Fundering kring köp av större generator volvo 740.

TTW
8 februari 2011 · 214 Inlägg

Lonefox skrev:
Precis....men det går att lösa wink

Själv har jag 1.2KW rms (enligt spec) drivet av en generator på 143A och det går fint.

Om du kör dubbla generatorer så rekomenderar jag att du har enbart den större till stereosystemet, alltså dubbla elsystem.
Kopplingsschema på det får du antingen goggla fram eller be ngn annan om hjälp med.

Frågan är då, om jag skippar dubbla.. Hur får jag då dit en 140 amperes generator? wink

zepppe SMR | SM Racing
8 februari 2011 · 280 Inlägg

antingen passar den rakt av, eller så får du leta reda på en svets!

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
8 februari 2011 · 214 Inlägg

EkF skrev:
antingen passar den rakt av, eller så får du leta reda på en svets!

Svets och sådant finns, enda jag är orolig över är att få det hela rakt så att inte generatorn ligger snett eller remmen hoppar smile

zepppe SMR | SM Racing
8 februari 2011 · 280 Inlägg

Bara att göra det noggrant, måtta och hålla på smile

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
8 februari 2011 · 214 Inlägg

EkF skrev:
Bara att göra det noggrant, måtta och hålla på smile

Däremot har jag aldrig svetsat förut, hela allting är väl gjort i alu? Går det att svetsa någorlunda i just aluminium? yikes

zepppe SMR | SM Racing
8 februari 2011 · 280 Inlägg

Alu är knepigt att svetsa i, så då funkar det nog bättre med en kapskiva och hemmagjort fäste.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
8 februari 2011 · 214 Inlägg

EkF skrev:
Alu är knepigt att svetsa i, så då funkar det nog bättre med en kapskiva och hemmagjort fäste.

Ah, ok. I värsta fall får jag göra ett justerbart fäste så den kommer i linje smile

Lonefox Bad music kills good sound
9 februari 2011 · 7 241 Inlägg

Själv gjorde jag ett nytt fäste i 5mm stål till min.
Men så har jag den på originalplats på högersidan, generatorn kommer från 960 med beltdrive och spännare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TTW
9 februari 2011 · 214 Inlägg

Lonefox skrev:
Själv gjorde jag ett nytt fäste i 5mm stål till min.
Men så har jag den på originalplats på högersidan, generatorn kommer från 960 med beltdrive och spännare.

Har dock inte sett 960 med 140A generator yikes

Drönirettab
9 februari 2011 · 21 761 Inlägg

960 ambulans hade tydligen sån. smile

zepppe SMR | SM Racing
9 februari 2011 · 280 Inlägg
Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
9 februari 2011 · 214 Inlägg

Ja frågan är ju, kan en 120A räcka? smile endel ljud i bilen, samt xenon på vintern och en elfläkt som jag ska montera så jag får byta ut höfläkten. Börjar bli lite less då batteriet skulle sjunka allt eftersom och inte orka spela fullt ut.

zepppe SMR | SM Racing
9 februari 2011 · 280 Inlägg

2x 120A och elfläkt.

Blir nog bra sörrö smile
Du kan ju koppla in en Voltmätare och en Amperemätare, då har du koll på både ladd och volt i batteriet.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
9 februari 2011 · 214 Inlägg

Vadå 2 x 120A? O.o Tycker jag har nog många voltmätare :> Har köpt en sådan visare för att se att jag har rätt soppablandning osv. Där visas volt. samt en voltmätare i instrumentpanelen och en voltmätare på stereon smile

zepppe SMR | SM Racing
10 februari 2011 · 280 Inlägg

du kan ju köra med två stycken 120A generatorer?

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
TTW
10 februari 2011 · 214 Inlägg

EkF skrev:
du kan ju köra med två stycken 120A generatorer?

Jo, det är ju sant fast då antar jag att jag måste göra ett fäste för en av generatorerna ändå?

Senast redigerat av TTW (10 februari 2011)

zepppe SMR | SM Racing
10 februari 2011 · 280 Inlägg

tja, båda tror jag. Ingen aning om 960 generatorerna passar på B230(?) men den chansen är nog liten.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
Lonefox Bad music kills good sound
10 februari 2011 · 7 241 Inlägg

EkF skrev:
tja, båda tror jag. Ingen aning om 960 generatorerna passar på B230(?) men den chansen är nog liten.

Vitblocksgeneratorerna passar på det fäste han har på vänstersidan motorn.
Problemet är inspänningen av remmen eftersom generatorn är fast monterad och inte får ngn justeringsmån...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TTW
10 februari 2011 · 214 Inlägg

Lonefox skrev:

EkF skrev:
tja, båda tror jag. Ingen aning om 960 generatorerna passar på B230(?) men den chansen är nog liten.

Vitblocksgeneratorerna passar på det fäste han har på vänstersidan motorn.
Problemet är inspänningen av remmen eftersom generatorn är fast monterad och inte får ngn justeringsmån...

960s generator upp till 99 är väl bolt on på nedre fästet så de går att sträcka den tycker jag det ser ut som, fast om en 960 generator på övre fästet passar vet jag inte, kan ju hända att de går om man använder någon sorts distans så att den inte kan glida i sidled.

Lonefox Bad music kills good sound
11 februari 2011 · 7 241 Inlägg

TTW skrev:

Lonefox skrev:

EkF skrev:
tja, båda tror jag. Ingen aning om 960 generatorerna passar på B230(?) men den chansen är nog liten.

Vitblocksgeneratorerna passar på det fäste han har på vänstersidan motorn.
Problemet är inspänningen av remmen eftersom generatorn är fast monterad och inte får ngn justeringsmån...

960s generator upp till 99 är väl bolt on på nedre fästet så de går att sträcka den tycker jag det ser ut som, fast om en 960 generator på övre fästet passar vet jag inte, kan ju hända att de går om man använder någon sorts distans så att den inte kan glida i sidled.

Säger bara vad polarn säger...
Har hjälpt honom att sänka ner en T6a i hans 960...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang