6200
Sök

Hur länge kan man köra med samma olja och filter?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 november 2010
torpis skrev:
Busgrabb skrev:
myran skrev:
Dvs ca 18000mil.

Helt klart bullshit då en frisk motor alltid drar lite olja (1dl/100mil är inget konstigt).

Efter 18000mil skulle det men andra ord vara snustort på olja i motorn sen länge sedan.

Det behöver en motor inte göra....på 1000 mil på flera av mina tidigare Volvos så har den inte försvunnit något synbart på stickan och dom är inte direkt snällt körda.
Brukar dock byta varje 500 mil på mina lite vassare bilar och kan inte säga någon av dom har käkat någon direkt olja.

det är som jag skrev tidigare inte samma sak att dra olja som att det syns på stickan...  olja försvinner, bensin tillkommer

Bensin i större mängder i oljan luktar, vilket jag inte kännt och har man en fungerande vevhusventilation så borde väl bensinen dunsta rätt snabbt när det är full arbetstemperatur på grejerna ?
Borde ju bli så om man kör massa korta sträckor så det aldrig blir riktigt varmt och bensinen inte hinner dunsta men inte annars...?
Senast redigerat av Busgrabb (29 november 2010)

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 november 2010
torpis skrev:
myran skrev:
Helt klart bullshit då en frisk motor alltid drar lite olja (1dl/100mil är inget konstigt).

Jag har i bakhuvudet att en BMW M5 V10 enligt BMW får dra så mycket som 1liter olja per 100mil(!)

Har för mig jag läst detta om M5 E39 med V8:an.

Autotech

3 259 Inlägg
29 november 2010
VAG´s bensin V6:or drar också en hel del olja, och det ska dom också göra, tror det var några eller någon deciliter på 100 mil..

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 november 2010
Busgrabb skrev:
Bensin i större mängder i oljan luktar, vilket jag inte kännt och har man en fungerande vevhusventilation så borde väl bensinen dunsta rätt snabbt när det är full arbetstemperatur på grejerna ?
Borde ju bli så om man kör massa korta sträckor så det aldrig blir riktigt varmt och bensinen inte hinner dunsta men inte annars...?

Du har rätt, dock är det vanligare än man tror med korta sträckor. På etanolbilar är det förödande, exempelvis dragracingmonster likt johannes S40, hasplade ur sig 1.5liter gugg ur vevhusventen på EN 10.5sec repa.  Nu är ju det en extrem ändpunkt, men man hamnar där i sinom tid även med en bruksbil som inte får gå långt nog för att oljan skall hinna bli varm mellan stoppen. (typ 3mil?!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 259 Inlägg
29 november 2010
torpis skrev:
Busgrabb skrev:

Du har rätt, dock är det vanligare än man tror med korta sträckor. På etanolbilar är det förödande, exempelvis dragracingmonster likt johannes S40, hasplade ur sig 1.5liter gugg ur vevhusventen på EN 10.5sec repa.  Nu är ju det en extrem ändpunkt, men man hamnar där i sinom tid även med en bruksbil som inte får gå långt nog för att oljan skall hinna bli varm mellan stoppen. (typ 3mil?!)

Med min Caddy (iofs en diesel) om det är mellan -5 och -10 grader ute så tar det cirka 2mil för mig att få upp tempen på vattnet, kan ju bara tänka mig hur lång tid det tar på den innan oljan är uppe i rätt temperatur.. Skulle inte tippa på att det är under 10mil iaf! En bensinare har ju lite mer förlust i förbränningen så den får ju upp tempen fortare men tror inte oljan är uppe i sin rätta temp förrän efter 5-10mil under vintertid! Och så långa svängar är det ju inte många som kör hela tiden!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
29 november 2010
torpis skrev:
myran skrev:

Jag har i bakhuvudet att en BMW M5 V10 enligt BMW får dra så mycket som 1liter olja per 100mil(!)

För det första, "får dra" är antagligen Bmws gränsvärde för åtgärd, vilket för de allra flesta märken är pinsamt höga. För det andra, M5 V10 är i allra hösta grad en högpresterande, högvarvig motor = ej vanlig normal motor.

12 086 Inlägg
29 november 2010
myran skrev:
JapMax skrev:
myran skrev:

Dvs ca 18000mil.

Efter 18000mil skulle det men andra ord vara snustort på olja i motorn sen länge sedan.

Gör om, gör rätt..

2000x8 är 16000.

Ingen frisk normal motor drar 1dl/mil, din högpresterande turbomotor kanske gör det. Det samma med vissa nyare lågfriktionsmotorer, men en vanlig frisk motor drar inte en massa olja, nej.

Mordärnare lågfriktions motorer drar faktiskt mera olja än 90tals bilarna.

Tunnare olja och mera smörjnig av cylinderväggarna ger lägre friktion till en kostand av högre oljeförbrukning.

Tänk dig 2dl/1000mil Vilket är endå långt räknat. 0.2x16= 3.2Liter olja som försvunnit.

2dl/1000 mil är en jävla skillnad kontra 1dl/100mil tongue Så den siffran kan jag köpa.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 november 2010
JapMax skrev:
myran skrev:
JapMax skrev:

Gör om, gör rätt..

2000x8 är 16000.

Ingen frisk normal motor drar 1dl/mil, din högpresterande turbomotor kanske gör det. Det samma med vissa nyare lågfriktionsmotorer, men en vanlig frisk motor drar inte en massa olja, nej.

Tunnare olja och mera smörjnig av cylinderväggarna ger lägre friktion till en kostand av högre oljeförbrukning.

Tänk dig 2dl/1000mil Vilket är endå långt räknat. 0.2x16= 3.2Liter olja som försvunnit.

2dl/1000 mil är en jävla skillnad kontra 1dl/100mil tongue Så den siffran kan jag köpa.

Nästan alla nya lågfriktionsmotorer drar stora mängder olja. Vet flera bekanta som kört sinna nya bilar torra på olja på grund av att dom tänkt "det är ju en ny bil. den behöver man inte kolla oljan på"..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Smålänning
7 887 Inlägg
30 november 2010
myran skrev:
JapMax skrev:
myran skrev:

Nästan alla nya lågfriktionsmotorer drar stora mängder olja. Vet flera bekanta som kört sinna nya bilar torra på olja på grund av att dom tänkt "det är ju en ny bil. den behöver man inte kolla oljan på"..

1 LITER på 100 mil är det som gäller, pinsamt men sant.
Står i samtliga VAG-bilars instruktionsböcker, och även hos flera andra.

Det är mer ekionomiskt och miljövänligt att bränna olja blandat med bensin istället för bara några cl mer bensin.
Senast redigerat av twin_cam (30 november 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
30 november 2010
twin_cam skrev:
myran skrev:
JapMax skrev:

Det är mer ekionomiskt och miljövänligt att bränna olja blandat med bensin istället för bara några cl mer bensin.

Jag förstår inte hur ni tänker?
Serviceintervallen på en ny bil är flera tusen mil, tror ni majoriteten av bilägare fyller på massa olja mellan servicarna? Det där håller inte, ren idioti!

Smålänning
7 887 Inlägg
30 november 2010
JapMax skrev:
twin_cam skrev:
myran skrev:

Serviceintervallen på en ny bil är flera tusen mil, tror ni majoriteten av bilägare fyller på massa olja mellan servicarna? Det där håller inte, ren idioti!

Jo så står det. Dom första tusentalet mil kan bilen dra upp till 1, liter olja per 1000 km. Detta är normalt och sjunker sedan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 december 2010
JapMax skrev:
twin_cam skrev:
myran skrev:

Nej, normala bilägare kollar aldrig oljan. Det var därför en hel massa Saabar med T7-motorer fick motorras för några år sedan. Jag kan även bekräfta att VAG tycker att det är fullt normalt att en bil drar 1l olja/100 mil. Min gjorde det som tur var inte.

Farsan hade en 9000i -87 och pendlade med 10 mil om dagen för några år sedan. Den hann gå en bit över 50 000 mil innan rosten och 9 2:or på besiktningen skickade den på skroten. Jag vet inte exakt hur länge den gick utan oljebyte, men säkert uppåt 5000 mil ett par gånger. En turbo klarar nog inte lika många mil som en sugis utan oljebyte, men ändå. Den bara gick och gick, visserligen aldrig några korta sträckor.

Saabifierad
2 031 Inlägg
2 december 2010
Man kan säkert åka många tusen mil utan att byta olja och skadorna syns troligtvis inte då utan det kommer nog lite senare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

12 086 Inlägg
2 december 2010
Andromeda skrev:
[
Nej, normala bilägare kollar aldrig oljan. Det var därför en hel massa Saabar med T7-motorer fick motorras för några år sedan. Jag kan även bekräfta att VAG tycker att det är fullt normalt att en bil drar 1l olja/100 mil. Min gjorde det som tur var inte.

Farsan hade en 9000i -87 och pendlade med 10 mil om dagen för några år sedan. Den hann gå en bit över 50 000 mil innan rosten och 9 2:or på besiktningen skickade den på skroten. Jag vet inte exakt hur länge den gick utan oljebyte, men säkert uppåt 5000 mil ett par gånger. En turbo klarar nog inte lika många mil som en sugis utan oljebyte, men ändå. Den bara gick och gick, visserligen aldrig några korta sträckor.

Just Saabs T7-motor är ju en sån där lågfriktionsmotor som visat sig fungera skit.

Jag kan berätta en historia om en arbetskamrat som hade en Aero -01
I hans instruktionsbok stog det att motorgarantin endast gäller om man följt serviceintervallen och använder uteslutande Mobil1 olja med rätt klassning. Han åker iväg till Saab för att köpa Mobil1, gissa om det bara står Castrol i hyllorna varpå han ifrågasätter paradoxen. "-Vi kör med Castrol här, det funkar lika bra" Säger idioten på verkstan. Så mycket för Saab, deras motorer och mentalitet.

Om jag minns rätt sa han att Saab hade 6dl/100mil som gräns för åtgärd.

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 december 2010
JapMax skrev:
Andromeda skrev:
[

Just Saabs T7-motor är ju en sån där lågfriktionsmotor som visat sig fungera skit.

Jag kan berätta en historia om en arbetskamrat som hade en Aero -01
I hans instruktionsbok stog det att motorgarantin endast gäller om man följt serviceintervallen och använder uteslutande Mobil1 olja med rätt klassning. Han åker iväg till Saab för att köpa Mobil1, gissa om det bara står Castrol i hyllorna varpå han ifrågasätter paradoxen. "-Vi kör med Castrol här, det funkar lika bra" Säger idioten på verkstan. Så mycket för Saab, deras motorer och mentalitet.

Om jag minns rätt sa han att Saab hade 6dl/100mil som gräns för åtgärd.

Saab hade 4l/1000 mil som gräns för åtgärd, samt att serviceplanen var tvungen att hållas med +-3 månader och +- 250 mil för att bilen skulle kunna omfattas av den till 8 år förlängda motorgarantin. De fixade även på Good-will i vissa fall. En bil som drar 3l/1000 mil kommer ju inom en snar framtid att ligga över gränsen i alla fall. Däremot ersatte de inte turboaggregat som förstörts i samband med oil-sludge. Nog för att GT17-turbona går sönder även under normala förhållanden inom 15k mil.

Oilsludge uppkommer som bekant av en tät vevhusventilation som leder till ett högre tryck i vevhus och kan trycka olja genom de klenare kolvringarna i lågfriktionsmotorer, eller förstöra packningar som är vanligt i en del Volvo-motorer. På T7-motorerna var problemet att oljans kvalité degraderades mycket snabbt när vevhusventen satte igen, vilket ledde till att kolvringarna fastnade så att olja kunde tryckas igenom till cylindrarna. T7-bilarna saknar varningslampa för oljenivå. Oljetryckslampan varnar vid ett tryck på 0,3 bar. När den tänds är det försent.

Hade folk bara fattat att kolla oljan någon gång i månaden hade nog ett haveri kunnat avhjälpas tidigare. Saab:s idiotiskt utformade oljesticka som är riktigt svår att läsa av hjälpte ju inte till heller. Den är så dålig att det t o m finns en uppgraderingssats att köpa med en vettig sticka. Nä, folk bara kör och servar i bästa fall när bilen säger till.
Senast redigerat av Andromeda (2 december 2010)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 december 2010
torpis skrev:
En motor drar alltid olja, men det är inte säkert att det märks efter som oljan späds av bränslet. Detta är extra tydligt på högpresterande etanolmotorer.

Förmodligen är det inte oljan i sig som blir dålig utan att man sakta men säkert byter olja mot drivmedel.

Olja slits jopp.
Mineraler och allt sådant försvinner med tiden. Det är därför olja blir svart.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

12 086 Inlägg
2 december 2010
Andromeda skrev:
.. Nä, folk bara kör och servar i bästa fall när bilen säger till.

Vilket borde va helt tillräckligt, det har ju Saab bestämt i och med deras serviceplan.

Utöver det vet jag inte om vi är ense eller oense? tongue
Du kör Saab och jag går hårt emot dom så jag antar det senare, vilket som tycker jag det är bortom all rimlighet att biltillverkare, oavsätt namn tillåter oljeförbrukningar som leder vilken motor som helst till ras trots föreskrivna serviceintervall.
Senast redigerat av JapMax (2 december 2010)

998 Inlägg
2 december 2010
Vad jag fick lära mig i är att man kan köra utan att byta olja men det blir stop i oljefiltret vilket gör att oljan inte filtreras och all skit hamnar i motorn igen vilket inte är så bra i längden. Att bilen klarar sig utan olje byte är bara ren tur. Och vem köper en bil som aldrig gjorts service på 10000mil? Tror inte ens bilhandlarna vill ha den.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 december 2010
LordLife skrev:
Vad jag fick lära mig i är att man kan köra utan att byta olja men det blir stop i oljefiltret vilket gör att oljan inte filtreras och all skit hamnar i motorn igen vilket inte är så bra i längden. Att bilen klarar sig utan olje byte är bara ren tur. Och vem köper en bil som aldrig gjorts service på 10000mil? Tror inte ens bilhandlarna vill ha den.

Ligger lite i det du säger. Filtrets kvalitet är mera avgörande för livslängden än själva oljan. Då det är där skiten ska hamna och inte ute i lager med mera.

Fortfarande till trådens syfte.

Jag tror inte han kom 18000mil utan att fylla på eller byta olja. Och filtret lär varit Duktigt igen-satt vilket borde gett försämrat oljetryck.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
5 december 2010
Jag kan berätta om en incident på jobbet.

En kund ringer in och säger att hon inte kan fylla på olja i motorn för det bara rinner över...
Jahapp tänker vi, hon fyller säkert i fel behållare så vi säger åt henne att komma in med bilen så fort hon kan så kan vi gå ut och ta en titt.

Hon dyker upp med bilen en Hyundai Tucson 2.0 Bensin -07/08. jag och en arbetskamrat går ut för att kolla och när vi öppnar oljepåfyllnads hålet så står både han och jag med hakan i backen. Direkt under oljelocket så är det packat ända upp med nån blandning av koks och avlagringar och när man körde ner fingret i det så va det precis som att ta upp en snus på fingret.

Det va tvärstopp där uppe och när vi drog upp oljestickan så va det ingen olja i motorn heller... Då tog vi och kollade i serviceboken och då visade det sig att bilen bara hade varit inne på första servicen på 1500mil och sen va det blankt. Nu hade bilen rullat runt 9000mil om jag kommer ihåg rätt....

Vi tog in bilen på en gång så fick hon låna en lånebil så länge, men det första vi fick göra va att plocka bort ventilkåpan och rengöra den i tvätthallen med högtryck, avfettning, ståltråd m.m
Sen satte vi ihop det igen och tömde ur oljan och det va inte olja direkt som kom ur hålet... va en svart sörja som rann lite sakta ur.

Hur som helst så efter många oljebyten och motorrengöringar och sånt så fick vi till det och motorn går fortfarande som en klocka, dock vet man aldrig hur länge...

Vi sa till henne att du måste göra minst 1 service per år med i alla fall olja + filter byte på motorn och som svar sa hon att hon trodde att vi skulle ringa henne när det av dags för service...

Kan ju säga som så, den bilen skulle inte jag rekommendera och hur kan man sköta en så ny bil på sånt vis?? Jaja det finns folk och det finns folk smile

//Per-Arne

Sök