1896
Sök

beemern,s bmw 1602.. lite fräsiga delar.

.......
2 655 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#361
verkar som tråden dog en aning smile.


hänt lite mer sen sist, glömde dock kameran IGEN! tongue.

efter flera veckors sökande så har jag nu äntligen hittat en firma i tyskland som säljer kompletta elsystem till bmw,n så kommer väl att lägga en beställning hos dom om inte allt för långt fram.

annars har jag väl börjat få tillbaka lite ork gällande plåtrenoveringen av karossen så har börjat kapa och knacka lite ny plåt till org form inne i hjulhuset.

blev även ändring ang toppen, den som jag började blästra, som redan var slipad så det var sfäriska förbränningsrum hade snäppet mindre ventiler, nån jäkla mellanmodell på stora och lilla så tog en av de andra topparna jag hade istället och har börjat slipa om förbränningsrummet och plockat ur ventilerna..
får se om det kanske blir bilder ikväll smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
8 februari 2012
#362
Nejdå, tråden följs. Väntar bara på att nåt nytt ska ske, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

.......
2 655 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#363
blev nån bild som lovat :p

toppen, har grovslipat 2 förbränningsrum hittills men måste ur med resten av ventilerna innan det går att göra mera. drog iväg ett mail till ENEM (www.enem.se) ang deras stålvippor som ska hålla betydligt bättre än org, helt rätt pris på dom, han kunde inte svara på om dom håller för min motor med de varv och allt som den kommer ha, men kommer att köpa en uppsättning för att testa.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3028.jpg

som nämt innan så är nu bagaget självbärande, blästrade själv de som behövdes för att få dit bagagebotten och lackade över men kommer att dra in bilen igen så fort han får tid att blåsa av den och den här gången kommer jag att grundlacka där som ingen plåt ska bytas så man slipper att det råkar hända något sånt här igen att hela bilen blir rostbrun. i och för sej så upptäckte jag varför... när jag var på färgbutiken och köpte CITRONsyra så har jag fått en flaska SALTsyra och inte fan tittade jag på flaskan nånting, upptäckte de här om dan då vi stod i garaget och snackade om det. men som sagt, den ska ju blästras snart igen.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3033.jpg

håller på med hjulhusen fram lite också, har nästan fått bort all den dåliga plåten nu, ska bytas en liten fyrkantig bit där alla hålen är in mot kupen, sen så blir det blästring efteråt överallt så man kan lacka och få dit den yttre plåten.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3035.jpg

yttre plåten tillfälligt hängande där den snart ska sitta, innan den säts dit så ska dreneringen moddas lite så den funkar mycket bättre, därför att nästan alla 02or rostar här uppe är pga att de sprutar skit rätt upp där och ligger kvar, ska göra dreneringarna större och bättre så bilen aldrig rostar tongue.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3036.jpg

får ta och bli lite bättre att knäppa kort men har som sagt inte gjort så mycket på min de senaste 2-3 veckorna pga att man varit less, sen så är det väl inte så jäkla kul att ta kort på en "bil" som för tillfället ser ut som en rosthög tongue.

medans man var less så blev det ju lite annat gjort istället, som på tokjävla opeln alá 400 replica. vi har rivit ner den nästan totalt nu och slipat ner den, nu i veckan så kommer även fram o bakvagn försvinna, ska svetsa några få hål och sen slipas en jäkla massa till så blir det väl ett fint lager grå grundfärg till att börja med smile
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3029.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3031.jpg
Senast redigerat av beemern (8 februari 2012)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 februari 2012
#364
Jävligt häftigt projekt som jag har följt från början. Jag tycker fälgarna var hur sexiga som helst big_smile Se nu till att få en komplett uppsättning!

Bara att kämpa på i samma anda som innan så kommer det bli hur bra som helst /// Peter


Trucker
1 220 Inlägg
8 februari 2012
#365
du tycker om att dubbelposta va? läs igenom va du ha skrive å gör om gör rätt!

Vissa är bara bättre än andra!

.......
2 655 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#366
Peter_Eriksson skrev:
Jävligt häftigt projekt som jag har följt från början. Jag tycker fälgarna var hur sexiga som helst big_smile Se nu till att få en komplett uppsättning!

Bara att kämpa på i samma anda som innan så kommer det bli hur bra som helst /// Peter

kul att du gillart smile. ja letar som fan, har pratat med en fd motornord gubbe och som också håller på mycke med 02or och han tyckte sej känna igen vad det var för fälg när jag beskrev exakt hur den såg ut och han nämnde MOMO, så ska söka vidare i detta framöver, är nog tyvärr inte så lätt att hitta fler skulle jag tro för tog och mätte fälgen, den mäter hela 13x9,5" yikes och är stämplad 79 inni fälgen, så det måste vara nån gammal banåkarfälg för 9,5" var de nog väldigt få som åkte me då på 60-80 talet ute på gatan. men som sagt, letar vidare.
Senast redigerat av beemern (8 februari 2012)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 februari 2012
#367
Det du kan göra är att kolla och annonsera på berg-cup.de under teilemarkt

Länk:
http://www.berg-cup.de/marktplatz-shop/ … markt.html

Där finns det en hel del tokar som kör småbilar med illvarvande motorer och feta 13-tummare. Såg komplett kugelfischer med topp god för 11Krpm big_smile

Edit: kolla bara 2L 16v vw motorn, 265 hk, inte illa pinkat smile
Senast redigerat av Peter_Eriksson (8 februari 2012)


.......
2 655 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#368
Peter_Eriksson skrev:
Det du kan göra är att kolla och annonsera på berg-cup.de under teilemarkt

Länk:
http://www.berg-cup.de/marktplatz-shop/ … markt.html

Där finns det en hel del tokar som kör småbilar med illvarvande motorer och feta 13-tummare. Såg komplett kugelfischer med topp god för 11Krpm big_smile

Edit: kolla bara 2L 16v vw motorn, 265 hk, inte illa pinkat smile

ska söka lite där, inte sett den sidan innan. inte illa pinkat med 265hk, dock kommer jag hamna nästan där med min 2,2L 8v big_smile.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 februari 2012
#369
beemern skrev:
ska söka lite där, inte sett den sidan innan. inte illa pinkat med 265hk, dock kommer jag hamna nästan där med min 2,2L 8v big_smile.

Näe, det är inte dåligt, speciellt med tanke på att den "bara" varvar 8000rpm. Volym gör stor skillnad, men det är inte dåligt ändå med 8v topp.


.......
2 655 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#370
Peter_Eriksson skrev:
beemern skrev:
ska söka lite där, inte sett den sidan innan. inte illa pinkat med 265hk, dock kommer jag hamna nästan där med min 2,2L 8v big_smile.

Näe, det är inte dåligt, speciellt med tanke på att den "bara" varvar 8000rpm. Volym gör stor skillnad, men det är inte dåligt ändå med 8v topp.

ja men 8000rpm det ÄR bara de tongue, för att få ut rätt effektkurva ur motorn så kommer den kunna varva upp till 11000rpm men funderar på att sätta ett varvstopp på prick 10000rpm bara för att inte råka övervarva något.

det är ju en gammal motornord byggd motor som jag kopierar fast med ännu värre delar, dom körde insprutning på sin och den bottnade vid runt 230hk vilket deras motor hade.

det jag bryter av med är större litervolym, mc förgasare, bättre extraktor och lite ändring på bla kolvar o förbränningsrum mot vad deras motor hade, så hoppas hamna någonstans mellan 230-260hk, grejerna klarar ju av det, de är bara en fråga om att ställa in grejerna rätt, lär bli ett antal timmar bara starta och stanna motorn för att få allt att lira perfekt för bästa effekt.
synd att det är för dyrt annars hade jag satt dit torrsump på den också smile

kan säga att det blir en riktig killer när den är klar, när motornords 230hk motor satt i bil så klockades den från 0-100km på 5,5sec, tänkt då med dagens slicks, mer hk och min superlätta kaross:)


dom sålde ju för övrigt några 16v motorer också (önskar jag fick vantarna på en sån topp, riktigt ovanliga) och dom gav i deras utförande 285hk men hört rycktas om att de gick att få ur dom mer big_smile.

Vintage is king
67 Inlägg
8 februari 2012
#371
Två ösiga tyskar och en trevlig historia på slutet, läste tills frugan somnade borta i sovrummet. Fortfarande högklassig tråd!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 februari 2012
#372
Jo, men det var ju det jag menade.. att 16v motorn bara varvar 8000rpm men ändå plockar 265hk. Om den motorn kunnat varva 11.000rpm.. typ 300hk? iofs okörbar under 4000rpm, haha

Det är häftigt hur mkt effekt man kan plocka med enkla grejer som förgasare/mek insprutning.. men å andra sidan måste alla rörliga delar vara top notch, annars håller det inte länge (vilket gäller alla motorer med höga effektuttag).

Men skulle du bygga ihop en överladdad motor också eller hur var det?


.......
2 655 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#373
Rullarn skrev:
Två ösiga tyskar och en trevlig historia på slutet, läste tills frugan somnade borta i sovrummet. Fortfarande högklassig tråd!

hehe ja men visst är det så, 2 bilmodeller med väldigt många fina år på både bana och i rallyskogarna med bra resultat big_smile.

.......
2 655 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#374
Peter_Eriksson skrev:
Jo, men det var ju det jag menade.. att 16v motorn bara varvar 8000rpm men ändå plockar 265hk. Om den motorn kunnat varva 11.000rpm.. typ 300hk? iofs okörbar under 4000rpm, haha

Det är häftigt hur mkt effekt man kan plocka med enkla grejer som förgasare/mek insprutning.. men å andra sidan måste alla rörliga delar vara top notch, annars håller det inte länge (vilket gäller alla motorer med höga effektuttag).

Men skulle du bygga ihop en överladdad motor också eller hur var det?

jo sant, med den kammen som jag har så kommer den normalt sätt inte ge mycke under 4000rpm men kompenserar de med att ha så korta insugsrör att förgasarna nästan tar i toppen och sen rätt så långa trattar för att få så bra bottenvrid som möjligt smile.

nja har ju den motorn ute på annons nu för har insett nu att det kommer vara alldeles för dyrt att hålla igång 2 motorer samtidigt. har lagt ut turbomotorn nu komplett för 15tusen och får jag det för den så räcker de till att köpa allt jag behöver till toppen och kanske till att balansera lite bottendelar smile.

* Studerande *
563 Inlägg
9 februari 2012
#375
Sjukt fint förarbete & utveckling på karossen - skelettet!

Kommer bli en intressant "vidare-utveckling". 

Bravo!


.......
2 655 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#376
Ljepone skrev:
Sjukt fint förarbete & utveckling på karossen - skelettet!

Kommer bli en intressant "vidare-utveckling". 

Bravo!

tackartackar, lite pepp håller alltid motivationen uppe smile.

.......
2 655 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#377
blev en del gjort idag ändå smile.

har lagt igen spridarhålen med kemisk metall (vill ju inte svetsa igen ifall man i framtiden vill köra sprut).
fortsätter imorrn med att porta lite avgaskanaler och slipa lite förnränningsrum.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3053.jpg


plåten på vänster sida knackad och klar så där väntar blästring
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3043.jpg


på höger fick det bli att knacka den i 2 delar och sen svetsa ihop då den är formad så knepigt och har inga spec grejer att knacka så jag får till formen, ska bytas en bit där fyrkanten är sen är det klart för blästring även på den här sidan smile.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3044.jpg

har även varit fart på den andra garageråttan smile, här i full huggning och slipa hjulhusen från underredsmassa, är svart damm över hela garaget nu så vet en som får dammtorka sen xD.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3037.jpg

mivec tog och hoppade en gång efter slipning av hjulhus (ändå hade han skakat av sej lite innan) haha smile
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3039.jpg


hann me lite mer än bilar också, har börjat med en ny ramp in i garaget då den andra var gjort av halvruttet trä. http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3054.jpg

blev tid över för att tillverka en bogserstång och lacka den pågående grillbyggnationen inför sommarens alla garagekvällar smile
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3051.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_3050.jpg

.......
2 655 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#378
har inte haft med mej kameran på några dagar så inga nya bilder men för den intresserade så kan jag berätta att bmw,n samt fram och bakvagn från asconan står nu på släp och kommer blästras i helgen så kommer bli hög fart på både svets och lackspruta till helgen och nästa vecka smile.

Vintage is king
67 Inlägg
20 februari 2012
#379
Härligt, kul framsteg i verkstan och riktigt snyggt knackade plåtbitar, passformen är ju superb, du slarvar f*n inte du!


.......
2 655 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#380
Rullarn skrev:
Härligt, kul framsteg i verkstan och riktigt snyggt knackade plåtbitar, passformen är ju superb, du slarvar f*n inte du!

tackartackar:) ne men jag skulle bli helt kortsluten i skallen (mer än vanligt) om jag skulle göra något fusk och göra klart bilen, skulle sluta med att jag plockar ner och "gör om gör rätt" haha tongue, har väl hänt en del till nu men hittar ju inte laddaren till kameran så har varit dåligt med kort men rampen är väl 50% klar nu och har börjat med vänster bakskärm nu, var och kapade ur från en av mina andra karosser och håller nu på för fullt att mäter på 2000 olika ställen just nu känns de som för att både bakskärm, bakplåt och bagageplattan ska sitta där det ska tongue, toppen har också fått lite smisk.
Senast redigerat av beemern (20 februari 2012)


Sök