Skrapa bort isen på rutorna!

Dawk Bilförsäljare
11 december 2010 · 77 Inlägg

BadBoy89 skrev:
och vad har det med  erfarenhet att  göra  helt seriöst?? det  kan hända till alla  ovasett  hur  länge du har  haft körkort oh  kört   en kille  har  backat  och  kört   sönder en  mur som är  värd  70 000  och han  har  haft  körkort  över  20   år   så det  kan  hända  till ALLA:D

Dawk skrev:
Killen som backade på mig hade bara haft körkort i några månader så han var inte så erfaren tydligen.

Jag menade att han inte lärt sig att backa endast med hjälp av sidospeglarna. Jag håller med rickylicious i hans inlägg.

Peugeot 607 3.0 V6 "Välkommen hem" (2002)
ThOmAzO
29 december 2010 · 7 Inlägg

Nu är det så att jag blev stoppad för nån vecka sen då jag inte hade skrapat någon ruta (va bara fläkten som hade blåst bort lite på framrutan) samt att lampor och nummerskyltar hade en del snö på sig... undrar därför vilka fler som blivit stoppade för samma grej och vad ni åkte på?

_DamnIt R1 driver!
29 december 2010 · 5 128 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

tkd_rille skrev:
ska man kunna se ut för bakrutan för? Man har väl sidospeglar.


För övrigt skrapar jag aldrig rutor de är för dåtidens människor, jag slänger igång dieselvärmaren på den tiden jag kommer ut i bilen och ska iväg. Borstar såklart av större snömängder från bilens övriga yta om de nu finnes det.

Kolla hur mycket du ser med speglarna jämfört med bakrutan, speciellt när det är mörkt och trångt - t.ex. en dåligt upplyst parkering på morgonkvisten...

Du kollar inte i döda vinkeln när du byter fil va? Jag menar, varför skulle man göra det? Man har ju sidospeglar...

Klaga inte på sidospeglar! Jag blev delvis kuggar på uppkörning till taxileg pga att jag vred på huvudet vid filbyte, och inte enbart tittade i speglarna! Plus, det går att ställa in speglarna så man inte har någon död vinkel (jag kunde åtminstone göra det..)

KHRacing
29 december 2010 ·

Eftersom svenska fordonskungörelsen tillåter dig att måla bakrutan & bakre sidorutor med svart färg så kan det rimligtvis ej vara krav på att skrapa bakrutan & bakre sidorutor, Nån som håller med ?

DusanMandick Random Hero
29 december 2010 · 4 047 Inlägg

KHRacing skrev:
Eftersom svenska fordonskungörelsen tillåter dig att måla bakrutan & bakre sidorutor med svart färg så kan det rimligtvis ej vara krav på att skrapa bakrutan & bakre sidorutor, Nån som håller med ?

+1

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2010 · 13 757 Inlägg

KHRacing skrev:
Eftersom svenska fordonskungörelsen tillåter dig att måla bakrutan & bakre sidorutor med svart färg så kan det rimligtvis ej vara krav på att skrapa bakrutan & bakre sidorutor, Nån som håller med ?

min tanke oxå
sen att man inte ska ha en 1dm hög med snö vid bakre rutorna är en annan sak

jag skarpar nästan aldrig dom bakre rutorna

fast sen är jag så van att aldrig se något bakåt eftersom jag kör mycket buss där har man bara sidospeglar
i vissa lägen ser man inte ens åt höger när man kör buss
så man måste ställa sig upp samtidigt som man försöker köra=väldigt spännande

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jani Hast
29 december 2010 · 213 Inlägg

KHRacing skrev:
Eftersom svenska fordonskungörelsen tillåter dig att måla bakrutan & bakre sidorutor med svart färg så kan det rimligtvis ej vara krav på att skrapa bakrutan & bakre sidorutor, Nån som håller med ?

Dom rutorna man MÅSTE skarapa är framrutan och främre sidorutorna för att inte åka dit för vårdslöshet.
Sen är det ju inte dåligt att man inte skrapar alla rutor.

Åker jag till jobbet tar jag bara dom rutorna jag måste men ska det åkas längre så är det alla rutor som skrapas.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 december 2010 · 1 948 Inlägg

KHRacing skrev:
Eftersom svenska fordonskungörelsen tillåter dig att måla bakrutan & bakre sidorutor med svart färg så kan det rimligtvis ej vara krav på att skrapa bakrutan & bakre sidorutor, Nån som håller med ?

Det är precis det som jag bråkade med min före detta kollega om förra vintern. Han menade på att hans kompis fått böta för han hade oskrapad bakruta på en celica.

Men jag sa att man inte måste ha bakruta på en personbil, och han trodde jag var idiot.

För en vw caddy, nissan kubistar och dylikt finns ju utan bakruta och dem behöver inte vara LB reggade för det, farsan hade en personbilsreggad kubistar med endast 3 rutor.


Så min morgonrutin är...

1. starta bilen och starta elslingan(slingorna)
2. går ur och borsta bort snön(utom det lilla som brukar sitta fast) med en fin borste.
3. borstar av lysen o plåtar.
4. skrapar vindruta+sidorutor fram
5. eventuellt väntar en liten stund extra om bilen fortf inte är tinad nog.
6. Kör iväg.

Inte svårt och tar ca 10 min, längre om det är riktigt kallt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
KHRacing
29 december 2010 ·

Jani Hast skrev:

KHRacing skrev:
Eftersom svenska fordonskungörelsen tillåter dig att måla bakrutan & bakre sidorutor med svart färg så kan det rimligtvis ej vara krav på att skrapa bakrutan & bakre sidorutor, Nån som håller med ?

Dom rutorna man MÅSTE skarapa är framrutan och främre sidorutorna för att inte åka dit för vårdslöshet.
Sen är det ju inte dåligt att man inte skrapar alla rutor.

Åker jag till jobbet tar jag bara dom rutorna jag måste men ska det åkas längre så är det alla rutor som skrapas.

Jag skrapar alltid alla rutorna Jani (dock) smile

Dragonbreath
29 december 2010 · 326 Inlägg

en liten fråga

har inte läst hela tråden.. men bakrutan på en bil måste väl vara frivillig att skrapa? eftersom en bil har ytterspeglar så borde inte bakrutan vara en ruta enligt lagen som måste skrapas?

kan förstå att regskylt, att tak måste vara fritt ifrån snö och alla andra rutor

någon som har koll på läget (regelmässigt)

"Sweet Insane Road Maniac"
båge montör och hobby mekaniker
29 december 2010 · 2 672 Inlägg

Dragonbreath skrev:
en liten fråga

har inte läst hela tråden.. men bakrutan på en bil måste väl vara frivillig att skrapa? eftersom en bil har ytterspeglar så borde inte bakrutan vara en ruta enligt lagen som måste skrapas?

kan förstå att regskylt, att tak måste vara fritt ifrån snö och alla andra rutor

någon som har koll på läget (regelmässigt)

som någon lite tidigare på denna sidan skrev, så får man måla rutorna bakom B stolpen, dom är inget krav på att ha. så räcker att borsta av all snö, behöver inte skrapa dom.

men man måste se till att ha snö och is fri vindruta och sidorutor!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Dragonbreath
29 december 2010 · 326 Inlägg

båge skrev:

Dragonbreath skrev:
en liten fråga

har inte läst hela tråden.. men bakrutan på en bil måste väl vara frivillig att skrapa? eftersom en bil har ytterspeglar så borde inte bakrutan vara en ruta enligt lagen som måste skrapas?

kan förstå att regskylt, att tak måste vara fritt ifrån snö och alla andra rutor

någon som har koll på läget (regelmässigt)

som någon lite tidigare på denna sidan skrev, så får man måla rutorna bakom B stolpen, dom är inget krav på att ha. så räcker att borsta av all snö, behöver inte skrapa dom.

men man måste se till att ha snö och is fri vindruta och sidorutor!

okay tackar för upplysningen!

"Sweet Insane Road Maniac"
Andromeda Rumpmas
29 december 2010 · 3 860 Inlägg

Med tanke på hur svårt folk i gemen verkar ha att bedöma avstånd och placering genom backspeglarna tycker jag gott att de kan skrapa bakrutan även om de inte är tvungna enligt lag. Det räcker att titta ut på boendeparkeringen så ser man folk som sitter och stirrar rakt fram och antingen stannar och gör omtag fastän de kan backa en meter till eller som precis klarar bilen bakom när de styr med en hand på ratten och mobilen i den andra. Tur eller skicklighet? roll

Dessutom är åtminstone mina bakspeglar för små för snöskrapan, och är bakrutan isig och jävlig brukar även backspeglarna vara det. Då ser man ju inte bakåt på något sätt.

Och även om man inte ens behöver ha en bakruta och än mindre ha fri sikt genom den lär man ju åka på det om man kommer mot en bil när man backar i blindo. Fast då gör man väl bara som alla andra och drar fort som attan och lämnar en stackars bilägare med en fin buckla:rolleyes:

Tänk dig själv om din finbil får en jättebuckla pga att någon inte orkade skrapa rutan.

Snö och is måste du ta bort. Även tjock is på taket lossnar efter en stund när kupén blir tillräckligt varm för att smälta anliggningsytan mot plåten och det kan ställa till det rejält när den far mot en bil som kommer i 100 knyck. Både plåtskador och skador på rutor. Helt jämförbart med en otäckt lastbil som åker och sprätter singel på bilarna bakom.

Bra knep:

* Snöar det en decimeter på natten och bilen är täckt, ta bort snön direkt även om du inte ska använda bilen den dagen. Låter du det vara kanske den värms upp av solen och du får någon centimeter ispansar över taket och huven.
* Har du ett ispansar, kör någon mil, sedan stannar du och tar bort det. Nu bör nedersta millimetern ha tinat, och isen glider av ganska lätt med lite påputtning utan att skada lacken.
* Åk till GDS-hallen och smält isen med högtryckstvätten. För du tvättar väl bilen ofta på vintern?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
ThOmAzO
2 januari 2011 · 7 Inlägg

ThOmAzO skrev:
Nu är det så att jag blev stoppad för nån vecka sen då jag inte hade skrapat någon ruta (va bara fläkten som hade blåst bort lite på framrutan) samt att lampor och nummerskyltar hade en del snö på sig... undrar därför vilka fler som blivit stoppade för samma grej och vad ni åkte på?

Ingen som vet??

TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

_DamnIt skrev:
Klaga inte på sidospeglar! Jag blev delvis kuggar på uppkörning till taxileg pga att jag vred på huvudet vid filbyte, och inte enbart tittade i speglarna! Plus, det går att ställa in speglarna så man inte har någon död vinkel (jag kunde åtminstone göra det..)

Det där är ju lögn! Kuggad för att du kollade döda vinklen, jo visst.. kan du inte dra den om rödluvan när du ändå e igång ? xD

Farfar var rätt smart i sina dar så han satte infravärmare under carporten så när man skulle köra iväg så satte han igång bilen samt infravärmarna så när man skulle köra iväg så hade nästan allt smällt oh det som var kvar tog man bort med borsten big_smile dock vare inte så mycket på tanke på att den stod under carport ^^

Andromeda Rumpmas
2 januari 2011 · 3 860 Inlägg

TernFis skrev:

_DamnIt skrev:
Klaga inte på sidospeglar! Jag blev delvis kuggar på uppkörning till taxileg pga att jag vred på huvudet vid filbyte, och inte enbart tittade i speglarna! Plus, det går att ställa in speglarna så man inte har någon död vinkel (jag kunde åtminstone göra det..)

Det där är ju lögn! Kuggad för att du kollade döda vinklen, jo visst.. kan du inte dra den om rödluvan när du ändå e igång ? xD

Farfar var rätt smart i sina dar så han satte infravärmare under carporten så när man skulle köra iväg så satte han igång bilen samt infravärmarna så när man skulle köra iväg så hade nästan allt smällt oh det som var kvar tog man bort med borsten big_smile dock vare inte så mycket på tanke på att den stod under carport ^^

Jag väljer att fria hellre än fälla och tror att DamnIt verkligen tror att det berodde på det detta. Inspektören kände sig helt enkelt inte trygg med hans körning och behövde en anledning att skriva i protokollet, därav att en del av oss kuggat på vad som på pappret står som småsaker.

Den där med infravärmare har jag hört förut. I det fallet hade den listige rackaren bara några kilometer att åka, så det slutade givetvis med att allt vatten i listerna och på bilen som blev av upptiningen frös stenhårt under dagen och vederbörande fick med sig en dörrlist när han slet upp dörren på eftermiddagen lol

Senast redigerat av Andromeda (2 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

Men man kan inte bli kuggad för att man kollade döda vinklen... att man inte gör det kan jag gå med på men inte att man gör det yikes

Hahahaha xD

Senast redigerat av TernFis (2 januari 2011)

_DamnIt R1 driver!
2 januari 2011 · 5 128 Inlägg

TernFis skrev:

_DamnIt skrev:
Klaga inte på sidospeglar! Jag blev delvis kuggar på uppkörning till taxileg pga att jag vred på huvudet vid filbyte, och inte enbart tittade i speglarna! Plus, det går att ställa in speglarna så man inte har någon död vinkel (jag kunde åtminstone göra det..)

Det där är ju lögn! Kuggad för att du kollade döda vinklen, jo visst.. kan du inte dra den om rödluvan när du ändå e igång ? xD

Farfar var rätt smart i sina dar så han satte infravärmare under carporten så när man skulle köra iväg så satte han igång bilen samt infravärmarna så när man skulle köra iväg så hade nästan allt smällt oh det som var kvar tog man bort med borsten big_smile dock vare inte så mycket på tanke på att den stod under carport ^^

Inte kuggad enbart för det! Läser du vad jag skrev så står där DELVIS. Såg "oprofessionellt" ut att vrida på huvudet.. Så ska jag dra den om rödluvan nu direkt?

TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

Sry men jag tror inte på det.. finns folk som kuggat pga att de inte kollade men inte för att de kollade... och om nån från trafikverket säger till dej att det är oproffsigt att kolla döda vinklen så är han ju dum i huvet eftersom att hans jobb är bland annat att kolla så att du gör det..

_DamnIt R1 driver!
2 januari 2011 · 5 128 Inlägg

Om han säger det, så är det ju inte mycket jag kan göra åt saken? Jag tycker med det många gånger är dumt att inte vrida på huvudet, men blev tillsagd klart och tydligt att jag fick nöja mig med backspeglarna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang