beemern,s bmw 1602.. lite fräsiga delar.

Stackarn
1 september 2011 · 1 200 Inlägg

Köp ny fälgar ist för att borra om! Förstör inte de där hmm

beemern .......
1 september 2011 · 2 655 Inlägg

Stackarn skrev:
Köp ny fälgar ist för att borra om! Förstör inte de där hmm

fälgarna tänkte jag inte röra smile dom är 5-bult, funderar på att borra om bilen till 5-bult smile

viciousnightmare
1 september 2011 · 36 Inlägg

Med en melankolisk tår jag följer bygget, får mig tänka på min trogna 02 ti.
Som fick ett så allt för kort liv efter helombyggning efter ett möte med ett träd.

All eloge för vad du gör med denna pärla till bil

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid...
Rullarn Vintage is king
1 september 2011 · 67 Inlägg

yesyesyes!! härligt att det är på G igen, vad blir det för motorrecept nu förresten, du har bollat med en del planer vill jag minnas? Ska passa på att berömma garaget också, kan mycket möjligt vara samma lokal som gud skapade ljus, djur och världsalltet i tror jag bestämt.

Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
beemern .......
1 september 2011 · 2 655 Inlägg

viciousnightmare skrev:
Med en melankolisk tår jag följer bygget, får mig tänka på min trogna 02 ti.
Som fick ett så allt för kort liv efter helombyggning efter ett möte med ett träd.

All eloge för vad du gör med denna pärla till bil

tråkigt med 02an sad. tackar kul att du gillar det smile.

beemern .......
1 september 2011 · 2 655 Inlägg

Rullarn skrev:
yesyesyes!! härligt att det är på G igen, vad blir det för motorrecept nu förresten, du har bollat med en del planer vill jag minnas? Ska passa på att berömma garaget också, kan mycket möjligt vara samma lokal som gud skapade ljus, djur och världsalltet i tror jag bestämt.

jajjamen skit härligt smile. jag håller stenhårt på sugmotor receptet men den motor är så satans dyr att bygga (ca 70tusen, ja du läste rätt) så medans den byggs så kommer turbomotorn att sitta i.

tackar, är så toknöjd över de hela, bara man får in bläster/lack grejerna så man kan börja tjäna lite slantar på de också så blir de perfekt.

PontusOsd
1 september 2011 · 43 Inlägg

Det går framåt mer och mer för varje dag kan jag informera om! För alla trogna läsare

viciousnightmare
1 september 2011 · 36 Inlägg

Sugmotor är kanoners på en bil av det här slaget, som på min la jag jobb i kaross och underredet för styvhet.
Sen med 135 islandshästar vrålande genom några weber`s, var det mestadels på rakorna man kände sig lite fattigare . I kurvorna var det få som hängde med .. fast när jag tänker efter var det just i en kurva det sket sig och bilen dog...

Sen lite kugelfischer vore inte fel på din beemer trots snurra wink

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid...
Bmw_NK
3 september 2011 · 152 Inlägg

Fy fan va rätt det är med bbs rs (061) fälgarna precis sådana jag ska ha på min kärra sedan (när jag hittat ett par) och de ska vara brett! Själv hade jag ju valt att bygga om till 5 bult just för att kunna ha sådanna fälgar och större bromsar fram och bak. (4 bultade rs fälgar kostar ju en slant mer)

btw alpinas bromsar till e12 b7 mätte väll 28mm i bredd och 282 i diameter om jag inte minns fel (tänkte på 330 skivan) dessa passar ju på tii hubbarna, bak är ju inget bolt on...

Ser fram emot fler updates ...

BMW 1600-2 "Bmw NKs 2002" (1970)
beemern .......
3 september 2011 · 2 655 Inlägg

viciousnightmare skrev:
Sugmotor är kanoners på en bil av det här slaget, som på min la jag jobb i kaross och underredet för styvhet.
Sen med 135 islandshästar vrålande genom några weber`s, var det mestadels på rakorna man kände sig lite fattigare . I kurvorna var det få som hängde med .. fast när jag tänker efter var det just i en kurva det sket sig och bilen dog...

Sen lite kugelfischer vore inte fel på din beemer trots snurra wink

sugmotor är det ända rätta enl mej big_smile. styvhet ska de bli ja smile, har våldsam fjädring, bur och kommer att hel svetsa en hel del skarvar samt montera fjäderbensstag både fram och bak.

jo har ju en komplett 2002tii ståendes i molekyler som jag hade funderingar på att göra nå roligt med motorn men kom fram till att förgasare är fränare tongue

beemern .......
3 september 2011 · 2 655 Inlägg

Bmw_NK skrev:
Fy fan va rätt det är med bbs rs (061) fälgarna precis sådana jag ska ha på min kärra sedan (när jag hittat ett par) och de ska vara brett! Själv hade jag ju valt att bygga om till 5 bult just för att kunna ha sådanna fälgar och större bromsar fram och bak. (4 bultade rs fälgar kostar ju en slant mer)

btw alpinas bromsar till e12 b7 mätte väll 28mm i bredd och 282 i diameter om jag inte minns fel (tänkte på 330 skivan) dessa passar ju på tii hubbarna, bak är ju inget bolt on...

Ser fram emot fler updates ...

ja känns helt rätt med bbs,arna så blir att borra om bilen till 5-bult senare smile. ja dom 4-bultade är inte bara dyra, dom är inte heller så vanliga.

åfan så pass, men klart innan man fått tag på e12 b7 delar så är de nog billigare att bara ta 330 klossarna samt ev 330 bromsok och sen göra en addapter eller helt enkelt svetsa om öronen på fjäderbenen, de gjorde jag på min förra e12 för att få dit volvo 4kolvs ok iställe för org då dom var dyrare och de funkade skitbra smile

viciousnightmare
3 september 2011 · 36 Inlägg

beemern skrev:

viciousnightmare skrev:
Sugmotor är kanoners på en bil av det här slaget, som på min la jag jobb i kaross och underredet för styvhet.
Sen med 135 islandshästar vrålande genom några weber`s, var det mestadels på rakorna man kände sig lite fattigare . I kurvorna var det få som hängde med .. fast när jag tänker efter var det just i en kurva det sket sig och bilen dog...

Sen lite kugelfischer vore inte fel på din beemer trots snurra wink

sugmotor är det ända rätta enl mej big_smile. styvhet ska de bli ja smile, har våldsam fjädring, bur och kommer att hel svetsa en hel del skarvar samt montera fjäderbensstag både fram och bak.

jo har ju en komplett 2002tii ståendes i molekyler som jag hade funderingar på att göra nå roligt med motorn men kom fram till att förgasare är fränare tongue

KF är ju kanoners och hållas på med har hatt en capri 2.6 rsi, såg till om molekylerna är i vägen wink
Öppna trattar och glidsystem på spjällen låter ju som en f1 wink

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid...
beemern .......
3 september 2011 · 2 655 Inlägg

viciousnightmare skrev:

beemern skrev:

viciousnightmare skrev:
Sugmotor är kanoners på en bil av det här slaget, som på min la jag jobb i kaross och underredet för styvhet.
Sen med 135 islandshästar vrålande genom några weber`s, var det mestadels på rakorna man kände sig lite fattigare . I kurvorna var det få som hängde med .. fast när jag tänker efter var det just i en kurva det sket sig och bilen dog...

Sen lite kugelfischer vore inte fel på din beemer trots snurra wink

sugmotor är det ända rätta enl mej big_smile. styvhet ska de bli ja smile, har våldsam fjädring, bur och kommer att hel svetsa en hel del skarvar samt montera fjäderbensstag både fram och bak.

jo har ju en komplett 2002tii ståendes i molekyler som jag hade funderingar på att göra nå roligt med motorn men kom fram till att förgasare är fränare tongue

KF är ju kanoners och hållas på med har hatt en capri 2.6 rsi, såg till om molekylerna är i vägen wink
Öppna trattar och glidsystem på spjällen låter ju som en f1 wink

hehe jo visst är de så big_smile, men blir det insprut nån gång så kommer jag montera pjäll från en m5 e34 och eftermarknads sprut, de är så mycke lättare att hålla på med smile. nja molekylerna ska väl så småning om börja ta form igen så kärringen får en fräsig bil att åka med på sommrarna så slipper jag ha na skrikandes i min när de går undan haha big_smile. fast egentligen inte skrik heller, hon skrattar mest men roligare om man har en varsin big_smile.

beemern .......
5 september 2011 · 2 655 Inlägg

då har det hänt lite allvarligare grejer smile är takbyte på G. har bytt trösklar, front och plåt bak på bilar förr med lyckat resultat men tror aldrig jag varit så nervös nån gång när det gäller att modda något på en bil förut som när jag satte kapen i taket på bilen idag tongue

började med att rensa lite.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2868.jpg

grovkapade bort de mesta av ytterplåten på bilen.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2872.jpg

sen slipades det rent både fram och bak
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2876.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2874.jpg


hann dock inte slipa bort på sidorna då jag hade massa stök att göra i resten av garaget också men får väl se om man kanske kan börja svetsa nån dag i veckan smile här bara pålagt fast kanten på sidorna inte är borttagna, bara för att se hur de skulle bli smile
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2880.jpg

förutom takfixs så blev de även lite barhäng tongue. har rivit av den gamla "papptapeten" eller va man ska kalla den, runt hela rummet så ska slipas och spacklas lite sen målas i någon fin färg.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2866.jpg

Senast redigerat av beemern (5 september 2011)

Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2011 · 26 151 Inlägg

Ser det går framåt. Trevligt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
beemern .......
5 september 2011 · 2 655 Inlägg

AirOne skrev:
Ser det går framåt. Trevligt!

hehe jodå de går men sakta, skulle testa svetsen jag hade fått också men den visade sej ju vara bara skrot så måste försöka få tag på någon vettig svets nu bara så man kan svetsa ihop allt igen tongue.

Johansen
5 september 2011 · 138 Inlägg

Riktigt bra jobb , gott att se någon som bryr sej om dom gamla.
Ang svets så brukar trådmatning och slangpaket va det som krånglar , och va noga med migtråden den brukar rosta och klägga igen slangpaketet ( detta brukar synas vid trådmatningen , det blir oftast en liten hög med rost )
Köp gärna 5 kg isället för 15 kg = alltid lika tråkigt att slänga en stor rulle.

Kör hårt och länge.

beemern .......
5 september 2011 · 2 655 Inlägg

Johansen skrev:
Riktigt bra jobb , gott att se någon som bryr sej om dom gamla.
Ang svets så brukar trådmatning och slangpaket va det som krånglar , och va noga med migtråden den brukar rosta och klägga igen slangpaketet ( detta brukar synas vid trådmatningen , det blir oftast en liten hög med rost )
Köp gärna 5 kg isället för 15 kg = alltid lika tråkigt att slänga en stor rulle.

Kör hårt och länge.

tackar smile jo visst är det så, var bara en liten skit svets, tror de satt "utan gas" tråd i den just nu men gick att koppla in gas och annan tråd också men gick inte alls att ställa in hur man än försökte så kastade den åt skogen tongue. helt klart 5kg rulle som gäller just pga anledningen du säger. letar ju egentligen efter en större svets, typ en kempii industrisvets, ett stort as då jag tar på mej både stora och små rep. en beg sån får man ju för vettiga pengar smile

viciousnightmare
5 september 2011 · 36 Inlägg

Bra jobbat , fast om jag först skulle göra ett bygge som detta hade jag nog lagt på ett tak utan lucka.
Passar  lite mera in på ett race präglad bygget tycker jag ..Men nu är ju jag som jag är smile

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid...
beemern .......
5 september 2011 · 2 655 Inlägg

viciousnightmare skrev:
Bra jobbat , fast om jag först skulle göra ett bygge som detta hade jag nog lagt på ett tak utan lucka.
Passar  lite mera in på ett race präglad bygget tycker jag ..Men nu är ju jag som jag är smile

ja så tänker jag också men eftersom nån tidigare ägare satt in en ful skyport taklucka och då förstört de icke taklucke taket och eftersom orginal taklucka är väldigt eftertraktat och ovanligt så valde jag att byta tak, vikten är faktiskt inte så mycke mer, ca 10kg kanske men de är det värt me tanke på att värdet på bilen stiger också. sen tror jag i och för sej att med 950kg bil och ca 350hk så märks inte 10kg spec mycket tongue

Senast redigerat av beemern (5 september 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang