2543
Sök

Problem med en 740 TIC från 87.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#41
Sharky skrev:
Färger på kablar:

Tempgivare: Vit - röd
Kallstartsspridare: Blå/Grön - Grå

/Göran

Tackar! Kontakterna satt fel.


Gick igenom hela trycksystemet till turbon och enda stället det skulle kunna tänkas läka ut luft på är i laddluftskylaren. Konstaterade också att axeln till wastegaten lossnat, frågan är då kan den ladda vid tillräckligt höga varv ändå, eller hade den bara lossnat efter senaste gången vi kört? Såg också att det var olja i turbon och i tryckröret före ICn, men jag kände på impelleraxeln och den känns inte glapp. Impellern rör sej dock längs axeln lite granna, men de kanske den ska?

Vi fick inte igång bilen idag alls. Funderar på om det är vatten i tanken, men det är långsökt då vi har 40 liter bensin och 2 liter k-sprit i. Bilen har ju dessutom gått på bränslet. Sedan är ju 25 liter av bensinen gammal bensin så man kanske skulle ta och tömma den och spola i helt fräscht bränsle? Vi har i varje fall gnista och bensin. Motorn tänder till ett par gånger men sen blir den sur. Kanske får riva ner och kolla markeringarna för kammen också.

Tack för hjälpen allihopa så länge iaf.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

179 Inlägg
3 januari 2011
#42
Torka av stiften nu när den fått för mycket soppa och i med nytt bränsle. Axeln till wastegaten kan du låsa fast med ståltråd eller annan sprint...sitter original med en liten sprint.
Det pluggade röret på dina foton ser ut att vara en slang som går till originaldumpen. b230et hade garrett turbo med separat dump. Denna satt vid kamkåpan i ett metallfäste och ser ganska lustig ut, men till saken är att du ser ut att ha en mitsu td04 13c turbo ifrån en 940 så dumpen är inbyggd i den. En turbo kan gå att vicka LITE åt sidorna men bör ej gå att flytta fram och tebaka axielt.
Givaren mellan ic och insuget är en temperaturgivare för laddluft. svart och gul/vit ska kablarna va.
+20C 985-1015
+40C 1080-1110
+130C 1550-1620

om du ska mäta upp den.

lycka till
Senast redigerat av Gomez (3 januari 2011)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#43
Gomez skrev:
Torka av stiften nu när den fått för mycket soppa och i med nytt bränsle. Axeln till wastegaten kan du låsa fast med ståltråd eller annan sprint...sitter original med en liten sprint.
Det pluggade röret på dina foton ser ut att vara en slang som går till originaldumpen. b230et hade garrett turbo med separat dump. Denna satt vid kamkåpan i ett metallfäste och ser ganska lustig ut, men till saken är att du ser ut att ha en mitsu td04 13c turbo ifrån en 940 så dumpen är inbyggd i den. En turbo kan gå att vicka LITE åt sidorna men bör ej gå att flytta fram och tebaka axielt.
Givaren mellan ic och insuget är en temperaturgivare för laddluft. svart och gul/vit ska kablarna va.
+20C 985-1015
+40C 1080-1110
+130C 1550-1620

om du ska mäta upp den.

lycka till

Tackar, tackar! Blir till att testa och mäta under hälgen då.

Vi får helt enkelt ta oss en titt på turbon också. Låter ju oroväckande att den går att röra längs axeln. Om inte annat märker vi väl om vi startar upp den med nytt bränsle antar jag. Sedan fästa wg-axeln med en saxpinne eller något.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#44
Kan meddela att bilen går nu. Vi bytte tempgivarna och tömde bort all gammal bensin ur tanken och hällde i ny. Turbon laddade inte då helt enkelt wastegatestången lossnat.

Tackar för hjälpen allesammans.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
18 januari 2011
#45
patrikhornfeldt skrev:
Kan meddela att bilen går nu. Vi bytte tempgivarna och tömde bort all gammal bensin ur tanken och hällde i ny. Turbon laddade inte då helt enkelt wastegatestången lossnat.

Tackar för hjälpen allesammans.

Kul att den går finns den på någon garaget länk?

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#46
Mellander skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Kan meddela att bilen går nu. Vi bytte tempgivarna och tömde bort all gammal bensin ur tanken och hällde i ny. Turbon laddade inte då helt enkelt wastegatestången lossnat.

Tackar för hjälpen allesammans.

Kul att den går finns den på någon garaget länk?

Nej.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök