Stoppa buskörning?

gamlingen
23 november 2010 · 5 198 Inlägg

2ooSX skrev:

EmilHammarlund skrev:

2ooSX skrev:
Åhå.. kinkiga dom flesta verkar vara, jag menar.. man har ju lite vett när man sladdar? det finns visserligen idioter inom allt, men när jag sladdar så tänker jag före och det går inte snabbt kan ja säga.. ja gasar till och släpper gasen, det går fortare att köra rakt fram.

Så om en bil med friktionsdäck utan ABS åker rakt fram istället för jag som kommer med Nya dubbade däck och sladdar betydligt långsammare anser jag säkrare..  yttra er inte om något när ni inte har fakta..

Är ni så jävla duktiga själv? har ni aldrig kört över 120 km/h?.. någon här som yttrat sig om att det är livsfarligt här att sladda, har nog kört 160 km/h +.. tänk att åka på en oljefläck och möta en barnfamilj? och frontalkrocka?..  eller väja för ett djur? ..

Eller så kör man rakt fram i samma hastighet som man skulle sladdat i. Ännu säkrare.
(Hoppas du inte ser detta som ett påhopp, kunde inte låta bli... Har kört i 150 med 240in men får försvara mig med den goda väghållningen (färja i storm) i den hastigheten.

Ja, eller så säljer man bilen och klipper körkortet och aldrig mer kör bil, ännu säkrare.. nejdå, tar inte illa upp. ja, i 150 km/h kan det hända otäcka olyckor wink

Det skulle säkerligen MÅNGA garaget användare behöva göra.

gamlingen
23 november 2010 · 5 198 Inlägg

fjanthjulsdrift skrev:
värst va de klankas ner på 2ooSX nu då? ni som klagar är ju inga änglar heller på ett eller annat sätt

Ingen har sagt nåt om att nån är änglar..

fjanthjulsdrift tesagt e tesagt!
23 november 2010 · 21 Inlägg

Ingen har sagt nåt om att nån är änglar..

jo jag, jag sa inte att dem sa. suck

Senast redigerat av fjanthjulsdrift (23 november 2010)

2FFU
snaku
23 november 2010 · 155 Inlägg

2ooSX hört talas om att överskatta sin egen förmåga? Menar det inte som ett angrepp på dig. Men det är väldigt svårt att säg att man vet vad man pysslar med när man kör. Objektivitet och trafik går sällan hand i hand tvärr.
Skulle man nu vara väldigt duktigt på att köra så spelar det faktiskt ingen roll. Personen du möter kan vara en idiot. En dåre som är ute å vandrar i svarta kläder och lyssnar på mp3 och kliver rakt ut i vägen i den korsning du just håller på att ta på sniskan.

Det kan gå snett ÖVERALLT! För vem som helst. Bara att köra bil är juh en risk. Leka gör de flesta, även jag. Men det finns ställen som är bättre lämpade än andra. Grejen med bostadsområden/byn/stan är juh att sannolikheten att du ska skada nån annan än dig själv är så mycket större än en bit utan för. Finns helt enkelt mycket mera att krocka i om  något skiter sig.  Även i låga farter så kan det gå riktigt jävla illa. 

Går att hålla på att diskutera en jävla massa om att det är fel att köra fort och leka och allt möjligt ditten datten. Men faktum kvarstår att leka och köra fort i stan är direkt idiotiskt.

P.S handlar juh inte bara om varelser. Utan om föremål, så jävla roligt är det inte när någon sladdar in i ens bil som står parkerad ute på vägen. Varje vinter så ser man juh flera trådar som handlar just om att nån dåre vart ute å lekt och råkat smälla en parkerad bil.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Rinnegan Malleus Malificarum
23 november 2010 · 2 401 Inlägg

Diggar alla hel-idiotiska resonemang när det kommer till att sladda i stan.

Oavsett om det går 20, 30 eller 50km/h, vad tror du en ett och ett halvt tons bil kan göra med en människokropp?
Oavsett om du har ABS eller inte, hur lätt tror du det är att få stopp på ovannämnda bil när du kommer och glider i 20, 30 eller respektive 50km/h?


Tänk fan efter. Spelar ingen roll om du säger att du har kontroll, oavsett vad du smäller med så åsamkar det smärta för någon, om det nu är fysisk eller mental smärta.
Hur tror du en unge skulle känna sig om du har nu klippt deras nya katt och klämt sönder inälvorna på den, så du får slå ihjäl katten själv på plats?
Eller om du klipper en familjs nya bil, en familj som nu kanske inte har råd med en ny bil och har ingen försäkring på den?


Någon jävla intelligens får det vara. Om ni ska sladda, gör det på bana.

Senast redigerat av Rinnegan (23 november 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rinnegan Malleus Malificarum
23 november 2010 · 2 401 Inlägg

2ooSX skrev:
Ber dig bara läsa mina tidigare inlägg, har inget mer att säga.. försök förstå, jag kör inte som en idiot, jag tänker till och ser mig för innan.. läs om, gillar du inte mig..så thats it.

Om man ska köra 130 km/h, så gör det på bana.

Menade nu inte exklusivt dig heller. Men att sladda i en by, stad eller dylikt, oavsett hur glesbyggt och glesbebott det må vara, är ingen bra idé.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
guwib
23 november 2010 · 624 Inlägg

håller med 200sx..1000%
jag sladdar överallt, när jag vill, var jag vill.. men jag gör det med lite sunt förnuft!
bor mitt i sthlm..på väg till jobbet passerar jag en stor korsning där jag tar vänster ut på en typ 3filig väg. 30 sträcka hela vägen,skola som jag gick i 1-6...tror ni jag bryr mig när jag kommer där kl 05:45?inte ett jävla piss!!fullt ställ hela vägen och drar ur hela trean över vägbanan, bra mkt snabbare än 30..
men är kl av ngn anledning närmre skolstart ja då blir det till att ta det lilla lugna..-enkelt!

jag vet vad jag kan och inte kan..premiera sladdandet "buskörningen"!,detta ger dem livsviktig erfarenhet när det väl gäller om man plötsligt tappar kontrollen...bättre styra emot än att släppa ratten och blunda.

i vintras som vanlig kom ja på ställ ut mot åkersberga på gamla vägen., vad har hänt jo en kärring har kört av vägen... hur i helvete då tänker ja.. på samma sträcka som hon säkert körde i 40 och åkte av, där håller jag 70 på ställ!erfarenhet....!
passerar ofta bilar i diket, blir alltid lika förvånad och tänker,hur fan har det gått till när jag vet hur JAG kör...men det är skillnad på köra bil och KUNNA köra bil.
sjöis och bus gör sitt för medvetenheten!

MEN jag vet när det går och när det är dags att lägga av och krypa fram. många gånger är det jag som varit stoppkloss och krypit fram på de mörka landsvägarna utanför norrtälje, när det är halt och jävlig..det skiter jag i , för jag vill inte åka av vägen., och än har jag inte gjort det.kommer säkert garanterat..men den dagen den sorgen.
det gäller  för bilkörning som med allt annat..med lite sunt förnuft kommer man långt!

sen har man ju "sportsystem" lol tongue  på 740n för att löst folk skall höra att man kommer och ställa sig i säkerhet..smile

man får välja sina ställen och tillfällen helt enkelt. Tätbebyggt område efter kl 10 kan ju uppfattas som jävligt korkat exempelvis!







2ooSX skrev:

CHEEVA skrev:

2ooSX skrev:
Åhå.. kinkiga dom flesta verkar vara, jag menar.. man har ju lite vett när man sladdar? det finns visserligen idioter inom allt, men när jag sladdar så tänker jag före och det går inte snabbt kan ja säga.. ja gasar till och släpper gasen, det går fortare att köra rakt fram.

Så om en bil med friktionsdäck utan ABS åker rakt fram istället för jag som kommer med Nya dubbade däck och sladdar betydligt långsammare anser jag säkrare..  yttra er inte om något när ni inte har fakta..

Är ni så jävla duktiga själv? har ni aldrig kört över 120 km/h?.. någon här som yttrat sig om att det är livsfarligt här att sladda, har nog kört 160 km/h +.. tänk att åka på en oljefläck och möta en barnfamilj? och frontalkrocka?..  eller väja för ett djur? ..

det är som så här att det är skillnad att köra fort/brett och att köra som en jävla idiot !! kör man på sladd i ett bostads område med barn runt om är det något som inte står rätt till där uppe

Det kan gå illa när man minst anar det när man kör för fort också..  och jag kör inte som en idiot och ignorerar allihopa i byn här.. jag talar inte för alla som sladdar, utan bara för mig.. ser jag folk i närheten sladdar jag inte, men där jag anser är säkert sladdar jag I BYN..  och nej, ni vet inte vad som är säkert för mig.. så ni kan inte heller då säga att det inte är säkert.. varför väger era ord tyngre än mina? Det finns platser HÄR i byn som är ÖPPNA.. och man KOLLAR.. sen sladdar försiktigt, jag kör absolut inte som på en industriområde.. oftast ligger jag på min sida av körbanan bara..  sen hur annat folk gör vet jag inte.
Men jag vet hur jag kör..

who´s the man?
SportPilot Ubåtsingenjör
23 november 2010 · 7 230 Inlägg

2ooSX skrev:
Ett tidigare inlägg i tråden ej från mig:

"Kan säga att jag ibland kör på bredden på mycket olämpliga ställen där mycket och många kan komma till skada faktiskt. Jag är ärlig bara... och det ändå jag är riktigt rädd för det är polisen, vet inte hur många jag talar för, men antagligen en hel del!

Ett tips bara..."

Så förstår inte varför alla tar så illa upp av mina inlägg tongue

Många kom in sent i tråden och inte sett det där bara smile men den killen som skrev det har ju förklarat för allt folk här på garaget att han inte är särsklit smart... och absolut inte borde ha körkort

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rinnegan Malleus Malificarum
23 november 2010 · 2 401 Inlägg

guwib skrev:
håller med 200sx..1000%
jag sladdar överallt, när jag vill, var jag vill.. men jag gör det med lite sunt förnuft!
bor mitt i sthlm..på väg till jobbet passerar jag en stor korsning där jag tar vänster ut på en typ 3filig väg. 30 sträcka hela vägen,skola som jag gick i 1-6...tror ni jag bryr mig när jag kommer där kl 05:45?inte ett jävla piss!!fullt ställ hela vägen och drar ur hela trean över vägbanan, bra mkt snabbare än 30..
men är kl av ngn anledning närmre skolstart ja då blir det till att ta det lilla lugna..-enkelt!

jag vet vad jag kan och inte kan..premiera sladdandet "buskörningen"!,detta ger dem livsviktig erfarenhet när det väl gäller om man plötsligt tappar kontrollen...bättre styra emot än att släppa ratten och blunda.

i vintras som vanlig kom ja på ställ ut mot åkersberga på gamla vägen., vad har hänt jo en kärring har kört av vägen... hur i helvete då tänker ja.. på samma sträcka som hon säkert körde i 40 och åkte av, där håller jag 70 på ställ!erfarenhet....!
passerar ofta bilar i diket, blir alltid lika förvånad och tänker,hur fan har det gått till när jag vet hur JAG kör...men det är skillnad på köra bil och KUNNA köra bil.
sjöis och bus gör sitt för medvetenheten!

MEN jag vet när det går och när det är dags att lägga av och krypa fram. många gånger är det jag som varit stoppkloss och krypit fram på de mörka landsvägarna utanför norrtälje, när det är halt och jävlig..det skiter jag i , för jag vill inte åka av vägen., och än har jag inte gjort det.kommer säkert garanterat..men den dagen den sorgen.
det gäller  för bilkörning som med allt annat..med lite sunt förnuft kommer man långt!

sen har man ju "sportsystem" lol tongue  på 740n för att löst folk skall höra att man kommer och ställa sig i säkerhet..smile

man får välja sina ställen och tillfällen helt enkelt. Tätbebyggt område efter kl 10 kan ju uppfattas som jävligt korkat exempelvis!

Finns inget jävla koncept i universum som heter 'sladda med sunt förnuft' när det gäller städer.

Skiter i om bilen rattas av Ken Block, Travis Pastrana eller Hübinette, för eller senare så smäller det när du är ute och har kul, och då i bästa fall så får du punga ut ett antal tusen, i värsta fall så kan du ha vållande till annans död på sinnet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
guwib
23 november 2010 · 624 Inlägg

Eller om du klipper en familjs nya bil, en familj som nu kanske inte har råd med en ny bil och har ingen försäkring på den?


Någon jävla INTELLIGENS får det vara. Om ni ska sladda, gör det på bana

tips på bana öppen för allmänheten dygnet runt utan avgift, nära men ändå långt ifrån allt och alla ??


köra bil utan försäkring kan nog bli dyrt, hört talas om trafikförsäkringsföreningen?  här kan du läsa på lite - www.tff.se/

who´s the man?
Rinnegan Malleus Malificarum
23 november 2010 · 2 401 Inlägg

guwib skrev:
Eller om du klipper en familjs nya bil, en familj som nu kanske inte har råd med en ny bil och har ingen försäkring på den?

En till* ny bil efteråt den ovannämnda som du nu så vackert smällde på.

guwib skrev:
tips på bana öppen för allmänheten dygnet runt utan avgift, nära men ändå långt ifrån allt och alla ??

Om du nu är så kåt på att sladda och köra som ett arsel, packa dig till banan närmast dig. Du har väl en bil, eller hur?

Senast redigerat av Rinnegan (23 november 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
guwib
23 november 2010 · 624 Inlägg

En till* ny bil efteråt den ovannämnda som du nu så vackert smällde på.
kommenterar du det du själv har skrivit??

who´s the man?
Rinnegan Malleus Malificarum
23 november 2010 · 2 401 Inlägg

guwib skrev:
En till* ny bil efteråt den ovannämnda som du nu så vackert smällde på.
kommenterar du det du själv har skrivit??

Nej, jag rättade till det jag har skrivit med hjälp av att du nu citerade skiten.

Om du nu inte förstog det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jimmzzan
23 november 2010 · 1 168 Inlägg

guwib skrev:
Eller om du klipper en familjs nya bil, en familj som nu kanske inte har råd med en ny bil och har ingen försäkring på den?


Någon jävla INTELLIGENS får det vara. Om ni ska sladda, gör det på bana

tips på bana öppen för allmänheten dygnet runt utan avgift, nära men ändå långt ifrån allt och alla ??


köra bil utan försäkring kan nog bli dyrt, hört talas om trafikförsäkringsföreningen?  här kan du läsa på lite - www.tff.se/

Det är inte det de handlar om. att det ska finnas en självklarhet att en bana ska finnas så vi kan busköra. det är en självklarhet att vi som har tagit körkort (vilket som) ska följa trafikreglerna till punkt o pricka. passar det inte så gör vi som alla gör, vi sladdar och beter oss helvete! vilka får lida, dom med nersladdade stolpar. intrycka lastbilssläp efter alla har åkt in på en sladd och sen bara dragit. är sjuuuuuuuuuukt va många blir drabbade för en ska va lyckopillret inför några.

Hoppas du fattar. själv buskör jag. så dubbelmoral på mig. dock har jag mage till att skämmas så jag står för det jag kör ner och in i. smile
och nej jag satsar inte full gas mot bostadsområden. vi har fina plättar här där det inte är annat än asfalt och garage.

guwib
23 november 2010 · 624 Inlägg

nej jag gjorde ju inte det., tack för att du rede ut missförståndet..

men säg mig.. vem är du att döma? verkar nästan vara lite av en häxjakt från din sida..Malleus Malificarum=)

who´s the man?
guwib
23 november 2010 · 624 Inlägg

jimmzzan skrev:

guwib skrev:
Eller om du klipper en familjs nya bil, en familj som nu kanske inte har råd med en ny bil och har ingen försäkring på den?


Någon jävla INTELLIGENS får det vara. Om ni ska sladda, gör det på bana

tips på bana öppen för allmänheten dygnet runt utan avgift, nära men ändå långt ifrån allt och alla ??


köra bil utan försäkring kan nog bli dyrt, hört talas om trafikförsäkringsföreningen?  här kan du läsa på lite - www.tff.se/

Det är inte det de handlar om. att det ska finnas en självklarhet att en bana ska finnas så vi kan busköra. det är en självklarhet att vi som har tagit körkort (vilket som) ska följa trafikreglerna till punkt o pricka. passar det inte så gör vi som alla gör, vi sladdar och beter oss helvete! vilka får lida, dom med nersladdade stolpar. intrycka lastbilssläp efter alla har åkt in på en sladd och sen bara dragit. är sjuuuuuuuuuukt va många blir drabbade för en ska va lyckopillret inför några.

Hoppas du fattar. själv buskör jag. så dubbelmoral på mig. dock har jag mage till att skämmas så jag står för det jag kör ner och in i. smile
och nej jag satsar inte full gas mot bostadsområden. vi har fina plättar här där det inte är annat än asfalt och garage.

vad handlar ditt inlägg om??hmm

who´s the man?
Rinnegan Malleus Malificarum
23 november 2010 · 2 401 Inlägg

guwib skrev:
nej jag gjorde ju inte det., tack för att du rede ut missförståndet..

men säg mig.. vem är du att döma? verkar nästan vara lite av en häxjakt från din sida..Malleus Malificarum=)

Så det är nu en automatisk häxjakt för att jag tycker att sladda med bilar som väger bra över 1ton i bebyggda områden är ren och skär idioti?

Den enda gången jag har ens varit över hastighetsgränsen var på en nerlagd flygbas, cirka 3km från närmaste hus. Är det verkligen fullt så svårt att förstå att du lär inte få stopp på en bil mitt i en sladd om du nu måste det?


EDIT- Nu är jag verkligen inte en person som tappar tålamodet lätt, men när ni leker med andras säkerhet och ibland liv bara för att ha kul, så har jag inte mycket förstående över till det.

Senast redigerat av Rinnegan (23 november 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jimmzzan
23 november 2010 · 1 168 Inlägg

guwib skrev:

jimmzzan skrev:

guwib skrev:
Eller om du klipper en familjs nya bil, en familj som nu kanske inte har råd med en ny bil och har ingen försäkring på den?



tips på bana öppen för allmänheten dygnet runt utan avgift, nära men ändå långt ifrån allt och alla ??


köra bil utan försäkring kan nog bli dyrt, hört talas om trafikförsäkringsföreningen?  här kan du läsa på lite - www.tff.se/

Det är inte det de handlar om. att det ska finnas en självklarhet att en bana ska finnas så vi kan busköra. det är en självklarhet att vi som har tagit körkort (vilket som) ska följa trafikreglerna till punkt o pricka. passar det inte så gör vi som alla gör, vi sladdar och beter oss helvete! vilka får lida, dom med nersladdade stolpar. intrycka lastbilssläp efter alla har åkt in på en sladd och sen bara dragit. är sjuuuuuuuuuukt va många blir drabbade för en ska va lyckopillret inför några.

Hoppas du fattar. själv buskör jag. så dubbelmoral på mig. dock har jag mage till att skämmas så jag står för det jag kör ner och in i. smile
och nej jag satsar inte full gas mot bostadsområden. vi har fina plättar här där det inte är annat än asfalt och garage.

vad handlar ditt inlägg om??hmm

Du uttryckte dej på ungefärlig sett "ge oss en bana som är tillgänglig 365dagar om året, 24h om dygnet då. annars sladdar vi o håller på som vi gör" uppfattade jag det som smile
menade bara att ska vi sladda, är det upp till var och en o skaffa sej make till o dra dit där det är lagligt att köra vilde. dvs bana då.

Det var inget. läste igenom ditt igen och fick ny uppfattning.
tror inte det är möjligt tyvärr!

Senast redigerat av jimmzzan (23 november 2010)

Rquired Allmänt envis
23 november 2010 · 12 512 Inlägg

guwib: Undrar du hur alla dessa förare kört i diket där du drar fram i 70km/h på ställ? Vet du inte svaret på den frågan är du förmodligen en mycket sämre förare än du tror, vilket de flesta är.

Att koncentrerat köra på sladd är en sak, att råka ut för en situation när man inte är beredd på det en helt annan. Att sladda i 70km/h* är vi säger en svårighetsgrad x, inget tal nämnt inget tal för någon att haka upp sig på.

Om ovanstående är x, då är "köra i 30km/h och råka på något oförutsett, tex att bilen råkar i sladd" kanske 4x, det vill säga fyra gånger så svårt. Och det man inte förstår om man inte varit med om det själv är att "oförutsett" inte är att man tänker "hmm, där kan vara halt" och så ställer sig bilen plötsligt på tvären.

Nej, oförutsett är när du en varm sommardag kör genom en kurva du kört igenom tusentals gånger (Många av dessa avsevärt mycket fortare än just denna dag) lugnt tillbakalutad med en mysig låt på radion och plötsligt förlorar kontrollen över bilen. På grund av grus på vägen, eller att asfalten "blöder", det spelar ingen roll varför det viktiga för exemplet är att du inte är beredd.

I en sådan situation, eller efteråt rättare sagt, förstår man vad som menas med "Förvandlas från förare till passagerare". En rätt känd term/fenomen många förare uttryckt, många av dem skickliga förare inom diverse sporter som kanske besitter mer skicklighet än Garaget.org tillsammans.

Så frågan är: Tror du på fullaste allvar att du har skicklighet, erfarenhet eller reflexer nog att hantera varje situation som riskerar uppkomma om du sladdar på olämpliga områden?

Senast redigerat av Rquired (23 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Putteliten
23 november 2010 · 9 078 Inlägg

Mycket bra skrivet Rquired. Äntligen en som kan formulera sig ordentligt i den här tråden! Hoppas bara att dom som säger annat fattar också!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang