Ojämn tomgång// start problem 740 gl 85:a

volvo85740
9 december 2010 · 44 Inlägg

Hej,

Jag har en 740 gl 85a med förgasare och tomgången är ojämn. Den misständer ibland hela motorn skakar till, ja den skakar hela tiden med mycket när den misständer. samt att den är svårstartad när den är varm. lät när den är kall.


Det som är gjort är:

1. Nytt förldelarlock
2. Nya tändkablar
3 Har kollat tändningen, men jag vet inte riktigt vad den ska stå på, har en B230A som jag har satt i en v-kam i. orginal är 7 grader f.ö.d men den öppnar ju mer och lite längre.
någon som har ngt tips??? big_smile
4. Bränslefilter vid förgasaren är bytt. Finns det fler?

Mina teorier:

1. Tändningen är inte rätt??
2. Tändstiften är slut. ( Köpta på biltema) kan det vara fel på dom??
3. Förgasarnålen är sliten??



Är väldigt tacksam för svar! MVH Emil

Oves_Bror
10 december 2010 · 456 Inlägg

Ravi skrev:
Det kan ju vara dåligt tänd inställning, fast det kan ju oxå vara dåligt bränsle relä fast det låter inte som det. du får kolla kontakter och slangar. och en liten titt på din förgasare med....du har väl brytare i fördelaren, ställ det med...

Kommer man med ovanstående råd ska man nog inte stå som Bilmekaniker!!!
Nej det finns inget bränsle relä på en förgasarmotor!
Nej det är inte brytare i fördelaren på en 740!
Kanske ska hålla sig tilll det man vet nåt om?

Har en V-kam i min B23E där kör jag tändningen på ~15 grader så du kan nog gå på lite mer om du vill.
Sen kan det ju va bra att se över förgasaren så den inte är tät eller att membranet är dåligt.

growing old is mandatory growing up is optional
mange_240
10 december 2010 · 1 562 Inlägg

Oves_Bror skrev:

Ravi skrev:
Det kan ju vara dåligt tänd inställning, fast det kan ju oxå vara dåligt bränsle relä fast det låter inte som det. du får kolla kontakter och slangar. och en liten titt på din förgasare med....du har väl brytare i fördelaren, ställ det med...

Kommer man med ovanstående råd ska man nog inte stå som Bilmekaniker!!!
Nej det finns inget bränsle relä på en förgasarmotor!
Nej det är inte brytare i fördelaren på en 740!
Kanske ska hålla sig tilll det man vet nåt om?

Har en V-kam i min B23E där kör jag tändningen på ~15 grader så du kan nog gå på lite mer om du vill.
Sen kan det ju va bra att se över förgasaren så den inte är tät eller att membranet är dåligt.

skulle tippa på att nålen och munstycket i förgasaren är slut. ge den en genomgång.

Ravi Tekniker
11 december 2010 · 624 Inlägg

skit ner dig oves_bror jag kanske inte tänkte rätt ,läste igenom det ganska snabbt. det säger inte att jag inget fattar.  var ett tag sedan jag höll på med förgasar motorer. pluggar mest motor el.

volvo85740
11 december 2010 · 44 Inlägg

Oves_Bror skrev:

Ravi skrev:
Det kan ju vara dåligt tänd inställning, fast det kan ju oxå vara dåligt bränsle relä fast det låter inte som det. du får kolla kontakter och slangar. och en liten titt på din förgasare med....du har väl brytare i fördelaren, ställ det med...

Kommer man med ovanstående råd ska man nog inte stå som Bilmekaniker!!!
Nej det finns inget bränsle relä på en förgasarmotor!
Nej det är inte brytare i fördelaren på en 740!
Kanske ska hålla sig tilll det man vet nåt om?

Har en V-kam i min B23E där kör jag tändningen på ~15 grader så du kan nog gå på lite mer om du vill.
Sen kan det ju va bra att se över förgasaren så den inte är tät eller att membranet är dåligt.

Okej, ska testa ställa upp den lite smile Membranet är helt. Det var inte länge sedan jag gjorde rent förgasaren.

Jag har testat med startgas men jag hittar inget läckage. Men en sak tycker jag är konstigt, när jag sprutar in lite startgas i innsuget så dör den nästan, den sjunker i varv.

1a, Sen vet jag inte om kopplingen är kass??  När jag lägger i trean och släpper kopplingen och gasar lite så tar det en stund innan den går i helt.

1b, När jag gasar stannar den på 2000 varv fast den ökar i hastighet.    1a,1b-- Är det lamellerna eller uttrampningslagret? eller något annat?

Mvh Emil

Oves_Bror
11 december 2010 · 456 Inlägg

Ravi skrev:
skit ner dig oves_bror jag kanske inte tänkte rätt ,läste igenom det ganska snabbt. det säger inte att jag inget fattar.  var ett tag sedan jag höll på med förgasar motorer. pluggar mest motor el.

Tackar och bockar! lol
Om man inget vet om det aktuella ämnet kanske man inte ska ge värdelösa råd till folk?

growing old is mandatory growing up is optional
Ravi Tekniker
12 december 2010 · 624 Inlägg

oj sorry då kung volvo

volvo85740
13 december 2010 · 44 Inlägg

volvo85740 skrev:

Oves_Bror skrev:

Ravi skrev:
Det kan ju vara dåligt tänd inställning, fast det kan ju oxå vara dåligt bränsle relä fast det låter inte som det. du får kolla kontakter och slangar. och en liten titt på din förgasare med....du har väl brytare i fördelaren, ställ det med...

Kommer man med ovanstående råd ska man nog inte stå som Bilmekaniker!!!
Nej det finns inget bränsle relä på en förgasarmotor!
Nej det är inte brytare i fördelaren på en 740!
Kanske ska hålla sig tilll det man vet nåt om?

Har en V-kam i min B23E där kör jag tändningen på ~15 grader så du kan nog gå på lite mer om du vill.
Sen kan det ju va bra att se över förgasaren så den inte är tät eller att membranet är dåligt.

Okej, ska testa ställa upp den lite smile Membranet är helt. Det var inte länge sedan jag gjorde rent förgasaren.

Jag har testat med startgas men jag hittar inget läckage. Men en sak tycker jag är konstigt, när jag sprutar in lite startgas i innsuget så dör den nästan, den sjunker i varv.

1a, Sen vet jag inte om kopplingen är kass??  När jag lägger i trean och släpper kopplingen och gasar lite så tar det en stund innan den går i helt.

1b, När jag gasar stannar den på 2000 varv fast den ökar i hastighet.    1a,1b-- Är det lamellerna eller uttrampningslagret? eller något annat?





Någon som vet?? är tacksam för svar! BTW Kan det vara olja på lamellerna?

Mvh Emil

volvo85740
14 december 2010 · 44 Inlägg

volvo85740 skrev:

volvo85740 skrev:

Oves_Bror skrev:

Kommer man med ovanstående råd ska man nog inte stå som Bilmekaniker!!!
Nej det finns inget bränsle relä på en förgasarmotor!
Nej det är inte brytare i fördelaren på en 740!
Kanske ska hålla sig tilll det man vet nåt om?

Har en V-kam i min B23E där kör jag tändningen på ~15 grader så du kan nog gå på lite mer om du vill.
Sen kan det ju va bra att se över förgasaren så den inte är tät eller att membranet är dåligt.

Okej, ska testa ställa upp den lite smile Membranet är helt. Det var inte länge sedan jag gjorde rent förgasaren.

Jag har testat med startgas men jag hittar inget läckage. Men en sak tycker jag är konstigt, när jag sprutar in lite startgas i innsuget så dör den nästan, den sjunker i varv.

1a, Sen vet jag inte om kopplingen är kass??  När jag lägger i trean och släpper kopplingen och gasar lite så tar det en stund innan den går i helt.

1b, När jag gasar stannar den på 2000 varv fast den ökar i hastighet.    1a,1b-- Är det lamellerna eller uttrampningslagret? eller något annat?





Någon som vet?? är tacksam för svar! BTW Kan det vara olja på lamellerna?

Mvh Emil

Ingen som vet något? yikes

mange_240
14 december 2010 · 1 562 Inlägg

kör 60 70 på 4an notera varvtalet tryck ner kopplingen varva upp till 4000varv återgår varvtalet till de tidigare är det inget fel på kopplingen.

volvo85740
7 februari 2011 · 44 Inlägg

volvo85740 skrev:
Hej,

Jag har en 740 gl 85a med förgasare och tomgången är ojämn. Den misständer ibland hela motorn skakar till, ja den skakar hela tiden med mycket när den misständer. samt att den är svårstartad när den är varm. lät när den är kall.


Det som är gjort är:

1. Nytt förldelarlock
2. Nya tändkablar
3 Har kollat tändningen, men jag vet inte riktigt vad den ska stå på, har en B230A som jag har satt i en v-kam i. orginal är 7 grader f.ö.d men den öppnar ju mer och lite längre.
någon som har ngt tips??? big_smile
4. Bränslefilter vid förgasaren är bytt. Finns det fler?

Mina teorier:

1. Tändningen är inte rätt??
2. Tändstiften är slut. ( Köpta på biltema) kan det vara fel på dom??
3. Förgasarnålen är sliten??



Är väldigt tacksam för svar! MVH Emil

Hej är tillbaka igen, har ställt tän
dningen men ingen skillnad på tomgången.
har även testat att ändra co skruven men tomgången är lika dan ändå.
Jag kan köra den varm och ställa tomgången på 900 varv, den har då dålig tomgång.
men när jag ska ha den nästa gång så startar jag med choken startar bra men efter ca 15b sekunder går den riktigt dåligt. Med choken i ligger den och tuggar mellan 300-500 varv . Och även när man kör kan den gå ner till samma varv när man frikopplar. Fast jag har ställt tomgången.
Finns det någon som vet vad det kan vara.


Har bytt/har gjort

Fördelarlock
Tändkablar
Har kollat tändstiften och dom ser bra ut.
luftfilter
förgasaren är rengjord
tändningen är kontrollerad

Snälla hjälp mig!! MVH Emil

RD_87 Skrotsamlare
7 februari 2011 · 4 031 Inlägg

En kugg fel på kammen? Brytare var väl borta på alla B230 motorer, är brytarlöst på tantens 240 -85.
Däremot kan det vara idé att kolla att vakumförställningen funkar.

Senast redigerat av RD_87 (7 februari 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MinstMelander
24 februari 2011 · 7 Inlägg

låter lite som en kugg fel på kammen:P

henke_92 TBM NINJA
24 februari 2011 · 917 Inlägg

jag tror det är något vaccum som inte stämmer eller någon ventil? kanske är helt ute å cyklar....
men om den inte får rätt vaccum i hela toppen å förgasaren kanske den stryper sig själv, köp en vaccum mätare på biltema å koppla på insuget, med en sån kan man mäta ut om någon ventil är kass osv...
där är 2 vaccum uttag på förgasaren..en som leder in under insuget och en som går en kort väg vid anslutningen till insuget, är dom hela?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
volvo85740
25 april 2011 · 44 Inlägg

henke_92 skrev:
jag tror det är något vaccum som inte stämmer eller någon ventil? kanske är helt ute å cyklar....
men om den inte får rätt vaccum i hela toppen å förgasaren kanske den stryper sig själv, köp en vaccum mätare på biltema å koppla på insuget, med en sån kan man mäta ut om någon ventil är kass osv...
där är 2 vaccum uttag på förgasaren..en som leder in under insuget och en som går en kort väg vid anslutningen till insuget, är dom hela?

Hej, jag ska testa mäta vacumet. Ja jag har bytat slangarna så dom är hela. Men den hackar och är inte så pigg när man gasar på och riktigt ojämn tomgång. vet du villken flötörnivå som är bäst? just nu är den på 8mm.

henke_92 TBM NINJA
25 april 2011 · 917 Inlägg

volvo85740 skrev:

henke_92 skrev:
jag tror det är något vaccum som inte stämmer eller någon ventil? kanske är helt ute å cyklar....
men om den inte får rätt vaccum i hela toppen å förgasaren kanske den stryper sig själv, köp en vaccum mätare på biltema å koppla på insuget, med en sån kan man mäta ut om någon ventil är kass osv...
där är 2 vaccum uttag på förgasaren..en som leder in under insuget och en som går en kort väg vid anslutningen till insuget, är dom hela?

Hej, jag ska testa mäta vacumet. Ja jag har bytat slangarna så dom är hela. Men den hackar och är inte så pigg när man gasar på och riktigt ojämn tomgång. vet du villken flötörnivå som är bäst? just nu är den på 8mm.

Ja kör på 8 som det e

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang