Extraljus eller xenonkonverterat helljus? [det blev extraljus, bygglogg i tråden]

OSkar000
30 december 2010 · 198 Inlägg

Eller både och?

Ska snart börja pendla till jobbet och får då drygt 3 mil genom skogen att åka varje dag. Eftersom det är den mörkare årstiden nu och några månader framåt vore det skönt med något som lyser lite bättre än vad som sitter från början på en A3 -04

Alternativ 1
Xenonkonvertera helljuset. Hyggligt enkelt vad jag kan se och inte allt för avskräckande kostnad.

Alternativ 2
Någon form av extraljus. Tanken är att sätta dem i gallret nedanför nummerplåten så det är begränsat med plats. Funkar inte det får jag överväga något som sticker upp lite mer men vill helst undvika det.

Alternativ 3
Xenon i helljus + extraljus, i ett senare skede i så fall.

Alternativ 4
Ta tåget.. tongue

Senast redigerat av OSkar000 (15 januari 2011)

ADiKO MolnbyPerformance
4 januari 2011 · 365 Inlägg

Eller xenon konverterade extraljus tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Janneutanb
4 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Jag hade nog börjat med xenon i helljusen.
Tycker du inte att det räcker så kan du sätta dit ett par extraljus.
Räcker inte det så sätter du xenon i dom också wink

Jag är helt klart nöjd med xenon i helljuset på min passat.

Rallyhalle
4 januari 2011 · 4 299 Inlägg

Det allra bästa är xenonkonverterade extraljus tycker jag, klår xenonhelljus alla dagar i veckan smile

Hade först extraljus med xenon på min 9-5a men bytte sen under sommarn till xenonhelljus istället, och de ångrade jag tongue

ADiKO MolnbyPerformance
4 januari 2011 · 365 Inlägg

Håller med om xenonkonverterade extraljus, bra fördelar som tex ställa in ljusbilden där du vill smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Swemil93
4 januari 2011 · 429 Inlägg

Som tidigare sagt, xenon i helljuset och sen märker du om de räcker, ramp under nummer plåten lyser inte jättebra men den är ju bättre än inget smile

Volvo V70 "D5" (2010)
G-sson
5 januari 2011 · 612 Inlägg

OSkar000 skrev:
...Tanken är att sätta dem i gallret nedanför nummerplåten så det är begränsat med plats. Funkar inte det får jag överväga något som sticker upp lite mer men vill helst undvika det...

Ju lägre en lampa sitter, desto kortare och sämre lyser den upp vägen framför bilen. I värsta fall lyser den upp marken nära bilen så mycket att du blir bländad och ser ännu sämre på långt håll än du skulle göra helt utan extraljus.

OSkar000
5 januari 2011 · 198 Inlägg

Planerna har justerats lite sen jag skapade tråden.

Nu lutar det mot 3st relativt stora extraljus med "normal" placering. Väntar bara på svar från leverantören om hur snabbt jag kan få dem.

Och så är det förstås att hitta något att skruva i. Fronten är ju mer eller mindre helt av plast men en aluplåt ungefär lika stor som fästena på insidan av fronten och sen tillräckligt många skruvar som dras med låsmutter borde väl fungera?

Swemil93
6 januari 2011 · 429 Inlägg

Det funkar nog utmärkt! eller så köper du ett nummerplåts fäste.

Volvo V70 "D5" (2010)
OSkar000
6 januari 2011 · 198 Inlägg

Swemil93 skrev:
Det funkar nog utmärkt! eller så köper du ett nummerplåts fäste.

Nummerplåten sitter bara med fyra plåtskruv rakt in i plasten. Känns som att ett par kilo extraljus behöver något lite stadigare att fästa i. Men principen blir nummerplåtsfäste med förstärkning bakom.

henke_99 Offroad Racing
6 januari 2011 · 3 122 Inlägg

G-sson skrev:

OSkar000 skrev:
...Tanken är att sätta dem i gallret nedanför nummerplåten så det är begränsat med plats. Funkar inte det får jag överväga något som sticker upp lite mer men vill helst undvika det...

Ju lägre en lampa sitter, desto kortare och sämre lyser den upp vägen framför bilen. I värsta fall lyser den upp marken nära bilen så mycket att du blir bländad och ser ännu sämre på långt håll än du skulle göra helt utan extraljus.

Exakt. Det bästa är att ha extraljusen på taket. Är dock sällan så lätt att genomföra på en personbil.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
patrikke
6 januari 2011 · 1 749 Inlägg

OSkar000 skrev:
Planerna har justerats lite sen jag skapade tråden.

Nu lutar det mot 3st relativt stora extraljus med "normal" placering. Väntar bara på svar från leverantören om hur snabbt jag kan få dem.

Och så är det förstås att hitta något att skruva i. Fronten är ju mer eller mindre helt av plast men en aluplåt ungefär lika stor som fästena på insidan av fronten och sen tillräckligt många skruvar som dras med låsmutter borde väl fungera?

Vad blir det för sorts lysen?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
OSkar000
6 januari 2011 · 198 Inlägg

patrikke skrev:

OSkar000 skrev:
Planerna har justerats lite sen jag skapade tråden.

Nu lutar det mot 3st relativt stora extraljus med "normal" placering. Väntar bara på svar från leverantören om hur snabbt jag kan få dem.

Och så är det förstås att hitta något att skruva i. Fronten är ju mer eller mindre helt av plast men en aluplåt ungefär lika stor som fästena på insidan av fronten och sen tillräckligt många skruvar som dras med låsmutter borde väl fungera?

Vad blir det för sorts lysen?

Om jag bara får ett vettigt svar från leverantören så blir det Sim med 35w xenon.
http://www.laptimer.se/?category_id=81& … non_3pack#

ADiKO MolnbyPerformance
6 januari 2011 · 365 Inlägg

Nice bra pris också smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
OSkar000
15 januari 2011 · 198 Inlägg

Det är dags för en liten uppdatering / bygglogg. För litet för att lägga i projektforumet antar jag. Ska försöka att inte skruva så mycket på den här bilen även om det faktiskt är ganska så kul smile

Extraljus har beställts och levererats. Det blev 3st Sim (nånting modellnummer) som motsvarar ungefär Hella 3000 men till ett bra mycket bättre pris. Gav 2500kr med frakt för 3st med 35w 4300k xenon samt "nummerplåtsfäste" i ganska så tjock plåt. Helt okej pris, nu gäller det bara att det lyser bra också.

Började dagen med att dra iväg till ett lite större och varmare garage tillsammans med lite bra att ha verktyg och en låda med extraljus och tålamod i bagaget. Eftersom mina bilmekskunskaper hittills har sträckt sig till att byta däck och tanka så finns det en del hinder att övervinna på vägen.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0272_sm.jpg
Utgångsobjektet, en Audi A3 från 2004. Riktigt trevlig bil smile Vinterskitig och blöt så det var förstås ett extra kul att börja skruva i den. Behöver jag nämna att det var en vattenpöl i garaget också?

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0275_sm.jpg
Efter sisådär tre timmars skruvande har jag kommit... ingenstans. Nästan i alla fall. Har konstaterat att det är trångt som fasen mellan fronten och krockbalken innanför liksom att det sitter vansinnigt många skruvar som håller fast fronten på bilen. En fördel är i alla fall att förra årets påhälsning i en snödriva numera är mer eller mindre osynlig.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0276_sm.jpg
Tips till er som ska ge er på samma sak. Lossa först den övre delen av grillen, sitter 3 skruv i uppkanten (Torx T25). Det lossar överkanten på övre grillen. Med lite envishet, svordomar och mindre mängder våld kan man sen snäppa loss den i nerkant utan att något går sönder. Snäpplåsen längst ner kräver lite övertalning men böj mittendelen av dem uppåt så går det bra.

Nedre grillen lossar man genom att knäppa loss snäpplåsen i överkant från utsidan, går ganska lätt, sen tar man de nedre från insidan uppifrån. Jag gjorde misstaget att skruva ner allt som sitter under bilen för att komma åt.. jag kom inte åt snäpplåsen. Fail bigtime och sisådär 15 skruv på golvet ihop med grus och skräp från 6 år tillbaka.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0277_sm.jpg
Sen var det "bara" att skruva dit fästplåten. Bara och bara.. det är sisådär 1,5cm mellan krockbalken och fronten. Dessutom är det mer eller mindre omöjligt att få in ett par normalstora fingrar bakom eftersom det sitter en hel del plast och annat skrot i vägen. Men skam den som ger sig. Dubbelhäftande tejp på brickorna gjorde det lättare att få dem att sitta där jag ville liksom ungefär en timmes slitande blandat med diverse mindre lämpliga ord och hot om att sälja både bil och extraljus på blocket. Men efter ett par mindre mirakel så gick det. Skruvarna (M5x20) kom på plats och drogs fast med låsmutter. Otroligt nog gick det att få in en fast 8mm nyckel för att hålla mot liksom att få loss den efteråt.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0284_sm.jpg
Skruva på extraljusen var lättare. 17mm hylsa och skruva på bara. Monteringen är mer eller mindre temporär men det borde bli bra tillslut efter lite justering. Misstänker att de är riktade lite för mycket neråt nu smile

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0285_sm.jpg
Nånting såhär ska det bli. Stag till grillen (bara ditlagd på bilden) ska fixas så fort som möjligt. Eventuellt får det bli ett tvärstag mellan dem också.

Fortsättning förljer i morgon. Då ska jag försöka att överlista elsystemet... kan bli spännande tongue

Senast redigerat av OSkar000 (15 januari 2011)

ADiKO MolnbyPerformance
15 januari 2011 · 365 Inlägg

Snyggt bara hojta till om du inte får igång elen smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Swemil93
16 januari 2011 · 429 Inlägg

Väntar med spänning på resultat smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Johnsen
16 januari 2011 · 426 Inlägg

Snyggt smile
Ska bli spännande att se resultatet smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
OSkar000
16 januari 2011 · 198 Inlägg

Fortsättning på bygget, dvs dag 2

Vaknade pigg och glad och full av motivation... eller vänta här nu... motivation känns inte såhär. Träningsvärk! Min kropp är inte skapt (läs: tränad) för att krypa omkring på ett kallt och hårt betonggolv under en hel dag. Nåväl, frukost och sen ut i garaget.


http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0286_sm.jpg
Mjukstartar lite med att prova ut placeringen av ballasterna (drivstegen) till lamporna. Plåtskruv rakt ner i krockbalken ska vara stadigt nog för att det ska sitta kvar i ett par år.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0287_sm.jpg
Mer eller mindre klar placering. Fram med borrmaskinen och borra hål och skruva. Gick någorlunda smidigt och det blev tillräckligt stadigt

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0289_sm.jpg
Sen var det det där med strömmen... Drog ur kontakten som går tilll lamporna vänstersidan och plockade fram multimetern.
Pinne 8 är helljus, 6 halv och 10 parkering (om jag minns rätt, pappret med anteckningar ligger kvar i garaget). Klämde på en strömtjuv för vidarekoppling till reläet.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0290_sm.jpg
Efter lite huvudkliande och rotande under huven så gick det att hitta en passande jordpunkt och sen var det bara att börja koppla.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0298_sm.jpg
Lite ström måste man ha för att det ska hända något spännande. Lyckades få till det ganska snyggt på sidan av säkringsboxen som sitter under huven.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0295_sm.jpg
Kablarna buntas fast med så många buntband som det går att få plats med. Tips: se upp när ni klipper av dem, det är dumt att kapa en kabel istället för buntbanden. För den som undrar så klippte jag inte fel, den här gången...

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0299_sm.jpg
Det börjar bli färdigt. Grillen på plats och kablarna är färdigdragna. Och allt fungerar!

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0303_sm.jpg
Klart! Eller ja.. stagen ska monteras och allt ska justeras in ordentligt.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0304_sm.jpg
Profilbild. De sticker ut ganska långt, så det gäller att tänka sig för när det är trångt.

http://oskar000.se/foto/bilen/IMG_0310_sm.jpg
Och så en obligatorisk lys-bild. Ska ta bättre bilder när allt är injusterat ordentligt.

balder-kittis rangerare
16 januari 2011 · 115 Inlägg

bra jobbat! kul läsning och bra bilder!

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang