2500
Sök

ang felkod 232 lh 2,4 volvo 740 1990.

3 182 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Börjar tröttna på tomgången på volvon, först vandrar den på tomgång mellan ca.6-800 varv(varierar), men man känner när man kör att den små ryker under körning. har gjort stor service på bilen samt bytt bränslefiltret, ett renoveringskitt köptes till den bakmonterade fördelaren med och bytes(hjälpte lite), kollade även spjälhuset om det va sotigt/smutsigt och det va rent o fint, såg därimot att det har kommit ljus brun sörja från slangen från vevhusventen, vet att man kan kolla felkoder på bilen men vet ej hur man gör. tacksam för all hjälp.

bilen är en volvo 740 gl år 1990 med B230F motor.
manuel låda.
bilen har gått ca: 32tusen mil.
Senast redigerat av pukan2 (19 april 2011)

Med-lem
28 Inlägg
30 december 2010
http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=22

Här finns mycket bra information om hur felkoderna fungerar på dessa bilar.

3 182 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
anton0000 skrev:
http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=22

Här finns mycket bra information om hur felkoderna fungerar på dessa bilar.

tack letade efter den sidan

3 182 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
ingen annan som har nån ide om va det kan vara.

10 287 Inlägg
30 december 2010
- Justera klicket på spjället
- Kolla att tomgången går ner som den ska när man klämmer slangen till tomgångsmotorn
- Spraya med startgas för att hitta läckor
- Byta tomgångsmotor

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 182 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
- Justera klicket på spjället
- Kolla att tomgången går ner som den ska när man klämmer slangen till tomgångsmotorn
- Spraya med startgas för att hitta läckor
- Byta tomgångsmotor

/Göran

hur justerar man klicket. sen va spjälhuset i stort sätt rent när jag kollade igår.

när man klämer slangen till tomgångsmotorn är det den slangen som går till insuget då.

vad kostar en ny tongångsmotor tro.

3 182 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
har nu kollat fel koder och den vissa på utag 6, 232 som betyder lamdbareglering mager eller fet, tomgång. nu undrar jag hur jag ska tyda detta, bilen är fortfarande välsörvad samt nytt bensinfilter, och nu sitter det en ny kamremsatts på den samt ny grenrörspackning samt insugspackning. vad jag vet så är det nått löjligt litet  hål i avgaset nån stans vet ej vart då jag inte hittar det. är det lamdbasonden som är trasig eller kan det vara nått annat har ingen lust att byta ut allt på bilen vill verkligen hitta den riktiga orsaken.

samt att bilen har orolig tomgång ibland fortfarande.
Senast redigerat av pukan2 (19 april 2011)

Med-lem
28 Inlägg
20 april 2011
Jag hade börjat med att byta lambdasonden. Beroende på om hålet i avgassystemet är innan eller efter lambdan kan även det ha betydelse, men det får någon gärna hjälpa mig med att bekräfta. Men tror ändå inte att det skulle vara allt.

3 182 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
går det inte att mätta/ kontrollera att lambdan funkar.

Med-lem
28 Inlägg
21 april 2011
Det går säkert Ohm-mäta den, men det är inget jag har erfarenhet av så det kan jag inte svara på.

3 182 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
detta är löjligt jag har misslyckas med att nolla felkoden, men denna är nu nollad och inga felkoder visas nu mer. men har fortfarande problem med vandrade tomgång. det jag vet är att det är ett avgas läk troligen mellan kat o grenrör samt kanske men är väldigt osäker ett bensin läk vid tanken. kan detta bero på den konstiga tomgången.

3 182 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
felet är lokaliserat troligen, mekade los spälhuset igår och det vissa sig att dom 2 vakuumanslutningarna va igen satta samt att det va väldigt sotigt på andra sidan spjället. detta är nu rengjort men kan inte testa då jag saknar packningen, samt att det är håll i främre röret.

3 182 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
packningen är fixad och bilen går som den ska igen.

Sök