Manuellkonvertera en 965 3,0 aut

Varan
21 november 2010 · 52 Inlägg

Hejsan jag ska manuell konvertera min 965 automatare.

Jag undrar om det är ngn som har gjort de innan och i så fall vad besiktningsgubbarna säger om det?

Undrar även vad det är man behöver för att göra de och om de är ngt speciellt man ska tänka på?

Behövs de något mer än:

Växellåda med spakställ

Kardan

Svänghjul + koppling

Slavcylinder

Pedalställ

Kom gärna med ideer och förslag!

Volvo 745 "T5" (1990)
Sharky
21 november 2010 · 10 287 Inlägg

Här har du gällande regelverk:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Dvs från 89 så kan det bli problem.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Winternight
21 november 2010 · 63 Inlägg

Bilprovningen bryr sig inte om du byggt om från auto till Manuell, Flera bilar går så här iaf och det är bara att besikta år efter år, Fast är de nån petig besiktningsman så kan de väl bli liv, Men vad kostar en REGbesiktning? 300,

Pim_Pim
21 november 2010 ·

380kr tror jag det är

Sharky
21 november 2010 · 10 287 Inlägg

Men grejen är att du inte kan regbesikta med det om någon är petig och stoppar dig. Det räknas som en icke spårbar motor och du ändrar något som ingår i avgascertifieringen och då måste du göra en egen avgascertifiering. Vilket i och för sig torde gå men sannolikt kosta sjusiffrigt.

Tror ni annat - sluta tro. Vet ni annat - ta då upp det i tråden jag länkade till eftersom det är faktatråden när det gäller vad som gäller för motorbyten.

Notera också att vad som gällde för typ fem år sedan var helt annat. Och det som byggdes om då byggdes under dom gamla reglerna.

/Göran

Winternight skrev:
Men vad kostar en REGbesiktning? 300,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Varan
23 november 2010 · 52 Inlägg

okey tack för svaren.

Blir nog att ringa och fråga bilprovningen innan jag köper grejerna.

Men är de ngn som vet om de behövs några mer delar än de som jag skrev?

För har en kille som säljer sin 965:a 2,5 manuell i delar så ska köpa grejerna av honom och hade vart tråkigt om man missar ngt som man måste jaga rätt på senare när han har allt som behövs.

Senast redigerat av Varan (23 november 2010)

Volvo 745 "T5" (1990)
Sharky
23 november 2010 · 10 287 Inlägg

Problemet är att olika stationer är olika hårda. Så det gäller att hitta en som endera inte bryr sig eller som inte kan hela regelverket.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 november 2010 · 2 307 Inlägg

Det enklaste hade nog vart å regga om den med 2.5an å+ sen byta till 3.0 det e ju ingen fysiskt skillnad man kan se på motorerna

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Bensinskallen P o r s c h e
23 november 2010 · 1 700 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Det enklaste hade nog vart å regga om den med 2.5an å+ sen byta till 3.0 det e ju ingen fysiskt skillnad man kan se på motorerna

Problemet är att det är samma sak där, man får inte byta hela motorpaketet heller.

Annars hade det bara varit att påstå att motorn var utbytt till 2,5 + manuell från början, men somsagt, efter -93 är det stenförbud mot sådant, svårt efter -89.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 november 2010 · 2 307 Inlägg

E absolut ing problem att byta motor i bilar efter 93 går hur bra som helst. Men man kan ju inte påstå att det e en 2.5a när det e en 3.0 när man reggar då får man ju gå efter motor nummer å ha chassinummer på bilen motorn kommer ifrån så går det aldeles utmärkt.

Om 3.0 hade funnits med automat så hade det inte vart några problem att regga om den till manuell heller det e bara å få intyg från volvo att motorn uppfyller kraven med manuell. Å ja det går att få. Vet en som byggde om en V70R 98 till manuell å det gick fint att regga han fick ett intyg från oss (Bilia) att alla delar han hadde på överenstämde med original för en V70R Med manuell sen va det bara att regga

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Sharky
23 november 2010 · 10 287 Inlägg

Det finns de facto ett stoppdatum för att byta till annan motor i ej ombyggt fordon i bil inregistrerad efter 1/1 -93. Att det kan halka igenom för att vissa stationer vet mindre eller inte bryr sig händer iofs.

I inlägg nr 55:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 45&p=3

Så har vi en som fick tvärtji att få papper från Volvo när han försökte och man kan också se på Gustafs kommentar att det kan skilja oerhört mellan stationer.

Det sura är om man bygger och chansar och sedan träffar på en övernitisk besiktningsman. Så det bästa torde vara att kratta manegen ordentligt innan man börjar bygga om.

Jag har själv varit med om ett fall med en B230FT i en Volvo 240 där besiktningmannen krävde att få se var enda jädra pryl innan han gav sig (trots att det var ett riktigt seriöst bygge).

/Göran


JaggaChafen skrev:
E absolut ing problem att byta motor i bilar efter 93 går hur bra som helst. Men man kan ju inte påstå att det e en 2.5a när det e en 3.0 när man reggar då får man ju gå efter motor nummer å ha chassinummer på bilen motorn kommer ifrån så går det aldeles utmärkt.

Om 3.0 hade funnits med automat så hade det inte vart några problem att regga om den till manuell heller det e bara å få intyg från volvo att motorn uppfyller kraven med manuell. Å ja det går att få. Vet en som byggde om en V70R 98 till manuell å det gick fint att regga han fick ett intyg från oss (Bilia) att alla delar han hadde på överenstämde med original för en V70R Med manuell sen va det bara att regga

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 november 2010 · 2 307 Inlägg

Sharky skrev:
Det finns de facto ett stoppdatum för att byta till annan motor i ej ombyggt fordon i bil inregistrerad efter 1/1 -93. Att det kan halka igenom för att vissa stationer vet mindre eller inte bryr sig händer iofs.

I inlägg nr 55:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 45&p=3

Så har vi en som fick tvärtji att få papper från Volvo när han försökte och man kan också se på Gustafs kommentar att det kan skilja oerhört mellan stationer.

Det sura är om man bygger och chansar och sedan träffar på en övernitisk besiktningsman. Så det bästa torde vara att kratta manegen ordentligt innan man börjar bygga om.

Jag har själv varit med om ett fall med en B230FT i en Volvo 240 där besiktningmannen krävde att få se var enda jädra pryl innan han gav sig (trots att det var ett riktigt seriöst bygge).

/Göran


JaggaChafen skrev:
E absolut ing problem att byta motor i bilar efter 93 går hur bra som helst. Men man kan ju inte påstå att det e en 2.5a när det e en 3.0 när man reggar då får man ju gå efter motor nummer å ha chassinummer på bilen motorn kommer ifrån så går det aldeles utmärkt.

Om 3.0 hade funnits med automat så hade det inte vart några problem att regga om den till manuell heller det e bara å få intyg från volvo att motorn uppfyller kraven med manuell. Å ja det går att få. Vet en som byggde om en V70R 98 till manuell å det gick fint att regga han fick ett intyg från oss (Bilia) att alla delar han hadde på överenstämde med original för en V70R Med manuell sen va det bara att regga

Å vad står det här då???

"I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!)."

Det står i tråden du länkar till svårt att få å omöjligt e 2 skilda saker. OM man känner rätt personer på Volvo borde det inte vara en omöjlighet. En 960 2.5 med manuell låda e ju förmodligen certifierad å papprena borde gå att få ut får man det så e det fullt genomförbart. Detta betyder ju dock att man måste använda komplett drivlina från den bilen.

Eller hur?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
schnauz
24 november 2010 · 1 758 Inlägg

Volvo lämnar inte ut några avgascertifikat för motorbyten! Däremot kan man göra en komponentkontroll på vissa Volvoverkstäder, det som görs då är att motorn och dess kringutrustning kontrolleras och att man sedan skriver ut ett intyg som försäkrar att motorn är i originalmässigt utförande vad gäller de komponenter som påverkar prestanda och avgasrening (rätt spridare, katalysator, BTR, etc).
Problemet i detta fallet är att 960 & S/V90 aldrig har avgascertifierats med 3-litaren och manuell låda. En 2,5 är inga problem att regga om som manuell, eftersom Volvo har certifierat den kombinationen. Men för 3-litaren är det bara automat som gäller om man ska följa regelboken (om man inte pungar upp med de miljoner som det lär kosta att certifiera kombinationen.)
Observera att det gäller "vanliga" personbilar. Reggar man om som ombyggt eller amatörbyggt fordon så är det fritt fram att byta låda.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 november 2010 · 2 307 Inlägg

schnauz skrev:
Volvo lämnar inte ut några avgascertifikat för motorbyten! Däremot kan man göra en komponentkontroll på vissa Volvoverkstäder, det som görs då är att motorn och dess kringutrustning kontrolleras och att man sedan skriver ut ett intyg som försäkrar att motorn är i originalmässigt utförande vad gäller de komponenter som påverkar prestanda och avgasrening (rätt spridare, katalysator, BTR, etc).
Problemet i detta fallet är att 960 & S/V90 aldrig har avgascertifierats med 3-litaren och manuell låda. En 2,5 är inga problem att regga om som manuell, eftersom Volvo har certifierat den kombinationen. Men för 3-litaren är det bara automat som gäller om man ska följa regelboken (om man inte pungar upp med de miljoner som det lär kosta att certifiera kombinationen.)
Observera att det gäller "vanliga" personbilar. Reggar man om som ombyggt eller amatörbyggt fordon så är det fritt fram att byta låda.

Du har både rätt å fel.

Vi börjar med det rätta. Jag sa att man skulle ta allt ifrån 2.5an med manuell inclusive motorn regga med denna å sedan byta till 3.0 då det förmodligen aldrig kommer att märkas vid en vanligt besiktning Å det går att genomföra. Precis som du säger.

Det som va fel e

3,0 finns med manuell i s/v90 men den har då ett annat effektuutag än vad automaten har men det e dock fortfarande på 3 liter

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
BOLIN_
24 november 2010 · 2 763 Inlägg

Men om man t.ex. reggar med 3,0L från s/v90 med manuell låda och sen efter reggningen byter boxarna, borde man inte få samma hästar i den då som i 3,0L med automaten, dvs 204hk??

Volvo - For Life
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 november 2010 · 2 307 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Men om man t.ex. reggar med 3,0L från s/v90 med manuell låda och sen efter reggningen byter boxarna, borde man inte få samma hästar i den då som i 3,0L med automaten, dvs 204hk??

Tror faktiskt det e mer som skiljer troligen kammarna då 3.0 med manuell har mer vrid men mindre effekt. så det e nog inte så lätt

Så för att göra detta halvrätt så krävs hela drivlinepaketet från antingen 3,0 manuell eller 2,5 manuell med boxar å allt.

Men om man pillar i en vanlig 3,0 med 204hk efter regg så kommer det förmodligen aldrig märkas vid en vanlig besiktning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Germax
24 november 2010 · 12 086 Inlägg

Det här med intyg verkar inte va något formellt problem iaf, jag har en bekant vars far är bundis med en volvoåterförsäljare/verkstad och det var inga problem att få intyg där.

Brådhis * Voff voff *
24 november 2010 · 10 276 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Det enklaste hade nog vart å regga om den med 2.5an å+ sen byta till 3.0 det e ju ingen fysiskt skillnad man kan se på motorerna

Är det inte så att 2.5:an har en luftpumpsanslutning upp på toppen/ventilkåpan som 3.0 saknar? Eller har månne både 2.5 och 3.0 den från 1995 och framåt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 november 2010 · 2 307 Inlägg

Brådhis skrev:

JaggaChafen skrev:
Det enklaste hade nog vart å regga om den med 2.5an å+ sen byta till 3.0 det e ju ingen fysiskt skillnad man kan se på motorerna

Är det inte så att 2.5:an har en luftpumpsanslutning upp på toppen/ventilkåpan som 3.0 saknar? Eller har månne både 2.5 och 3.0 den från 1995 och framåt?

//Brådhis

Det e mkt möjligt har jag aldrig tänkt på. Men hade du reagerat över det på en vanlig besiktning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Brådhis * Voff voff *
24 november 2010 · 10 276 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Brådhis skrev:

JaggaChafen skrev:
Det enklaste hade nog vart å regga om den med 2.5an å+ sen byta till 3.0 det e ju ingen fysiskt skillnad man kan se på motorerna

Är det inte så att 2.5:an har en luftpumpsanslutning upp på toppen/ventilkåpan som 3.0 saknar? Eller har månne både 2.5 och 3.0 den från 1995 och framåt?

//Brådhis

Det e mkt möjligt har jag aldrig tänkt på. Men hade du reagerat över det på en vanlig besiktning

Nej, sannolikt är det inget som en besiktningsman tänker på! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang