Hur mkt ska jag ta för att byta växellåda åt en kompis ?

Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

Hej, hur mkt tycker ni jag ska ta för att byta växellåda åt min kompis, han har en volvo s40 T4...jag har faktist inte en aning..det är ju lite jobb roll
Vad kostar det på verkstäder ca ?
Hade det varit något lättare hade jag ju gort det gratis så klart...men det här är ju några dagars jobb

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Rock-Star
6 december 2010 · 2 982 Inlägg

först ska väl din vän erbjuda dig hur mkt han kan ge dig. sen får du väl bestämma om du vill ta jobbet.
ja menar.. man skickar vän inte någon faktura till en riktig vän.
förstår inte riktigt varför du frågar vad det kostar då du lätt kan ringa till en bilia verkstad och fråga....
sen lämnar även verkstaden någonting som kallas garantier. är det något du kan erbjuda så har du vindarna på din sida. annars inte...

Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

Rock-Star skrev:
först ska väl din vän erbjuda dig hur mkt han kan ge dig. sen får du väl bestämma om du vill ta jobbet.
ja menar.. man skickar vän inte någon faktura till en riktig vän.
förstår inte riktigt varför du frågar vad det kostar då du lätt kan ringa till en bilia verkstad och fråga....
sen lämnar även verkstaden någonting som kallas garantier. är det något du kan erbjuda så har du vindarna på din sida. annars inte...

Vadå för garanti ? ja byter jag växellåda så är det väl klart att jag kan garantera att det funkar ? anars hade jag väl inte gort det
Och det var han som ringde mig och frågade vad jag skulle ta..så jag vet inte. Nä jag tänker inte ringa nånstans, det är väl upp till han och göra.
Och har jag sagt att jag ska skicka en faktura eller ? sätt på dig dina glasögon igen och läs mitt inlägg igen.
Så ditt inlägg gav ingen info alls, du kunde lika gärna låtit bli att svara.

Volvo 740 "Sugis" (1989)
666_Beast
6 december 2010 · 1 863 Inlägg

Väldigt knepig fråga, ta betalt vad du tycker det är värt. Sen missuppfattade du nog vad Rock-Star menade, man kan ju lixom inte ta betalt vad en riktig verkstad skulle göra. Därav faktura resonemanget.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
mange_240
6 december 2010 · 1 562 Inlägg

gissar att verkstan tar betalt för ca 10 tim + material vxl olja osv. skulle tro att prisspannet ligger mellan 3000-7000+ moms.

Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

666_Beast skrev:
Väldigt knepig fråga, ta betalt vad du tycker det är värt. Sen missuppfattade du nog vad Rock-Star menade, man kan ju lixom inte ta betalt vad en riktig verkstad skulle göra. Därav faktura resonemanget.

Haha jag ska inte ta betalt vad en riktigt verkstad tar..tänkte ta halva det priset lr så...så därför ville jag veta vad en riktig verkstad tar så jag inte tar för mycket..för det vill jag inte ! smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

2200:- tycker ni att det är ett lagom "kompispris" ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
mange_240
6 december 2010 · 1 562 Inlägg

Nurminen_ skrev:
2200:- tycker ni att det är ett lagom "kompispris" ?

jag tycker de låter rimligt om ni är bra vänner.

LocKtar Herr
6 december 2010 · 1 722 Inlägg

Nurminen_ skrev:
2200:- tycker ni att det är ett lagom "kompispris" ?

Har du inte bytt växellåda förrut så är det faktist inte det lättaste...

jag håller på att byta en växellåda på en hyundai atos.. verkstan skulle ta 6000kr+ jag gör det för 4500kr åt en jag känner.  + material.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

mange_240 skrev:

Nurminen_ skrev:
2200:- tycker ni att det är ett lagom "kompispris" ?

jag tycker de låter rimligt om ni är bra vänner.

Jo det är vi..har ju känt han i 15 år iaf smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

LocKtar skrev:

Nurminen_ skrev:
2200:- tycker ni att det är ett lagom "kompispris" ?

Har du inte bytt växellåda förrut så är det faktist inte det lättaste...

jag håller på att byta en växellåda på en hyundai atos.. verkstan skulle ta 6000kr+ jag gör det för 4500kr åt en jag känner.  + material.

Jodå jag har bytt växellåda förut...bla på min calibra...sen skruvar jag i sär bilar och säljer reservdelar..så lite skruvvana har jag nog allt wink

Volvo 740 "Sugis" (1989)
KennethL
6 december 2010 · 412 Inlägg

Ta betalt för att hjälpa en kompis?
Jag vet inte riktigt hur ni ser på vänner men jag skulle då inte ta betalt för att hjälpa en vän, självklart får han/hon köpa alla delar som finns men att hjälpa någon att skruva hade jag aldrig tagit betalt för.

Visst han tjänar på att vända sig till dig så det är ju en win-win situation men endå. tongue

Senast redigerat av KennethL (6 december 2010)

135
├┼┼
24 R
weijmars
6 december 2010 · 44 Inlägg

Tjänter och gentjänster brukar funka ganska bra annars?

Tommie740
6 december 2010 · 55 Inlägg

Jag tog typ 1500kr när jag byte v-låda + koppling + hylsan till fördelningslådan på en kompis V70R
De va ett riktigt kompis pris tycker jag, med tanke på vad vad de skulle kosta att lämna in den på verkstad.
Så 2200kr är inte för dyrt de heller

Powe_R
6 december 2010 · 414 Inlägg

Jag skulle gjort det gratis.
Sen så lär din kompis ändå ge dej en peng efter jobbet, då får du ju välja om du ska tacka och ta emot, eller skita i det. smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

nja jag har så mycket att göra, så jag kan inte stå och skruva i 2-3dagar helt gratis inte ! och han ska inte hjälpa till

Volvo 740 "Sugis" (1989)
MB350se S-klass =)
6 december 2010 · 295 Inlägg

Tar ju inte precis 2-3 dagar att byta.

BMW 328IA "beevern" (1997)
johanhhh
6 december 2010 · 396 Inlägg

Nurminen_ skrev:
nja jag har så mycket att göra, så jag kan inte stå och skruva i 2-3dagar helt gratis inte ! och han ska inte hjälpa till

Det är lite som övriga personer säger. Har du känt honom i 15 år så tycker jag verkligen inte att du ska ta betalt. Men du gör som du själv känner för. Jag själv hade inte tagit betalt.

Nurminen_
6 december 2010 · 714 Inlägg

MB350se skrev:
Tar ju inte precis 2-3 dagar att byta.

jo för mig gör det de, då jag har en familj och ta hand om med

Volvo 740 "Sugis" (1989)
wistfors Performance meck
6 december 2010 · 342 Inlägg

1/3 av verkstads priser brukar vara lagom. givetvis utan kvitto o garanti

Mvh viktor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang