Stoppa buskörning?

guwib
23 november 2010 · 624 Inlägg

nej knappast men mitt idoga sladdande har gjort att jag och många med mig per automatik har lättare att hantera bilen vid en oförutsedd händelse
sen är ju frågan i sig ganska löjlig- men det är ju som man säger- för att bli gammal o klok måste man vara ung och dum..
min bilkörning har lugnat sig med åren kan jag säga, men hastightesbegränsningen gäller inte mig!=P

vad vet du om mitt sladdande på olämliga ställen?

who´s the man?
Rquired Allmänt envis
23 november 2010 · 12 512 Inlägg

guwib skrev:
nej knappast men mitt idoga sladdande har gjort att jag och många med mig per automatik har lättare att hantera bilen vid en oförutsedd händelse
sen är ju frågan i sig ganska löjlig- men det är ju som man säger- för att bli gammal o klok måste man vara ung och dum..
min bilkörning har lugnat sig med åren kan jag säga, men hastightesbegränsningen gäller inte mig!=P

vad vet du om mitt sladdande på olämliga ställen?

Jag tror mig veta tillräckligt av vad du skrivit hittils, att tro att lite lekande med en bakhjulsdriven förbereder en för en situation enligt mitt föregående inlägg är ungefär som att dra på sig en T-shirt och tro att den skulle skydda en om man tar en kula.

Visst, din T-shirt är ett lager till för kulan att ta sig igenom men i praktiken kan man lika gärna bortse från effekten. Detsamma gäller din "erfarenhet", du kommer aldrig hinna med att använda dig av den om du inte har en fruktansvärd tur eller heter Schumacher och skriver under psedonym.

Jag tror starkt på att för att bli "gammal och klok" måste man inse ovanstående, det har överhuvudtaget inget med hur många timmar eller i hur många kurvor man ställt upp sin bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SportPilot Ubåtsingenjör
23 november 2010 · 7 229 Inlägg

guwib skrev:
men hastightesbegränsningen gäller inte mig!=P

att säga något sådan kan lätt tolkas på fel sätt ... jag säger absolut inte att du kör som en idiot eller är en men när du skriver så där framstår du som en.

Vill bara säga att jag hoppas jag tolkat dig rätt och de tror jag att jag gjort med dvs att du kan köra för fort på vissa 70 90 och motorvägar, det tycker jag kan va okej om situationen tillåter det.

Men att köra för fort i bostadsområden förbi skolor och andra områden människor rör sig eller platser med mycket trafik är direkt korkat, och det tror jag att alla på det här forumet håller med om.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2010 · 17 477 Inlägg

MurranBoy skrev:
Jadu kära Svåger, vet precis vilken kurva du snackar om och den har jag också legat brett igenom. Även förbi ditt hus har jag en gång i tiden kört väldigt brett wink
Vilka är det som åker? Det är inte så många småungar som bort i Grisslehamn samt att alla känner ju alla. Det är iof inte det som är problemet, utan hur du ska gå till väga.

Det jag spontant kommer på, är det som tidigare har nämnts att göra något med en barnvagn..
Skaffa en gammal barnvagn och ställ dig i kurvan med en termos kaffe och invänta den som sladdar, sedan är det bara o skicka ut vagnen framför bilen när den kommer.
Det lär TA ordentligt på den som sladdar!

Eller så VATTNAR du i kurvan, så den som ska sladda brakar utanför vägen och skämmas för polarna lol

Till er andra: Polisen tar 20min på sig att komma och innan dom kommer vet man om att dom är på väg, har lockat polisen dit själv X antal gånger tidigare vid första snön och när gruset försvinner på våren (Nöta in nya sommardäcken)

Avisst! Vattna med slangen på brett munstycke så det fryser fint! Kratta gärna bort gruset först! När en eller två 740 faceplantat nån betonggris så lär ju intresset sjunka!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MurranBoy Streetracer
23 november 2010 · 66 Inlägg

Vilken diskunion det blev.
För att klargöra lite mer: Det är pojksponingar med färska körkort som sladdar runt, utan kontroll men mer kontroll än en stockholmare när det blir minusgrader...
Jotack, trafiken har lamslagit sthlm flera gånger p.g.a att det kommer snö, snöns fel? Nej dåliga stockholmare. Har bott där själv och jag vet vad jag snackar om!

Men den som ska sladda kan använda sunt förnuft att ta ett ställe som INTE ÄR ETT BOSTADSOMRÅDE!
Vad ni idioter gör i era bostadsområden "för jag kommer i min 240 och dunkar plåt och har 4 fjortisar i bilen medans jag försöker sladda med en biltematrimmad bil och spelar Eddie Meduza med MDS basarna" skiter jag i, ni får stå ert kasst om ni kör på någon, för det spelar inte någon roll om ni har nya hakka4 och abs och allt annat som bilar kan ha, NI KAN INTE REDA UT EN SÅDAN SITUATION!
Ni panikbromsar och kör över människan.....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2010 · 17 477 Inlägg

MurranBoy skrev:
Vilken diskunion det blev.
För att klargöra lite mer: Det är pojksponingar med färska körkort som sladdar runt, utan kontroll men mer kontroll än en stockholmare när det blir minusgrader...
Jotack, trafiken har lamslagit sthlm flera gånger p.g.a att det kommer snö, snöns fel? Nej dåliga stockholmare. Har bott där själv och jag vet vad jag snackar om!

Men den som ska sladda kan använda sunt förnuft att ta ett ställe som INTE ÄR ETT BOSTADSOMRÅDE!
Vad ni idioter gör i era bostadsområden "för jag kommer i min 240 och dunkar plåt och har 4 fjortisar i bilen medans jag försöker sladda med en biltematrimmad bil och spelar Eddie Meduza med MDS basarna" skiter jag i, ni får stå ert kasst om ni kör på någon, för det spelar inte någon roll om ni har nya hakka4 och abs och allt annat som bilar kan ha, NI KAN INTE REDA UT EN SÅDAN SITUATION!
Ni panikbromsar och kör över människan.....

Visst är det så. Jag gillar själv att skoja till det lite när första snön faller och då är givetvis mina 3 barn med! De vill ju åka brett! (Killar) Så det brukar som du säger bli en IKEA-parkering eller liknande. Chryslern är inte direkt lätthanterlig i halka... Men för att återgå till ditt problem så är väl barnvagnsalternativet inge bra? När krocken sker lär det ju uppdagas att ungen i fråga var en docka och då är det ju fritt fram igen! Kolla med grannarna om de är sugna på att bidra till en Volvo 740 för 3000 spänn och se till att "råka" möta den sladdande ungdomen i kurvan. Saker de minns om man säger så. Er Volvo är givetvis fullförsäkrad så några pengar lär ju inte förloras!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gamlingen
24 november 2010 · 5 198 Inlägg

Å herre jesus.. .är det verkligen vissa här man möter i trafiken.. lämna tillbaks bil å körkort å köp en pulka och gå till pulkabacken..

engineaddict
24 november 2010 · 1 060 Inlägg

proxXx skrev:
Jag tycker det bästa du kan göra är att prata med dom med snäll röst typ: att det vore snällt om ni inte sladdar i denna kurvan för mina barn kan springa ut! att skrika på dom gör det nog bara värre.

Ni som säger att han ska häva ut salt och sådant vad tänker ni med? är man ung och dum så är man att förstöra andras bilar är ju inte direkt snällt knappast bättre än att sladda..

Exakt vad jag tänkte.. Funkar garanterat bäst att bara prata med dom med en lugn och sansad ton när man förklarar läget, dom är inte dumma i huvudet (förhoppningsvis) de blir säkert bara värre om man är otrevlig mot dom, Hoppas allt löser sig... Peace

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן
BOFH
24 november 2010 · 13 Inlägg

Ang. att kontakta kommunen:
I mitt bostadsområde var det en boendeförening som kontaktade kommunen om "buskörning". Kommunens lösning var att sänka hastigheten i hela stadsdelen till 30km/h. Passerar nu en sträckning på 3km som förut var 70km/h eller 50km/h, beroende på bebyggelse, som nu är 30km/h rakt av.

Inte nog med att det inte stävjar någon som helst buskörning, men nu riskerar vi som kör normalt att bli av med körkortet varje gång man åker hemifrån. Ingen som bryr sig om hastighetsgränsen när den är så orimligt satt så "alla" kör alldeles för fort och om nån ändå ligger i 30 så hetsas det nåt helt fruktansvärt. Vilket är helt förståeligt. Jag får magsår.

Vet inte hur det ser ut där du bor, men det finns en reell risk att din kommun gör nåt liknande.

Om däremot någon granne pratat med mig när jag var 18 och var ute och sladdade så hade jag definitivt slutat på studs. (Beror väl lite på området också, vissa 18-åringar är bättre uppfostrade än andra.)

Janken Driver
24 november 2010 · 2 111 Inlägg

Denna tråd är underhållande. På ett skrämmande sätt, men ändå underhållande.

Trodde ärligt talat idioterna skulle droppa av från denna sida med tiden, tyvärr verkar det bara ha blivit fler.

(Den som tar åt sig gör det självmant, har inte pekat ut någon.)

Skriver man att det är riskfritt att åka på bredden runt en kurva med skymd sikt i ett bostadsområde så är man inte mogen nog att ha körkort. Att åka och sladda är kul, på rätt ställe.

Och ja, ni är säkert jätteduktiga på att sladda...

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
ironhead volvoraggare
24 november 2010 · 4 776 Inlägg

i dag när jag åkte med jobbarbilen och var på väg i från finsta te norrtälje så kommer det ett ljushuve och kör om hos trots väglaget. börjar med att får sladd i finstakorsningen med sin mörkblåa 850 men reder upp det men så tappar denne fästet upp vid rösabron och får sladd kanar hela vägen rätt in i skyltarna som är vid infarten te rösa där står han som ett fån och ser dum ut..........så folket som tror att dom kan behärka sin bil i detta väglag och tropr man kan köra i 120 ja då är man fan bra dum.......detta hade ju  inte så mycket med buskörning att göra men nu skrev jag detta för detta ligger  ju i samma fack som att köra som ett jehu när det är vinter och halt som att busa vid ett bostadsområde

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Newguy
24 november 2010 · 98 Inlägg

DusanMandick skrev:
låt skiten va bara ? du lär bara få mer problem om du skulle slänga ut nån framför en bil eller salta eller vattna vägen ? vem är mest "idiot", den som vattnar en väg så en kille på 18år me nytt körkort åker i diket, eller nåra kompisar som ska va ute o sladda lite på vintern ? tänk också på att de kan va fel person som råkar illa ut om du gör nåt i den kurvan.

Greta. 85år, klarar nog inte av ifall hennes yaris plötsligt börjar glida iväg och hon rattar fullt åt andra hållet och sen får fäste för nån har saltat punktvis.

Eller säg att du slänger ut en boll eller liknande mot en bil och träffar vindrutan på bilen, vad tror du chauförren gör då ? jag hade iaf slängt ner dig på backen och låtit gravitationen ta ut sin rätt.


Så nej, låt skiten va. Du kommer inte få ut mer än problem av allt, eller ett vi ska kolla på det av polisen/kommunen.

Ja, om man ska skita i att göra något kan man lika gärna införa anarki och ta bort polisen helt över huvud taget. Jag blir fan lack när jag läser dessa kommentarer att man ska skita i de och låta ungarna busa. Men hade de varit utanför eran trädgård när era barn är ute o leker och inte är medvetna om faran så ska de jävlar vara hus i helvette.

Och hade ja stött på dig i trafiken och du kör vårdslöst ikväll så hade ja fan i mig ramat din bil.. in o ut..
Vafan har vi polisen till egentligen?


TS: Snälla gör något åt saken bara.. sanda/salta/häll vatten/ställ en skrotbil mitt i vägen/Ställ en skylt.. Uppmärksamma på alla möjliga vis! Jag tycker P12erna som inte har råd o köra bana eller måste öva i trafik ska straffas hårt! Ja menar, självklart vill man vara skicklig bakom ratten, men jag väljer hellre och spy upp massa riksdaler och göra de lagligt och säkert på en bana där ja kan ha kul med andra än att utsätta mig eller andra för fara!

Olyckan kanske inte inträffar idag eller imorgon, men hur fan vet ni vad som händer om 2-3 dagar? Jag undrar om de som säger att TS ska skita i att göra nått hade sagt desamma om TS hade skrivit att en 10 årig pojke hade vägarna förbi och blev påkörd och omkom omgående.

Något måste göras och jag tycker att du, TS, ska skita fullständigt i att några bilkåta stollar säger att du ska knyta näven i fickan och skita i de. Snacka med kommunen eller polisen och uppmärksamma P12erna att hitta ett annat ställe och köra på!

Sen finns de andra smarta lösningar om man inte hittar andra ställen att köra på än trafik. T.ex. 1 kör medan 10 håller vakt och ser till att ingen hamnar i kurvan vid fel tillfälle.

Newguy
24 november 2010 · 98 Inlägg

2ooSX skrev:

Newguy skrev:

DusanMandick skrev:
låt skiten va bara ? du lär bara få mer problem om du skulle slänga ut nån framför en bil eller salta eller vattna vägen ? vem är mest "idiot", den som vattnar en väg så en kille på 18år me nytt körkort åker i diket, eller nåra kompisar som ska va ute o sladda lite på vintern ? tänk också på att de kan va fel person som råkar illa ut om du gör nåt i den kurvan.

Greta. 85år, klarar nog inte av ifall hennes yaris plötsligt börjar glida iväg och hon rattar fullt åt andra hållet och sen får fäste för nån har saltat punktvis.

Eller säg att du slänger ut en boll eller liknande mot en bil och träffar vindrutan på bilen, vad tror du chauförren gör då ? jag hade iaf slängt ner dig på backen och låtit gravitationen ta ut sin rätt.


Så nej, låt skiten va. Du kommer inte få ut mer än problem av allt, eller ett vi ska kolla på det av polisen/kommunen.

Ja, om man ska skita i att göra något kan man lika gärna införa anarki och ta bort polisen helt över huvud taget. Jag blir fan lack när jag läser dessa kommentarer att man ska skita i de och låta ungarna busa. Men hade de varit utanför eran trädgård när era barn är ute o leker och inte är medvetna om faran så ska de jävlar vara hus i helvette.

Och hade ja stött på dig i trafiken och du kör vårdslöst ikväll så hade ja fan i mig ramat din bil.. in o ut..
Vafan har vi polisen till egentligen?


TS: Snälla gör något åt saken bara.. sanda/salta/häll vatten/ställ en skrotbil mitt i vägen/Ställ en skylt.. Uppmärksamma på alla möjliga vis! Jag tycker P12erna som inte har råd o köra bana eller måste öva i trafik ska straffas hårt! Ja menar, självklart vill man vara skicklig bakom ratten, men jag väljer hellre och spy upp massa riksdaler och göra de lagligt och säkert på en bana där ja kan ha kul med andra än att utsätta mig eller andra för fara!

Olyckan kanske inte inträffar idag eller imorgon, men hur fan vet ni vad som händer om 2-3 dagar? Jag undrar om de som säger att TS ska skita i att göra nått hade sagt desamma om TS hade skrivit att en 10 årig pojke hade vägarna förbi och blev påkörd och omkom omgående.

Något måste göras och jag tycker att du, TS, ska skita fullständigt i att några bilkåta stollar säger att du ska knyta näven i fickan och skita i de. Snacka med kommunen eller polisen och uppmärksamma P12erna att hitta ett annat ställe och köra på!

Sen finns de andra smarta lösningar om man inte hittar andra ställen att köra på än trafik. T.ex. 1 kör medan 10 håller vakt och ser till att ingen hamnar i kurvan vid fel tillfälle.

Men om nu det kommer en annan bil, ja det åker faktiskt annat folk på dessa vägar som inte sladdar.. och kör av pågrund av att någon hält vatten som blivit is, eller väjar för skrotbilen som står mitt ivägen och kör över några ungar som står vid sidan om?  eller att den föraren som är helt oskyldig skadar sig?

Man kan sätta en skylt "VARNING IS-HALKA"

VinDisel
24 november 2010 · 456 Inlägg

Eller så går du ut den dagen dom befinner sig där o ger dom stryk, de hadde jag gjort dutan tvekan , fattar de inte med ort lär de nog fata med våld, tyvärr e vår tsamhälle så idag att man sällan löser problem med ord ...

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
Anuslainen
24 november 2010 · 59 Inlägg

http://sind.nu/wp-content/uploads/lekande-barn.bmp
Att smälla upp en stor sån här kanske hjälper.


Brukar busa själv men när man ser en sån släpper man gasen...

Senast redigerat av Anuslainen (24 november 2010)

Navkapsel
24 november 2010 · 4 637 Inlägg

Skoj tråd!
Dock nyfiken på varför man ska sladda överallt? Är väl bara att åka ntill något superlämpligt ställer emellanåt och sladda av sig lite.

Senast redigerat av EmilHammarlund (24 november 2010)

xAhlen
24 november 2010 · 14 Inlägg

Väggupp måste väl vara det bästa alternativet?

Dodge Viper RT/10 "Snaken" (2002)
Volvo V70 TDI "71000milarn" (1998)
Opel Kadett 1.6i "Club" (1987)
gamlingen
24 november 2010 · 5 198 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Skoj tråd!
Dock nyfiken på varför man ska sladda överallt? Är väl bara att åka ntill något superlämpligt ställer emellanåt och sladda av sig lite.

Å andra sidan. .vad är roligt med att sladda,,, har aldrig förstått vitsen..

Navkapsel
24 november 2010 · 4 637 Inlägg

gamlingen skrev:

EmilHammarlund skrev:
Skoj tråd!
Dock nyfiken på varför man ska sladda överallt? Är väl bara att åka ntill något superlämpligt ställer emellanåt och sladda av sig lite.

Å andra sidan. .vad är roligt med att sladda,,, har aldrig förstått vitsen..

Vissa tycker det, bl a jag. T o m äldre och gamla gubbar. Underbart skön känsla när det släpper lite.

Sladdade på supersäkert avstånd från en äldre dam en gång. Blev lite förvånad när hon log åt mig. smile Men de flesta har väl gillat sladdar...

Senast redigerat av EmilHammarlund (24 november 2010)

christofer_k Vorsprung durch Technik
24 november 2010 · 2 432 Inlägg

ställa ett släp lr en  bil ivägen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang