5138
Sök

Individuella Spjäll VR6

Liggsår
106 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Tänkte lite på detta...

Har en VR6 och skulle vilja se vad som behövs göras.

Folk verkar ju köra detta på sina Japanare etc med lite effekt.
Men jag vill åt ljudet.


Iden var att använda original nedre insuget och senbygga på spjäll på det.
Men det som är krångligt är att hitta spjäll, kanske kan gå med från någon hoj? Köra 6st?

Sen vad gör man åt all elektronik? Kan förstå att man måste mappa om motorn men tänkte på MAF:en och såna grundläggande grejer.

Detta ska vara på en N/A VR6:a, en 2.9 OBD1, kan inte tänka mig att det är lätt men fan, värre har man väl gått igenom?

Ider?

Finns det något man verkligen måste tänka på så som storlek på trattarna?

http://www.bildon.com/catalog/Admin/photos/large/Bildon_VR6_ITB.jpg

Där har dem återanvänt ett nedre insug bara och monterat på spjällen med separata trattar.

Den som inte kör fort är en mormor.

10 Inlägg
22 december 2010
#2
Ska den låta VROOM! Eller BROOM?! Något att tänka på....

Tjena alla bilgalna nissar!
Jag är en kille ifrån Västerås som älskar allt med bilar men kan inget om dom förutom det vanligaste som att dom låter vroom vroom eller vim vim och att dom har hjul. Hare bra och kör alldeles för fort!

Liggsår
106 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#3
Galet ska det låta!

Den som inte kör fort är en mormor.

2 665 Inlägg
23 december 2010
#4
Trodde du skulle göra det för bättre och mera jämn fyllnad av förbränningsrummen som därmed ger mer effekt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Liggsår
106 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#5
Nja... tjänar jag effekt så är det bara ett plus wink

Den som inte kör fort är en mormor.

1 215 Inlägg
23 december 2010
#6
hur blir de med lmm isåfall?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Liggsår
106 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#7
Det blir ju att köra MS eller VEMS istället för original ECU...

Den som inte kör fort är en mormor.

Svetsare
3 150 Inlägg
24 december 2010
#8
Vet inte vad du hade tänkt men här finns spjäll.

Och här finns trattar.


Även här finns spjällhus - http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … artgrp=177

Och trattar - http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … ;artgrp=64
Senast redigerat av ZonaX (24 december 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 december 2010
#9
Det blir lite väl stort med ett 76-90mm spjäll för varje cylinder, hehe.. då passar de trattarna inte så bra heller.. De trattarna är för tex weber- eller dellortoförgasare. Det bäste vore nog att ta 3 spjällhus från mc med 750-1000cc motor. Sedan får du göra en brygga till dessa och länka samman spjällreglage. Sen beror det ju på om du ska köra förgasare eller insprutning. Med insprutning måste du ha ett styrsystem, tex MS, dessutom måste du ha spridare och btr.

Skulle tippa på att det inte går att komma billigt undan iaf..


Liggsår
106 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#10
Det går om man kör rätt grejer wink

Men har tittat på M3 spjäll, dem borde vara bra för 2.9:a då M3:ans motor på E36:an är på 3l.

Sen köra MS på det så man kan lira utan LMM.

Borde fan inte bli dyrt egentligen... allt är möjligt!

Den som inte kör fort är en mormor.


Sök