf  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
hugger69
14 november 2012 · 1 030 Inlägg

N_W skrev:

CarbonLoader skrev:
Kollar jag på utgångsobjektet & sedan vad du ska göra/har gjort så blir detta grymt snyggt!
Elmia kanske?

Njaae på Elmia ska det vara vara fina bilar, tror inte man platsar på nå sånt ställe, sen är man väl inte så sugen och ta den på biltransport över 80mil enkel resa heller.
Roligt och höra att du gillar bilen iaf  smile

Klart du kan!
Vi tog Huggern med flera på en tripp till Bollnäs i saltslasket i våras, dock på biltransport! Förvisso "bara" 42 mil enkel väg!
...du kanske var där? wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
N_W V8 de bästa som finns!
14 november 2012 · 1 092 Inlägg

hugger69 skrev:

N_W skrev:

CarbonLoader skrev:
Kollar jag på utgångsobjektet & sedan vad du ska göra/har gjort så blir detta grymt snyggt!
Elmia kanske?

Njaae på Elmia ska det vara vara fina bilar, tror inte man platsar på nå sånt ställe, sen är man väl inte så sugen och ta den på biltransport över 80mil enkel resa heller.
Roligt och höra att du gillar bilen iaf  smile

Klart du kan!
Vi tog Huggern med flera på en tripp till Bollnäs i saltslasket i våras, dock på biltransport! Förvisso "bara" 42 mil enkel väg!
...du kanske var där? wink

Jo jag vet att det är möjligt, det enda man saknar är väl lämplig dragbil, vagn och E kort + inbjudan till Elmia då haha lol
Jag har hört en del bra om Bollnäs så det får väl bli att man far ner nån gång på det med en vanlig bil iaf smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
zemet
14 november 2012 · 4 041 Inlägg

E kort är väldigt värt att ta:) Kostar inte mycket och de är enkelt:) Jag tog det för 2,5K förra sommaren.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
N_W V8 de bästa som finns!
4 februari 2013 · 1 092 Inlägg

Det var tre månader sen man skrev något här men det börjar väl snart bli dags igen, jag fick ett tungt paket på posten nyligen. Det var den nya centersektionen till Ford 9"-axeln som det var fel på, jag har "bara" väntat 8 månader på den..
Förhoppningen att den fungerar är väl kanske inte jättehöga men det kan ju knappast bli värre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-0cb3889e140405b5236acf5c34304017.jpg


Sen börjar det bli dags och riva ur inredningen och leta elfel, inget jag längtar efter faktiskt. Har varit sjuk ett längre tag nu så det får bli när man blir lite piggare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-60e3e3f9cf98d64a06084a60402fb911.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
wolfpack_76
17 februari 2013 ·

Tjenare jag gillar jänkare o jag måste säga att den ser riktigt bra ut. Varför ska du lacka om den? Ser ju bra ut som den gör tycker jag:-)

N_W V8 de bästa som finns!
17 februari 2013 · 1 092 Inlägg

wolfpack_76 skrev:
Tjenare jag gillar jänkare o jag måste säga att den ser riktigt bra ut. Varför ska du lacka om den? Ser ju bra ut som den gör tycker jag:-)

Tackar, bilen lackades om för nästan två år sedan nu, om man bläddrar igenom hela den här byggtråden syns det allting som gjordes på lackfirman. Som du kanske såg är första inlägget jag skrev från 19:e November 2010  smile

Senast redigerat av N_W (17 februari 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
AMAVOLVOZON
27 februari 2013 · 28 Inlägg

Hallå där!
Jag har nu läst igenom tråden, från sid 1-18. (Puuh!)
Och man får bara gratulera dig till en snygg och lyckad uppdaterings-renovering av bilen och till det nya huset.
Man är väl inte så inne på varken Tyskar eller Amerikanare. Men en mycket bra och intressant läsning.
Med tummen upp till detta och jag får verkligen hoppas att din otur lugnar ner sig framöver.
Jag undrar bara om du har råd att leva på vatten å bröd ens med dina utgifter till vardags?
Super bra kämpat i alla fall, Ha´det gött!   smile

Senast redigerat av AMAVOLVOZON (27 februari 2013)

Amazing,Razing,Amazon
N_W V8 de bästa som finns!
27 februari 2013 · 1 092 Inlägg

AMAVOLVOZON skrev:
Hallå där!
Jag har nu läst igenom tråden, från sid 1-18. (Puuh!)
Och man får bara gratulera dig till en snygg och lyckad uppdaterings-renovering av bilen och till det nya huset.
Man är väl inte så inne på varken Tyskar eller Amerikanare. Men en mycket bra och intressant läsning.
Med tummen upp till detta och jag får verkligen hoppas att din otur lugnar ner sig framöver.
Jag undrar bara om du har råd att leva på vatten å bröd ens med dina utgifter till vardags?
Super bra kämpat i alla fall, Ha´det gött!   smile

Tackar så mycket kul du gilar den, det är ju en sak som är bra när bilen står i garaget på vintern så kostar den inte så mycket, fast igår beställde jag en ny cabmotor/pump som sköter hydrauliken för cabkolvarna så det blev lite ändå.
I vinter har det mest varit husrenovering som gällt men snart är det väl bilen som får mer uppmärksamhet igen, fast man ska hinna med att bygga om garaget i sommar också, hm på nåt sätt ska det gå dygnet har ju ändå 24timmar big_smile
Ja vatten och bröd ska man väl lyckas få råd med på nåt sätt iaf  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
saabmaffian
28 februari 2013 · 94 Inlägg

Nu har jag läst igenom hela tråden och måste säga att man blir imponerad av bygget, jävligt bra gjort.

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
N_W V8 de bästa som finns!
2 april 2013 · 1 092 Inlägg

Nu är ju våren här så nu är tankarna inne på bilen igen, har en del saker på gång, lackade om grillen i helgen.
Nya cabmotorn är hemma och ska i bilen, sen efter besiktning i Juni åker nog bakaxeln i också.

Jag blev inbjuden till Hot-rod och custommässan den 20-21 April i Sundsvall så det blir ju lite kul med utställning på dagen och skön rock n roll musik på spelningarna på kvällen smile

http://hotrodshow.se/

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
3 april 2013 · 1 092 Inlägg

Jag gjorde klart presentationsbilden för bilen till mässan igår, den blir 1,2x0,8m när den är printad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-5cb686aa0235e8791a6d9786d23d6ad9.jpg

Senast redigerat av N_W (13 april 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
13 april 2013 · 1 092 Inlägg

Startade bilen igår för första gången sedan oktober, startade så snällt så smile

Har polerat hemma i garaget också,  gör klart det sista imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-8b68715e37b6fd87ed48fed9a576c9e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-a26639e46cbc3dbe86f27bbf17447741.jpg

Senast redigerat av N_W (13 april 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang