3551
Sök

Fundering kring köp av större generator volvo 740.

214 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Precis....men det går att lösa wink

Själv har jag 1.2KW rms (enligt spec) drivet av en generator på 143A och det går fint.

Om du kör dubbla generatorer så rekomenderar jag att du har enbart den större till stereosystemet, alltså dubbla elsystem.
Kopplingsschema på det får du antingen goggla fram eller be ngn annan om hjälp med.

Frågan är då, om jag skippar dubbla.. Hur får jag då dit en 140 amperes generator? wink

SMR | SM Racing
280 Inlägg
8 februari 2011
antingen passar den rakt av, eller så får du leta reda på en svets!

214 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
EkF skrev:
antingen passar den rakt av, eller så får du leta reda på en svets!

Svets och sådant finns, enda jag är orolig över är att få det hela rakt så att inte generatorn ligger snett eller remmen hoppar smile

SMR | SM Racing
280 Inlägg
8 februari 2011
Bara att göra det noggrant, måtta och hålla på smile

214 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
EkF skrev:
Bara att göra det noggrant, måtta och hålla på smile

Däremot har jag aldrig svetsat förut, hela allting är väl gjort i alu? Går det att svetsa någorlunda i just aluminium? yikes

SMR | SM Racing
280 Inlägg
8 februari 2011
Alu är knepigt att svetsa i, så då funkar det nog bättre med en kapskiva och hemmagjort fäste.

214 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
EkF skrev:
Alu är knepigt att svetsa i, så då funkar det nog bättre med en kapskiva och hemmagjort fäste.

Ah, ok. I värsta fall får jag göra ett justerbart fäste så den kommer i linje smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 februari 2011
Själv gjorde jag ett nytt fäste i 5mm stål till min.
Men så har jag den på originalplats på högersidan, generatorn kommer från 960 med beltdrive och spännare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

214 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Själv gjorde jag ett nytt fäste i 5mm stål till min.
Men så har jag den på originalplats på högersidan, generatorn kommer från 960 med beltdrive och spännare.

Har dock inte sett 960 med 140A generator yikes

21 761 Inlägg
9 februari 2011
960 ambulans hade tydligen sån. smile

SMR | SM Racing
280 Inlägg
214 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Ja frågan är ju, kan en 120A räcka? smile endel ljud i bilen, samt xenon på vintern och en elfläkt som jag ska montera så jag får byta ut höfläkten. Börjar bli lite less då batteriet skulle sjunka allt eftersom och inte orka spela fullt ut.

SMR | SM Racing
280 Inlägg
9 februari 2011
2x 120A och elfläkt.

Blir nog bra sörrö smile
Du kan ju koppla in en Voltmätare och en Amperemätare, då har du koll på både ladd och volt i batteriet.

214 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Vadå 2 x 120A? O.o Tycker jag har nog många voltmätare :> Har köpt en sådan visare för att se att jag har rätt soppablandning osv. Där visas volt. samt en voltmätare i instrumentpanelen och en voltmätare på stereon smile

SMR | SM Racing
280 Inlägg
10 februari 2011
du kan ju köra med två stycken 120A generatorer?

214 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
EkF skrev:
du kan ju köra med två stycken 120A generatorer?

Jo, det är ju sant fast då antar jag att jag måste göra ett fäste för en av generatorerna ändå?
Senast redigerat av TTW (10 februari 2011)

SMR | SM Racing
280 Inlägg
10 februari 2011
tja, båda tror jag. Ingen aning om 960 generatorerna passar på B230(?) men den chansen är nog liten.

7 241 Inlägg
10 februari 2011
EkF skrev:
tja, båda tror jag. Ingen aning om 960 generatorerna passar på B230(?) men den chansen är nog liten.

Vitblocksgeneratorerna passar på det fäste han har på vänstersidan motorn.
Problemet är inspänningen av remmen eftersom generatorn är fast monterad och inte får ngn justeringsmån...

214 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
EkF skrev:

Problemet är inspänningen av remmen eftersom generatorn är fast monterad och inte får ngn justeringsmån...

960s generator upp till 99 är väl bolt on på nedre fästet så de går att sträcka den tycker jag det ser ut som, fast om en 960 generator på övre fästet passar vet jag inte, kan ju hända att de går om man använder någon sorts distans så att den inte kan glida i sidled.

7 241 Inlägg
11 februari 2011
TTW skrev:
Lonefox skrev:
EkF skrev:

960s generator upp till 99 är väl bolt on på nedre fästet så de går att sträcka den tycker jag det ser ut som, fast om en 960 generator på övre fästet passar vet jag inte, kan ju hända att de går om man använder någon sorts distans så att den inte kan glida i sidled.

Säger bara vad polarn säger...
Har hjälpt honom att sänka ner en T6a i hans 960...

Sök