Jag kan berätta om en incident på jobbet.
En kund ringer in och säger att hon inte kan fylla på olja i motorn för det bara rinner över...
Jahapp tänker vi, hon fyller säkert i fel behållare så vi säger åt henne att komma in med bilen så fort hon kan så kan vi gå ut och ta en titt.
Hon dyker upp med bilen en Hyundai Tucson 2.0 Bensin -07/08. jag och en arbetskamrat går ut för att kolla och när vi öppnar oljepåfyllnads hålet så står både han och jag med hakan i backen. Direkt under oljelocket så är det packat ända upp med nån blandning av koks och avlagringar och när man körde ner fingret i det så va det precis som att ta upp en snus på fingret.
Det va tvärstopp där uppe och när vi drog upp oljestickan så va det ingen olja i motorn heller... Då tog vi och kollade i serviceboken och då visade det sig att bilen bara hade varit inne på första servicen på 1500mil och sen va det blankt. Nu hade bilen rullat runt 9000mil om jag kommer ihåg rätt....
Vi tog in bilen på en gång så fick hon låna en lånebil så länge, men det första vi fick göra va att plocka bort ventilkåpan och rengöra den i tvätthallen med högtryck, avfettning, ståltråd m.m
Sen satte vi ihop det igen och tömde ur oljan och det va inte olja direkt som kom ur hålet... va en svart sörja som rann lite sakta ur.
Hur som helst så efter många oljebyten och motorrengöringar och sånt så fick vi till det och motorn går fortfarande som en klocka, dock vet man aldrig hur länge...
Vi sa till henne att du måste göra minst 1 service per år med i alla fall olja + filter byte på motorn och som svar sa hon att hon trodde att vi skulle ringa henne när det av dags för service...
Kan ju säga som så, den bilen skulle inte jag rekommendera och hur kan man sköta en så ny bil på sånt vis?? Jaja det finns folk och det finns folk