Frågor om extraktorgrenrör, portning, ventiler i en B230f. volvo 240.

_volvo740
23 november 2010 · 90 Inlägg

hejsan..

Om man ska ha extraktorgrenrör på morton om de som är gjort är en annan kam bara?
Är det någon idé? Eller ska man porta toppen lite oxå? Och kan man ha orginal ventilerna?
Om man säger att ha en B230f motor och porta toppen (hur mycke ??) och extraktorgrenrör?
vad gör de för skillnad och är de värt att?

(självklart vet jag man inte få några 300 hästar av de här men de är jag inte ute efter heller)
/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
Bensinskallen P o r s c h e
23 november 2010 · 1 700 Inlägg

Man klarar sig länge på originalgrenröret inna det flåsar så pass så ett extraktor gör skillnad.

Det bästa du kan göra med din b230F är att köpa och montera en 531-topp. Det ger mer effekt än vad en "tattarportning" ger. Portar man seriöst så är 531 att föredra ändå tack vare kanalernas form vilket minimerar arbetet, annars ska man helst plasta upp bottnen på insugskanalerna vilket är ett jefla klet.

Du kan behålla originalventilerna om du vill, men större ger ju mer effekt.

De du får tänka på är att sprutet kommer börja gå illa om du får till en allt för vass topp. Man brukar kunna lura det genom att höja bränsletrycket genom att klämma ihop btr:en en aning eller köpa en justerbar.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
_volvo740
23 november 2010 · 90 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Man klarar sig länge på originalgrenröret inna det flåsar så pass så ett extraktor gör skillnad.

Det bästa du kan göra med din b230F är att köpa och montera en 531-topp. Det ger mer effekt än vad en "tattarportning" ger. Portar man seriöst så är 531 att föredra ändå tack vare kanalernas form vilket minimerar arbetet, annars ska man helst plasta upp bottnen på insugskanalerna vilket är ett jefla klet.

Du kan behålla originalventilerna om du vill, men större ger ju mer effekt.

De du får tänka på är att sprutet kommer börja gå illa om du får till en allt för vass topp. Man brukar kunna lura det genom att höja bränsletrycket genom att klämma ihop btr:en en aning eller köpa en justerbar.

Okej, jag va bara tvungen att fråga så men då vet jag man klara sig med orgina grenrör en bra bit.

Okej, så att köpa en 531 och sätta på ge lite bättre då än porta orginal 530? Tro jag vet om en 531 topp
från en B230K motor som man kanske kan köpa lite biligt, de går väl på min B230F ?
Men tro du sprutet går illa med en 531 topp och annan kam? Vilken kam rekomendera du? sitter X kam i den 531 toppen från en B230K och tro jag ha en A kam hemme, eller ska man ha en annan?
/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
Marlboroman
23 november 2010 · 8 233 Inlägg

B230K har 631-topp. Och en annan kam inom rimliga gränser klara sprutet av.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_volvo740
23 november 2010 · 90 Inlägg

Marlboroman skrev:
B230K har 631-topp. Och en annan kam inom rimliga gränser klara sprutet av.

Okej, men en kompis 740 med B230K hade 531 topp, de va ju den med halvförgasare eller vad man ska säga den morton så någon.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
aF
23 november 2010 · 357 Inlägg

_volvo740 skrev:

Marlboroman skrev:
B230K har 631-topp. Och en annan kam inom rimliga gränser klara sprutet av.

Okej, men en kompis 740 med B230K hade 531 topp, de va ju den med halvförgasare eller vad man ska säga den morton så någon.

B230K har förbränningsrummen i kolvarna istället för i toppen som det är på en vanlig 531 topp. Så det funkar inte så värst bra.

_volvo740
23 november 2010 · 90 Inlägg

aF skrev:

_volvo740 skrev:

Marlboroman skrev:
B230K har 631-topp. Och en annan kam inom rimliga gränser klara sprutet av.

Okej, men en kompis 740 med B230K hade 531 topp, de va ju den med halvförgasare eller vad man ska säga den morton så någon.

B230K har förbränningsrummen i kolvarna istället för i toppen som det är på en vanlig 531 topp. Så det funkar inte så värst bra.

tyvär hängde jag inte med va du menade nu, sad kan du skriva om de ?
eller menar du att de inte går att ha 531 på en K motor eller att den toppen inte går att ha på F
/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
aF
23 november 2010 · 357 Inlägg

_volvo740 skrev:

aF skrev:

_volvo740 skrev:

Okej, men en kompis 740 med B230K hade 531 topp, de va ju den med halvförgasare eller vad man ska säga den morton så någon.

B230K har förbränningsrummen i kolvarna istället för i toppen som det är på en vanlig 531 topp. Så det funkar inte så värst bra.

tyvär hängde jag inte med va du menade nu, sad kan du skriva om de ?
eller menar du att de inte går att ha 531 på en K motor eller att den toppen inte går att ha på F
/anders

Jag menade att en 531 inte går att ha på en B230K då det skulle bli en enorm kompsänkning.
Det går utmärkt att ha den på en B230F.

_volvo740
23 november 2010 · 90 Inlägg

aF skrev:

_volvo740 skrev:

aF skrev:

B230K har förbränningsrummen i kolvarna istället för i toppen som det är på en vanlig 531 topp. Så det funkar inte så värst bra.

tyvär hängde jag inte med va du menade nu, sad kan du skriva om de ?
eller menar du att de inte går att ha 531 på en K motor eller att den toppen inte går att ha på F
/anders

Jag menade att en 531 inte går att ha på en B230K då det skulle bli en enorm kompsänkning.
Det går utmärkt att ha den på en B230F.

Okej tack smile
Då kanske de inte va B230K motorn. Men de va en sug motor iaf och toppen en 531.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
Bensinskallen P o r s c h e
23 november 2010 · 1 700 Inlägg

b230K Har somsagt en 631 topp, lätt att förväxla med 531 eftersom gjutnumrena är så lika wink

Men en 631 passar inte på en vanlig motor, den passar endast på k-motorn. Dessutom sitter det T kam i k-motorer.

A-kam är en bra början, den är väldigt snäll men den har bra drag genom mellan och lite högre register.

Annars är vx/ vx3 ett vanligt val när det gäller kam, och dessa brukar sitta originalmonterade i 531 toppar.

Annars är alltid K och H roliga kammar. Sedan finns det en uppsjö med eftermarknadskammar men dessa är det mer jobb med att montera, måste oftast ha lashcaps och schimsa om för att få det att passa.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
RaggarVargen
23 november 2010 · 210 Inlägg

Hej har en 940 -91 med portad och planad 531 topp, på fredag slänger jag ditt ett extraktor grenrör. tror du det kommer kännas någon skillnad? andas kanske lite bättre ?

Bilen har gått 11.000mil

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Arn87
24 november 2010 · 402 Inlägg

RaggarVargen skrev:
Hej har en 940 -91 med portad och planad 531 topp, på fredag slänger jag ditt ett extraktor grenrör. tror du det kommer kännas någon skillnad? andas kanske lite bättre ?

Bilen har gått 11.000mil

Antar att du pratar om sugmotorer? Såg att du annars hade en 91 turbo så jag bara frågar?
Har du bytt avgassystem också?
Iaf byter du till 2.5" system o sätter på ett extraktor så kommer du att få lite mera bottenvrid.

Senast redigerat av Hedlisch (24 november 2010)

RaggarVargen
24 november 2010 · 210 Inlägg

Hedlisch skrev:

RaggarVargen skrev:
Hej har en 940 -91 med portad och planad 531 topp, på fredag slänger jag ditt ett extraktor grenrör. tror du det kommer kännas någon skillnad? andas kanske lite bättre ?

Bilen har gått 11.000mil

Antar att du pratar om sugmotorer? Såg att du annars hade en 91 turbo så jag bara frågar?
Har du bytt avgassystem också?
Iaf byter du till 2.5" system o sätter på ett extraktor så kommer du att få lite mera bottenvrid.

Har 3" system på den smile

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
_volvo740
24 november 2010 · 90 Inlägg

Bensinskallen skrev:
b230K Har somsagt en 631 topp, lätt att förväxla med 531 eftersom gjutnumrena är så lika wink

Men en 631 passar inte på en vanlig motor, den passar endast på k-motorn. Dessutom sitter det T kam i k-motorer.

A-kam är en bra början, den är väldigt snäll men den har bra drag genom mellan och lite högre register.

Annars är vx/ vx3 ett vanligt val när det gäller kam, och dessa brukar sitta originalmonterade i 531 toppar.

Annars är alltid K och H roliga kammar. Sedan finns det en uppsjö med eftermarknadskammar men dessa är det mer jobb med att montera, måste oftast ha lashcaps och schimsa om för att få det att passa.

Okej, tack smile
Jag tro jag börja med en A kam så länge sen bli kanske då K eller H kam smile
De är ju inget 300hk motor jag är ute efter men självklart få mer hk smile

Men en 531 med A-kam. Sen ha orginal grenrör inget? För ett extrator gjorde inget om man inte gör mer då? Men ska man byta ventilerna och sånt när man köper en topp beg?
/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
smokeytorque
24 november 2010 · 36 Inlägg

KAN ju möjligen ha fel här, men jag sticker ut hakan och chansar på att jag har rätt...
Extraktor av "standardtyp", d.v.s. de flesta sorter som finns att köpa- är bra på motorer med stora flöden, vilket kräver vissa modifieringar. Sen är de avstämda för att ge en effektboost vid visst varvtal, genom sin längd och diameter. Bygger man ett eget system som är avstämt mot det varvtal och det flöde man har i sin motor kan man i teorin montera det på vilket halvstrypt bojsänke som helst, och ändå få en bestämd höjning av effekten.
Att porta in kanalerna mot insug, standardavgas, och topp så att de stämmer överens mot packningarna och sinsemellan, ger ofta ett tillräckligt resultat på en motor du inte har gjort mer radikala ändringar på (komphöjning, balansering, extremkam, herrejössesförgasare/sprut... Sen arbetar motorn bäst på delbelastning om det är visst mottryck i avgassystemet! Monterar du stuprör får du räkna med visst tapp på de lägre varvtalen, turbo som sugmotor.
Sen beror det hela lite på hur bilen ska användas! Ska du ligga på isen och varva nu i vinter, så kan du välja mer extrema lösningar, ska du ut på vägarna blir det lätt lite trist med en motor som börjar gå bra strax under rödmarkeringen.
Lycka till!

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
_volvo740
28 november 2010 · 90 Inlägg

smokeytorque skrev:
KAN ju möjligen ha fel här, men jag sticker ut hakan och chansar på att jag har rätt...
Extraktor av "standardtyp", d.v.s. de flesta sorter som finns att köpa- är bra på motorer med stora flöden, vilket kräver vissa modifieringar. Sen är de avstämda för att ge en effektboost vid visst varvtal, genom sin längd och diameter. Bygger man ett eget system som är avstämt mot det varvtal och det flöde man har i sin motor kan man i teorin montera det på vilket halvstrypt bojsänke som helst, och ändå få en bestämd höjning av effekten.
Att porta in kanalerna mot insug, standardavgas, och topp så att de stämmer överens mot packningarna och sinsemellan, ger ofta ett tillräckligt resultat på en motor du inte har gjort mer radikala ändringar på (komphöjning, balansering, extremkam, herrejössesförgasare/sprut... Sen arbetar motorn bäst på delbelastning om det är visst mottryck i avgassystemet! Monterar du stuprör får du räkna med visst tapp på de lägre varvtalen, turbo som sugmotor.
Sen beror det hela lite på hur bilen ska användas! Ska du ligga på isen och varva nu i vinter, så kan du välja mer extrema lösningar, ska du ut på vägarna blir det lätt lite trist med en motor som börjar gå bra strax under rödmarkeringen.
Lycka till!

Okej tack. Ingen plåg bil på isen eller sånt. serisöt bil och allt till somaren!

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang