Polisens tillvägagångssätt vid inbrott i bil

K1NG3N
1 december 2010 · 557 Inlägg

Hejsan.

Jag funderar över hur polisen ska göra vid inbrott? Har själv haft det och dom har slarvat som tusan med mitt fall. Kan jag gå vidare med detta?

Berättar kortfattat vad som har hänt.
Hade inbrott i bilen natten till 27/9-10. När jag ringde 11414 och anmälde inbrottet/stölden så vela inte teleoperatören skicka ut en patrull. Sa till denne att det finns spår men denne vela ändå inte det. Åkte in den 29/9 och fick rent utsagt gnälla för att få ut en patrull för att dom skulle ta det vad dom har lämnat spår efter sig.
Sedan någon vecka senare så åkte jag in igen till station med lite uppgifter som jag hade fått fram. Fick prata då med en ganska trevlig polis som sa att dom har slarvat som fan med mitt fall. Hon förklarade att dom ska före första komma ut/bli utskickade direkt när det har varit inbrott, dom ska göra en platsundersökning, ta foton på all ev skada/samt om det finns spår som tex kablar till ett slutsteg osv och att man ska få komma in på förhör. Inget av detta är gjort.

Sen så är det säkert mera som kan kommas på vad dom ska göra vid sådana saker.

Skulle vara tacksam för svar.

mvh

Molle_S60
1 december 2010 · 329 Inlägg

Jag vet att om det "bara" gäller ett bilinbrott, så kommer dom om dom har tid och inget annat att göra. Är inte alls säkert att polisen kommer och tittar på det, dom tar bara upp anmälan. Löses ofta mellan dig och försäkringsbolaget.

K1NG3N
1 december 2010 · 557 Inlägg

Molle_S60 skrev:
Jag vet att om det "bara" gäller ett bilinbrott, så kommer dom om dom har tid och inget annat att göra. Är inte alls säkert att polisen kommer och tittar på det, dom tar bara upp anmälan. Löses ofta mellan dig och försäkringsbolaget.

Detta står på polisens hemsida ;
•Tidiga utredningsåtgärder. Personal i yttre tjänst ska jobba då flest brott begås och börja utredningen direkt på brottsplatsen om det går, till exempel förhöra vittnen, målsägare och säkra bevis.
•Kompetenta förundersökningsledare ska finnas tillgängliga på brottsfrekventa tider och ansvara för att rätt åtgärder vidtas.
•Fler undersökningar av brottsplatser ska göras. Förutom kriminaltekniker som har hand om grova brott ska polismyndigheterna ha lokala brottsplatsundersökare som säkrar spår vid mängdbrott, till exempel inbrott. Poliser i yttre personal ska också kunna säkra spår.
•Brottsutredningar ska samordnas. Brott med samma misstänkta gärningsman ska utredas av samma utredare.

Inget av detta är gjort.

NMI
1 december 2010 · 1 045 Inlägg

folk jag vet som haft bilinbrott har fått förklara på telefon vad som hänt så dom tagit upp anmälan,,
sen skiter dom i resten.

man får ta det med försäkringsbolaget,

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
K1NG3N
1 december 2010 · 557 Inlägg

Okej. Så då om jag har fattat allting rätt så ska jag återkomma till mitt f-bolag?

NMI
1 december 2010 · 1 045 Inlägg

alltså har du gjort en anmälan och fått papper så ger du det till ditt f-bolag så handlägger dom ärentet och du får betalt för dina saker...

polisen skriver ner vad som saknas och skulle dom hitta nå när dom har husransakan exempel så ringer dom dig.. mer gör dom nog inte.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Nehe
1 december 2010 · 687 Inlägg

Om det finns en ledig patrull så kommer de ut till platsen annars gör du en anmälan över telefon alternativt att du åker in till polisstation och upprättar en anmälan.

Anmälan går sen till en samordning som skickar ut anmälan till rätt avdelning, avdelningen i sig skickar ut ärendet till en handläggare. Handläggaren i sin tur läser sig in på ärendet.

Handläggaren håller oftast ett målsägande förhör för att få reda på vad som har hänt och vad som saknas samt om ersättningsanspråk finns. Finns det ingen teknisk bevisning/spår eller något annat som kan härleda till att man får tag på en gärningsman så lämnar förmodligen utredaren utredningen för beslut.

Oftast så läggs det då ner av polismyndigheten pågrund av att man inte får tag på någon misstänkt. Du i din tur får då vända dig till ditt försäkringsbolag för att söka ersättning för det inträffade.

Beroende på balansen i ditt län så kan det ta olika lång tid att handlägga ett ärende. Det kan ta allt från 1vecka till 2år.

K1NG3N
1 december 2010 · 557 Inlägg

Okej. Fanns ju säkra fingeravtryck som inte teleoperatören ville skicka ut patrullen för att hämta.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 december 2010 · 3 519 Inlägg

Har aldrig varit med om att en polis partrull har kommit ut till platsen.

Men att man däremot polisanmält händelsen, ringt försäkringsbolaget. Sen nån vecka senare har man blivit betald för sakerna som blivit stulna

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
K1NG3N
3 december 2010 · 557 Inlägg

Men när det finns tydliga fingeravtryck i bilen då? Och man försöker säga de till operatören som vägrar förstå det.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
4 december 2010 · 1 594 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Men när det finns tydliga fingeravtryck i bilen då? Och man försöker säga de till operatören som vägrar förstå det.

NEVER att det tas fingeravtryck vid ett bilinbrott, det skall till bra mycket tyngre brott för att en kriminaltekniker ens skulle vara intresserad av din bil.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 december 2010 · 3 519 Inlägg

hotrodder skrev:

TeamNorrland skrev:
Men när det finns tydliga fingeravtryck i bilen då? Och man försöker säga de till operatören som vägrar förstå det.

NEVER att det tas fingeravtryck vid ett bilinbrott, det skall till bra mycket tyngre brott för att en kriminaltekniker ens skulle vara intresserad av din bil.

Så tänkte jag med. Dom bryr sig inte för 5 öre. Alldeles för mildt brott

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
K1NG3N
4 december 2010 · 557 Inlägg

Fick då ut dom iallafall och hämta dessa. Så nu finns dom inregistrerade iallafall.

Nehe
4 december 2010 · 687 Inlägg

hotrodder skrev:
NEVER att det tas fingeravtryck vid ett bilinbrott, det skall till bra mycket tyngre brott för att en kriminaltekniker ens skulle vara intresserad av din bil.

Nu krävs det ju ingen kriminaltekniker för att säkra ett fingeravtryck. Varje enskild polis har en egen spårsäkringsväska i sin personliga utrustning.

Det som krävs är att det finns en ledig patrull, något som säkerligen operatören försökte förklara för TS som istället tolkar det som att polisen inte är intresserade av att hjälpa honom. Men tyvärr så är det så att allt följer en prioriteringslista och ett bilinbrott som är över kan inte alltid listas som Prio 2 / 1.

K1NG3N
5 december 2010 · 557 Inlägg

Nehe skrev:

hotrodder skrev:
NEVER att det tas fingeravtryck vid ett bilinbrott, det skall till bra mycket tyngre brott för att en kriminaltekniker ens skulle vara intresserad av din bil.

Nu krävs det ju ingen kriminaltekniker för att säkra ett fingeravtryck. Varje enskild polis har en egen spårsäkringsväska i sin personliga utrustning.

Det som krävs är att det finns en ledig patrull, något som säkerligen operatören försökte förklara för TS som istället tolkar det som att polisen inte är intresserade av att hjälpa honom. Men tyvärr så är det så att allt följer en prioriteringslista och ett bilinbrott som är över kan inte alltid listas som Prio 2 / 1.

Nog finns det flera patruller lediga kl 7.45 på en måndags morgon smile

Nehe
5 december 2010 · 687 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Nog finns det flera patruller lediga kl 7.45 på en måndags morgon smile

Det kan man tycka men uppenbarligen var inte så fallet eftersom de inte hade tid att komma ut. Jag tror knappast att alla patruller satt i fikarummet med en gemensam förståelse om att de ska sitta och fika enbart för att jävlas med just dig som har haft bilinbrott.

K1NG3N
5 december 2010 · 557 Inlägg

Nehe skrev:

TeamNorrland skrev:
Nog finns det flera patruller lediga kl 7.45 på en måndags morgon smile

Det kan man tycka men uppenbarligen var inte så fallet eftersom de inte hade tid att komma ut. Jag tror knappast att alla patruller satt i fikarummet med en gemensam förståelse om att de ska sitta och fika enbart för att jävlas med just dig som har haft bilinbrott.

Hörru, det är verkligen inte mycket som händer hära kl 7.45 på morgonen det kan jag då tala om för dig.

Sanizz
5 december 2010 ·

Vad är det för jävla polis vi har i sverige egentligen.. Dom gör ju för fan inget vettigt alls.. Ringde polisen vid ett slagsmål när vi blev påhoppade vid en mack.. Plus att dom sparkade sönder min gamla bil utan anledning. dom jävlarna kom inte ens, lämnade vårt nummer på macken med, men inte fan har dom ringt.. man blir trött på den så kallade polisen om man ens kan kalla dom för poliser..

Nehe
5 december 2010 · 687 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Hörru, det är verkligen inte mycket som händer hära kl 7.45 på morgonen det kan jag då tala om för dig.

Med tanke på det så gissar jag på att du bor i någon liten by eller likande och kan gissa mig till att det är i Norrland? Och kan nu gissa mig till att det troligen kanske är 1 max 2 patruller i tjänst vid denna tid och att de säkerligen var upptagna med något annat? Och att de säkerligen har flera mil att täcka.

Orkar inte tjata mer om detta. Inse att de var upptagna och att det var därför de inte kunde komma, inte för att de skiter i dig och ditt bilinbrott.

Senast redigerat av Nehe (5 december 2010)

PerArne Mycke vill ha mer...
5 december 2010 · 611 Inlägg

Nehe skrev:

TeamNorrland skrev:
Hörru, det är verkligen inte mycket som händer hära kl 7.45 på morgonen det kan jag då tala om för dig.

Med tanke på det så gissar jag på att du bor i någon liten by eller likande och kan gissa mig till att det är i Norrland? Och kan nu gissa mig till att det troligen kanske är 1 max 2 patruller i tjänst vid denna tid och att de säkerligen var upptagna med något annat? Och att de säkerligen har flera mil att täcka.

Orkar inte tjata mer om detta. Inse att de var upptagna och att det var därför de inte kunde komma, inte för att de skiter i dig och ditt bilinbrott.

Bara för att man bor ute i glesbyden så ska man inte ha lika stor rätt att få dit en polisbil menar du??

Lagar är lagar å det ska väl faan vara när inte ens polisen följer dom!!

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang